لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۹

تعلیق بخش‌هایی از فرمان منع ورود پناهجویان به آمریکا توسط یک قاضی فدرال


قاضی جیمز روبارت
قاضی جیمز روبارت

یک قاضی فدرال در ایالت واشینگتن، بخش‌هایی از آخرین فرمان ممنوعیت ورود پناهندگان به آمریکا را که چندی پیش از سوی دولت دونالد ترامپ به اجرا گذاشته شده بود، معلق کرد.

قاضی جیمز روبارت در پرونده‌ای که از سوی نهاد آزادی‌های مدنی آمریکا و خدمات خانوادگی یهودیان اقامه شده بود، به نفع این دو نهاد رأی داد. مدعای این دو نهاد آن بود که فرمان جدید از پیوستن شهروندانی از کشورهای عمدتاً مسلمان به اعضای خانواده خود که به طور قانونی در آمریکا اقامت دارند، جلوگیری می‌کند.

او از دولت فدرال آمریکا خواسته است که پرونده‌های گروهی خاص از متقاضیان پناهندگی را که «ارتباط حقیقی» با فرد یا نهادی در آمریکا دارند، بررسی کند.

آخرین دستورالعمل مرتبط با ممنوعیت ورود به آمریکا در ۲۴ اکتبر سال جاری میلادی از سوی دولت به اجرا گذاشته شد که بر اساس آن خدمات مرتبط با درخواست پناهندگان با تأکید بر «افزایش قابلیت‌های ارزیابی» به مدت ۹۰ روز معلق می‌شود. فرصتی که در آخر ماه ژانویه به پایان می‌رسد.

اکنون دستور قاضی روبارت می‌گوید دولت آمریکا می‌تواند دستور ۹۰ روزه را اجرا کند ولی نمی‌تواند بررسی درخواست یا پذیرش پناهندگانی را که با آمریکا «ارتباط حقیقی» دارند، متوقف کند.

نهاد آزادی‌های مدنی در آمریکا و خدمات خانوادگی یهودیان در جلسه دادگاه این نظر را مطرح کردند که طرح اجرا شده از سوی دولت، آسیب‌های جبران‌ناپذیر به متقاضیان وارد کرده و برخی از آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد. وکلای دولت اما در دادگاه گفته‌اند فرمان ممنوعیت صادر شده از سوی دولت، برای حفظ امنیت ملی آمریکا، ضروری است.

فرمان ممنوعیت کنونی که همسران و فرزندان کوچک پناهندگانی را که در آمریکا هستند در بر می‌گیرد، شامل شهروندان ۱۱ کشور می‌شود، اما حکم صادر شده از سوی قاضی روبارت، متقاضیان جدید پناهندگی از کشورها را به شرط داشتن رابطه‌ای حقیقی با فرد یا نهادی در ایالات متحده آمریکا استثنا می‌کند.

دولت آمریکا فهرست این ۱۱ کشور را اعلام نکرده ولی برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که مصر، ایران، عراق، لیبی، مالی، کره شمالی، سومالی، سودان جنوبی، سودان، سوریه و یمن، در این فهرست هستند. غیر از کره شمالی و سودان جنوبی، بقیه کشورها اکثریت مسلمان دارند.

آمارهای وزارت خارجه آمریکا نشان می‌دهد که شهروندان این ۱۱ کشور، حدود ۴۴ درصد از کل ۵۴ هزار متقاضی پناهندگی در آمریکا هستند که در سال مالی اخیر، پذیرفته شده‌اند.

در میان این کشورها، عراق، سوریه، سومالی و ایران بیشترین حضور پناهندگان را در آمریکا دارند، و آمار نشان می‌دهد در سال گذشته، آمریکا پذیرای دو هزار و ۶۰۰ پناهنده ایرانی بوده که بیشتر آن ها مسیحی هستند.

قاضی روبارت در حکم خود به نقل قول مقام‌های دولتی سابق اشاره کرده که گفته بودند فرمان ممنوعیت برای پیوستن افراد خانواده، به امنیت ملی ایالات متحده و منافع سیاست خارجی آمریکا صدمه می‌زند.

لورن ارسام، سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا، در واکنش به این فرمان قاضی و در بیانیه‌ای گفت: «ما مخالف نظر دادگاه هستیم و در حال بررسی گام‌های بعدی خود هستیم».

بر پایه گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی و بر اساس گزارش‌های آسوشیتدپرس، رویترز و پولیتیکو
XS
SM
MD
LG