لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۴

دولت محلی کاتالونیا می‌گوید «۹۰ درصد» به استقلال رای داده‌اند


پلیس  برای جلوگیری از برگزاری همه‌پرسی ده‌ها شعبه رای‌گیری را تعطیل کرد
پلیس  برای جلوگیری از برگزاری همه‌پرسی ده‌ها شعبه رای‌گیری را تعطیل کرد

دولت محلی کاتالونیا در اسپانیا می‌گوید در همه‌پرسی این منطقه برای استقلال که مادرید آن را غیرقانونی اعلام کرده بود، بیش از ۴۰ درصد از واجدین شرایط رای داده و ۹۰ درصد از آن‌ها خواستار جدایی از اسپانیا شده‌اند.

همه‌پرسی در کاتالونیا در حالی برگزار شده که دولت در مادرید آن را غیرقانونی می‌داند طی ساعت‌های گذشته، پلیس برای جلوگیری از برگزاری آن ده‌ها شعبه رای‌گیری را تعطیل کرد.

اما رخدادهای روز یک‌شنبه تنها محدود به مسدود کردن شعبه‌های رای‌گیری نبود و در درگیری میان نیروهای امنیتی و معتر ضان صدها نفر زخمی شده‌اند. آن‌چه باعث شده تا دولت محلی کاتالونیا هشدار دهد پرونده وقایع را به «دادگاه‌های بین‌المللی» می‌برد.

همه‌پرسی در کاتالونیا؛ پلیس و معترضان درگیر شدند
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:36 0:00

در ساعات اولیه بامداد دهم مهر ماه به وقت تهران، سخنگوی دولت محلی کاتالونیا اعلام کرد ۲.۲۶ میلیون نفر در این همه‌پرسی شرکت کرده‌اند. از آنجایی‌که واجدین شرایط برای رای دادن بیش از ۵.۳ میلیون نفر برآورد شده‌اند، این رقم به معنی شرکت ۴۲ درصد در رای‌گیری‌ست.

کارلوس پوجدمان، رئیس دولت محلی، در یک سخنرانی تلویزیونی گفته است «در این روز امید و اندوه، شهروندان کاتالونیا حق استقلال برای تشکیل یک جمهوری را کسب کرده‌اند».

پوجدمان می‌گوید «در روزهای آینده دولت من نتیجه رای‌گیری را به پارلمان می‌فرستد… تا بر اساس قانون همه‌پرسی عمل شود».

دولت مرکزی اسپانیا می‌گوید همه‌پرسی بر خلاف قانون اساسی اسپانیا است؛ قانونی که در پی مرگ فرانکو، واپسین دیکتاتور آن کشور، در سال ۱۹۸۷ به تصویب رسید.

ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا، شامگاه یکشنبه تاکید کرد همه‌پرسی غیرقانونی است و افزود از منظر او در این منطقه برای استقلال رای‌گیری نشده است.

آقای راخوی بدون ارائه جزئیاتی گفته اکثریت بزرگی از مردم ساکن شمال شرق اسپانیا خواستار جدایی نیستند.

مقام‌های محلی کاتالونیا می‌گویند دست‌کم ۸۴۰ نفر در جریان درگیری و خشونت‌های ساعت‌های گذشته به «مراقبت‌های پزشکی» نیاز داشتند. با این همه مشخص نیست چه تعدادی از آن‌ها به‌طور جدی زخمی شده و یا برای درمان در بیمارستان بستری شده‌اند.

پلیس اسپانیا اعلام کرده‌است که ۳۳ نفر از مامورانش در جریان وقایع مجروح شده‌اند.

XS
SM
MD
LG