لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۴

تیلرسون: مسئولیت حملات شیمیایی در سوریه بر دوش روسیه است


رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در نشست پاریس
رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در نشست پاریس

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که روسیه در رابطه با حمله شیمیایی اخیر در سوریه که به حکومت بشار اسد نسبت داده شده است، مسئولیت دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای تیلرسون روز سه‌شنبه سوم بهمن با اشاره به حمله‌ای که به مواضع شورشیان در غوطه شرقی، حومه دمشق، صورت گرفته است اظهار داشت: «تنها روز گذشته بیش از ۲۰ غیرنظامی که اکثر آنها هم کودک بودند قربانی حمله با گاز کلر شدند».

وی افزود: «هر کسی که این حمله را انجام داده باشد، به طور قطع روسیه در قبال قربانیان این حمله در غوطه شرقی و نیز دیگر سوری‌هایی که از زمان مداخله روسیه در جنگ سوریه هدف سلاح شیمیایی قرار گرفته‌اند، مسئول است».

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت: «دیگر هیچ جای انکاری باقی نمانده که روسیه با پشتیبانی از سوریه به عنوان متحد خود، تعهداتش به ایالات متحده را زیر پا گذاشته است در حالی که ما یک چهارچوب تهیه کرده بودیم و روسیه درباره این چهارچوب کاری ضمانت داده بود».

رکس تیلرسون سپس عنوان کرد: «روسیه حداقل کاری که می‌تواند از این پس انجام دهد، این است که از وتو آرای شورای امنیت درباره این موضوع خودداری کند یا دست‌کم رای ممتنع بدهد».

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که دیپلمات‌های ۲۹ کشور در پاریس گردآمده‌اند تا اتهامات جنایی و چگونگی به کارگیری ابزار تحریم‌ علیه عاملان حملات شیمیایی در سوریه را بررسی کنند.

روسیه و چین تاکنون مانع تلاش‌های کشورهای غربی برای اعمال تحریم علیه دمشق در شورای امنیت سازمان ملل متحد شده‌اند. نشست روز سه‌شنبه با هدف تبادل اطلاعات میان کشورها جهت تکمیل فهرست افرادی است که متهم به استفاده از سلاح شیمیایی در داخل و خارج سوریه هستند.

پیش از این یک تحقیق مشترک توسط سازمان ملل و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی تأیید کرده بود که دولت سوریه در آوریل سال ۲۰۱۷ علیه شهروندان خود گاز سارین به‌کار برده و چندین بار نیز از کلر به عنوان سلاح استفاده کرده است.

سوریه اما همواره استفاده از سلاح شیمیایی را تکذیب کرده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه/ س.ن /ک.ر
XS
SM
MD
LG