لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۸

متهم ردیف اول پرونده شاهچراغ به دو بار اعدام محکوم شد


رحمت الله نوروزاف، متهم ردیف اول پرونده شاهچراغ ۱۴۰۲ (سمت چپ) در کنار دو متهم دیگر در دادگاه
رحمت الله نوروزاف، متهم ردیف اول پرونده شاهچراغ ۱۴۰۲ (سمت چپ) در کنار دو متهم دیگر در دادگاه

رئیس کل دادگستری استان فارس روز پنج‌شنبه ۳۰ شهریور اعلام کرد که متهم ردیف اول پرونده زیارتگاه شاهچراغ به دو بار اعدام محکوم شده است.

به گزارش خبرگزاری میزان، کاظم موسوی اعلام کرد که رحمت‌الله نوروزاف، معروف به «مصطفی اسلم‌یار» اهل کشور تاجیکستان، به دلیل حمله مسلحانه به زیارتگاه شاهچراغ با اتهامات «محاربه»، «بغی» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» روبرو و به دو بار اعدام محکوم شده است.

به گفته رئیس کل دادگستری فارس متهم ردیف اول حمله دوم به شاهچراغ نیز «به عضویت و همکاری با گروه داعش اقرار کرده است.»

آقای کاظمی در ادامه افزود که متهمان ردیف‌های دوم و سوم به دلیل «بی‌اطلاعی از نیت عامل اصلی حمله» از اتهام معاونت در محاربه و افساد فی‌الارض توسط دادگاه تبرئه و هر کدام به پنج سال حبس تعزیری و اخراج از جمهوری اسلامی ایران محکوم شدند.

بنا بر اعلام رئیس کل دادگستری استان فارس آرای صادرشده در مورد متهمان پرونده شاهچراغ تا ۲۰ روز قابل فرجام‌خواهی است.

رسانه‌های ایران غروب ۲۲ مرداد از حملۀ دوبارۀ افراد مسلح به زیارتگاه شاهچراغ در شهر شیراز خبر داده بودند.

خبرگزاری ایسنا گزارش داده بود که در پی تیراندازی دو فرد مهاجم به حرم شاهچراغ «چهار نفر» کشته و دست‌کم «هفت تن» مجروح شده‌اند.

اما خبرگزاری میزان در گزارش امروز خود از کشته شدن دو نفر و مجروح شدن هفت نفر خبر داده است.

حمله به شاهچراغ در مرداد امسال دومین حمله مسلحانه به این مکان مذهبی در طول یک سال گذشته بود که در شاهچراغ شیراز حملۀ مسلحانه اتفاق افتاد. چهارم آبان سال گذشته در حمله‌ای جداگانه به حرم شاهچراغ، بنابر آمار رسمی منتشرشده، دست‌کم ۱۳ تن کشته و ۲۰ نفر زخمی و مجروح شدند.

حملۀ آن زمان مصادف با چهلمین روز جان باختن مهسا ژینا امینی و در بحبوحه اعتراضات سراسری ایران صورت گرفت.

ساعتی پس از حملۀ آبان‌پارسال به شاهچراغ، گروه داعش با انتشار بیانیه‌ای در کانال تلگرامی خود مسئولیت آن را برعهده گرفت.

وزارت اطلاعات نیز روز ۱۶ آبان مدعی شد که «عنصر اصلی هدایت و هماهنگ‌کننده‌ عملیات در داخل کشور، تبعه‌ جمهوری آذربایجان بوده» و ۲۶ تبعه خارجی را در ارتباط با آن حمله بازداشت کرده که عمدتاً شهروندان «جمهوری آذربایجان، تاجیکستان و افغانستان» بودند.

روز ۱۸ آذر ۱۴۰۱، رئیس کل دادگستری استان فارس از صدور کیفرخواست برای پنج نفر در پروندۀ «حملۀ شاهچراغ» شیراز خبر داد و در آستانۀ‌ سال ۱۴۰۲، دادگاه انقلاب شیراز دو نفر از متهمان پرونده «حملۀ ‌شاهچراغ» به نام‌های محمد رامز رشیدی و سید نعیم هاشمی قتالی را به «اعدام در ملاء عام» محکوم کرد.

دادگاه انقلاب هر پنج متهم پرونده مذکور را از «اتباع خارجی و عضو گروه تروریستی داعش» معرفی کرد. سه نفر دیگر هم به «مجازات‌های سنگین حبس» محکوم شدند.

رسانه‌های ایران روز ۱۷ تیرماه امسال خبر دادند حکم اعدام دو متهم پرونده حمله به شاهچراغ بامداد همان روز در شیراز و در ملاء عام اجرا شد.

اجرای حکم اعدام این دو تبعۀ افغانستان در شرایطی صورت گرفت که گروهی از کارشناسان و فعالان حقوق بشر، «عادلانه بودن روند دادرسی» و محاکمۀ آن‌ها را «بدون مدارکی که دال بر مجرمیت‌شان باشد»، زیر سئوال بردند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری میزان و رادیوفردا؛ ف.ع/ ب.ب
XS
SM
MD
LG