لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۷

صالحی: به بر هم زدن برجام «ضربه شست ویژه» نشان می‌دهیم


یک ماه پیش از پایان ضرب‌الاجل اعلام شده برای تصمیم آمریکا درباره برجام، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تهدید کرد که جمهوری اسلامی به برهم زنندگان این توافق «ضربه شست ویژه‌ای» نشان خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا علی اکبر صالحی، روز پنج‌شنبه ۱۶ فروردین، گفت که جمهوری اسلامی به دنبال برهم خوردن توافق اتمی وین نیست اما در صورت این اتفاق «شرایط ویژه‌ای رقم خواهد خورد».

او تأکید کرد که در صورت لغو این توافق «زمانی که مسئولان بلندپایه نظام اراده کنند، ضرب‌شست ویژه‌ای برای برهم زنندگان این توافق خواهیم داشت».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دو ماه پیش ضرب‌الاجلی را برای رفع نواقص و معایب مورد نظر خود در برجام تعیین کرد، و تهدید کرد که بدون رفع این نواقص، رفع تحریم‌های ایران را تمدید نمی‌کند و از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد.

ضرب‌الاجلی که ۱۲ ماه مه، ۲۲ اردیبهشت ۹۷، به پایان می‌رسد.

در همین حال نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ضمن تأکید بر ضرورت پاسخگو کردن ایران به دلیل اقداماتش در منطقه، گفته است که آمریکا با همپیمانان اروپایی خود در حال مذاکره برای اصلاح توافق هسته‌ای با ایران است.

مقام‌های جمهوری اسلامی هرگونه بازنگری در توافق هسته‌ای را رد کرده‌اند.

واشینگتن پست به تازگی نوشته است که آقای ترامپ برجام را رها خواهد کرد؛ این ارزیابی را نخست‌وزیر اسرائیل نیز به تازگی تکرار کرده است.

یوسی کهن، رئیس موساد، ابراز «اطمینان صد در صدی» کرده است که نیت جمهوری اسلامی ایران از پیگیری برنامه‌های هسته‌ای، هنوز دستیابی به بمب اتمی است.

در این زمینه رضا تقی زاده، تحلیلگر سیاسی مقیم بریتانیا، در گفت‌وگو با رادیو فردا پیش‌بینی کرده که آمریکا از توافق اتمی وین خارج خواهد شد.

به گفته آقای تقی‌زاده، پیش از این پیش‌بینی می‌شد که فاصله ایران با بمب اتمی سه یا چهار ماه است و هدف از توافق اتمی این بود که این زمان به یک سال افزایش یابد.

او تأکید کرد که در صورت برهم خوردن برجام، ممکن است جمهوری اسلامی بدون نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دنبال تجدید برنامه‌هایی باشد که پیش از سال ۲۰۱۵ آن را پیگیری می‌کرد.

حسین آرین کارشناس امور نظامی ایران اما در نظری متفاوت می‌گوید که به دلیل محدودیت‌های پیش‌بینی شده در توافق اتمی وین، جمهوری اسلامی قادر به ساختن بمب اتمی در این مدت کوتاه نیست.

تأثیر مذاکرات ایران و کره شمالی بر ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز پنج‌شنبه همچنین گفت که دورنمای مذاکرات آمریکا و کره شمالی «در فضایی مبهم و پیچیده قرار گرفته که نتایج آن برای کشور ما هوشیاری و بیداری مضاعفی را در عمل و در تصمیمات سرنوشت‌ساز کشور می‌طلبد».

آقای صالحی توضیح بیشتری درباره تأثیر احتمالی مذاکرات آمریکا و کره شمالی بر ایران نداده است.

این در حالی است که نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره پیامدهای خروج احتمالی آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران برای کره شمالی اظهار نظر کرده که «آنهایی که می‌گویند خروج آمریکا از برجام یا اصلاح این توافق می‌تواند پیامی به کره شمالی باشد که نمی‌شود به تعهدات (آمریکا) در توافق‌ها اعتماد کرد، کاملاً در اشتباه هستند».

نیکی هلی اضافه کرده است که «تأکید بر بازرسی‌های بیشتر، حذف بند غروب و پایان دادن به برنامه موشک‌های بالستیک ایران، این پیام رابه کره شمالی خواهد داد که آماده معامله‌ هستیم و ما توافق بد را نخواهیم پذیرفت».

اخیراً گزارش‌هایی در مورد ابراز تمایل رهبران کره شمالی و آمریکا برای گفت‌وگو منتشر شده و کاخ سفید اعلام کرده کرده این دیدار در ماه مه امسال یعنی حدود یک ماه دیگر انجام می‌شود.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایرنا و رادیوفردا؛ ا.م./م.ا.
XS
SM
MD
LG