لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۹

عربستان و متحدانش دو نهاد و ۱۱ فرد مرتبط با قطر را تحریم کردند


نقشه کشور قطر
نقشه کشور قطر

عربستان، مصر، امارات و بحرین پنجشنبه دوم آذرماه دو نهاد و یازده فرد مرتبط با قطر را به فهرست تحریمی خود اضافه کرده اند.

شبکه العربیه، وابسته به عربستان، می گوید، این نهاد ها و افراد به فهرست تحریمی افراد و نهادهای دولتی «حامی تروریسم» این چهار کشور عربی اضافه شده اند.

طبق این گزارش، یکی از نهادهای تحریم شده « اتحادیه جهانی علمای مسلمان»، به ریاست یوسف القرضاوی، روحانی مصری ساکن قطر، است که در سال ۲۰۰۴ تاسیس شده است.

این چهار کشور پیشتر نیز شماری از افراد و نهادهای قطری و وابسته به یوسف القرضاوی را به اتهام حمایت از تروریسم مورد تحریم قرار داده بودند.

در بیانیه ای که در خبرگزاری رسمی عربستان منتشر شده، آمده است،«مجلس جهانی اسلامی» و «اتحادیه جهانی علمای مسلمان» دو «نهاد تروریستی» هستند که از طریق سوء استفاده از گفتمان اسلامی و به کار گیری آن به عنوان پوشش، «فعالیت‌های تروریستی» را گسترش می دهند.

این بیانیه اضافه کرده است: افرادی که مورد تحریم قرار گرفته اند نیز در عملیات تروریستی مختلفی با حمایت و هدایت مستقیم قطر مشارکت داشته اند؛ از جمله تأمین گذرنامه وبه خدمت گرفتن آنها در مؤسسات قطری با پوشش خیرخواهانه برای تسهیل فعالیت آنها.

این بیانیه همچنین می گوید، چهار کشور عربی تاکید می کنند که مقام های قطری همچنان از تروریسم و افراط گرایی حمایت می کنند.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی ، بحرین و مصر از نیمه خرداد ماه سال جاری روابط خود را با قطر قطع و این کشور را محاصره اقتصادی کردند.

این کشورها حکومت قطر را به پشتیبانی از افراطی‌گرایی اسلامی و روابط نزدیک با ایران متهم می‌کنند. این چهار کشور عربی ۱۳ شرط برای از سرگیری روابط با قطر اعلام کردند، ولی قطر از پذیرش این شروط خودداری کرده است.

تعطیلی شبکه تلویزیونی الجزیره، قطع رابطه سیاسی با ایران، اخراج اعضای اخوان‌المسلمین و تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه در قطر از جمله خواسته‌های این کشورها است.

XS
SM
MD
LG