لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۷

مشاور پوتین: تقریبا همه جنگ‌افزارهای تازه روسیه در سوریه آزمایش شد


سوخو ۳۵ روسیه در پایگاهی در سوریه
سوخو ۳۵ روسیه در پایگاهی در سوریه

ولادیمیر کوژین، مشاور رئیس‌جمهوری روسیه، می‌گوید عملیات نظامی کشورش در سوریه این امکان را ایجاد کرد تا «تقریبا همه جنگ‌افزارهای تازه طراحی‌شده و ادوات نظامی» آزمایش شوند.

آقای کوژین ۲۱ اسفند ماه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «روسیه ۲۴» گفته جنگ داخلی سوریه و عملیات نظامی کشورش در جریان این جنگ، این امکان را به‌وجود آورد تا «تقریبا همه جنگ‌افزارهای تازه طراحی‌شده و ادوات نظامی، از جمله سوخو-۳۵، سامانه پدافند هوایی کوتاه‌برد و سیستم‌های ضدتانک» مورد آزمایش عملی قرار گیرند.

به گزارش خبرگزاری دولتی تاس، ولادیمیر کوژین می‌گوید «این‌که به شما بگویند به مدل و کتابچه [جنگ‌افزارها] نگاهی بیاندازید یک چیز است، اما این‌که سلاح‌ها در جریان عملیات نظامی آزموده و دیده شوند، یک چیز دیگر است».

به گفته مشاور همکاری‌های نظامی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، مسکو قصد نداشته به‌وسیله جنگ سوریه «تسلیحات خود را به رخ بکشد»، اما «ما باید وارد این کشور [سوریه] می‌شدیم و از مدرن‌ترین سلاح‌های خود استفاده می‌کردیم».

روسیه در کنار ایران از مهم‌ترین حامیان بشار اسد است و مستقیما در جنگ داخلی سوریه دست به مداخله نظامی زده‌است.

مداخله روسیه و ایران در جنگ داخلی سوریه با انتقادهای پی‌درپی غرب روبه‌رو شده که می‌گویند دورنمای برپایی آتش‌بس، صلح و روند گذار سیاسی را مخدوش کرده‌است. مسکو و تهران می‌گویند به درخواست دولت مرکزی سوریه و برای آن‌چه «مبارزه با تروریسم» توصیف می‌کنند، وارد کارزار سوریه شده‌اند.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، روز دوشنبه گفته بود قطعنامه اخیر برای ایجاد آتش‌بس در سوریه «به شکست انجامیده» و نیروهای دولتی سوریه با حمایت روسیه حملات خود را تشدید کرده‌اند.

موافقت با «تسریع» روند تحویل اس-۴۰۰ به ترکیه

مقام ارشد دولت روسیه در بخش دیگری از مصاحبه خود گفته مسکو روند تحویل سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰ به ترکیه را «شتاب می‌دهد». ترکیه در پی تیره‌شدن مناسباتش با متحدان غربی، اعلام کرد قصد خرید این سامانه را دارد.

مشاور رئیس‌جمهوری روسیه به «روسیه ۲۴» گفته قرارداد فروش سامانه اس-۴۰۰ «امضا و اجرایی شده‌است».

به گفته آقای کوژین دولت ترکیه «بارها» خواستار شتاب‌دادن به روند تحویل و انتقال پدافند هوایی شده و مسکو نیز تصمیم گرفته به این روند سرعت بدهد.

مشاور پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در بخشی از مصاحبه خود اظهار داشته که پیمان ناتو، که ترکیه نیز عضوی از آن است، بر آنکارا فشار آورده که خرید جنگ‌افزار از روسیه را کنار بگذارد.

گزارش‌ها در مورد نهایی‌شدن قرارداد اس-۴۰۰ بین مسکو و آنکارا، در دی ماه گذشته منتشر شد. ترکیه نخستین عضو پیمان ناتو خواهد بود که پیشرفته‌ترین سامانه پدافندی روسیه را در اختیار می‌گیرد.

جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، پیشتر خرید سامانه اس-۴۰۰ از سوی ترکیه را نگران‌کننده توصیف کرده بود. این موضوع نگرانی‌هایی را در میان دیگر کشورهای غربی نیز برانگیخته است، چرا که ترکیه عضوی از پیمان آتلانتیک شمالی، ناتوست، اما این سامانه ضدهوایی قابل انطباق با سازوکار دفاعی این سازمان نیست. رئیس‌جمهوری ترکیه اما نگرانی‌ها را رد کرده‌است.

با استفاده از گزارش‌های تاس، اسپوتنیک، اسوشیتدپرس|ت.ت|
XS
SM
MD
LG