لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۳

اعتصاب در کاتالونیا؛ ۳۰۰ هزار تن علیه خشونت پلیس در بارسلون راهپیمایی کردند


نیروهای آتش نشانی در راهپیمایی روز سه‌شنبه در اعتراض به خشونت پلیس شرکت کردند.
نیروهای آتش نشانی در راهپیمایی روز سه‌شنبه در اعتراض به خشونت پلیس شرکت کردند.

همزمان با اعتصاب عمومی در کاتالونیای اسپانیا در روز سه‌شنبه ۱۱ مهر، صدها هزار تن در اعتراض به «خشونت»‌ پلیس در روز همه‌پرسی استقلال این منطقه در روز یکشنبه نهم مهر، در شهر بارسلون راهپیمایی کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پلیس بارسلون اعلام کرد که حدود ۳۰۰ هزار تن در این راهپیمایی خواستار «خروج نیروهای اشغالگر» شدند و اعلام کردند که «خیابان ها همیشه به ما تعلق دارد».

دولت مرکزی اسپانیا برای جلوگیری از برگزاری همه‌پرسی و تعطیلی حوزه‌های رای گیری، نیروهای کمکی به کاتالونیا اعزام کرده بود.

در همین حال،‌ به گزارش خبرگزاری رویترز، در پی فراخوان اتحادیه‌های کارگری و گروه‌های هوادار استقلال کاتالونیا، ایستگاه‌های مترو در بارسلون بسته شدند و کارگران دست از کار کشیدند.

به گفته مقام‌های دولت منطقه‌ای کاتالونیا، بیش از ۷۰ درصد از کارگران به فراخوان اعتصاب پاسخ مثبت دادند.

پیش از این،‌ دانشگاه‌های بارسلون، موزه هنر معاصر این شهر و حتی باشگاه فوتبال بارسلونا اعلام کرده‌ بودند که به اعتصاب سراسری می‌پیوندند.

هدف از این اعتصاب سراسری، محکوم کردن خشونت پلیس اسپانیا در روز برگزاری همه‌پرسی استقلال منطقه کاتالونیا اعلام شده بود.

در همین حال، خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه گزارش داد که فشارهای بین‌المللی بر مادرید «برای حل بدترین بحران سیاسی اخیر» خود افزایش یافته است.

روز یک‌شنبه گذشته در منطقه کاتالونیا با مرکزیت شهر بارسلون همه‌‌پرسی استقلال برگزار شد که دولت مرکزی اسپانیا تلاش را کرد تا از برگزاری آن جلوگیری کند.

با وجود تمام اقدامات بازدارنده دولت مرکزی اسپانیا با رهبری ماریانو راخوی در مادرید، مقام‌های محلی کاتالونیا ‌گفتند که از میان ۵٫۳ میلیون ثبت نام کننده حدود ۲٫۲ میلیون در این انتخابات شرکت کردند.

آنها همچنین گفتند که نزدیک به ۹۰ درصد از شرکت‌کنندگان به استقلال این منطقه رأی مثبت داده‌اند.

درگیری معترضان و هزاران مأمور پلیس که برای جلوگیری از همه‌پرسی به کاتالونیا اعزام شده بودند، صدها زخمی به جا گذاشت. پلیس اسپانیا برای مقابله با معترضان به باتوم و گلوله‌های لاستیکی متوسل شد.

در واکنش به این خشونت‌ها که واکنش بین‌المللی نیز در پی داشت،‌ زید رعدالحسین، کمیسر حقوق بشر در سازمان ملل متحد، ناآرامی و خشونت در کاتالونیا را «بسیار آزاردهنده» توصیف کرد و رئیس اتحادیه اروپا نیز از دولت اسپانیا خواست تا «از توسل بیشتر به خشونت» پرهیز کنند.

سخنگوی کمیسیون اروپا نیز در واکنش به خشونت‌هایی که برای دولت ماریانو راخوی اثر منفی بسیار داشته از دو طرف خواست تا به گفت‌وگو روی آورند و افزود که «خشونت هرگز ابزار سیاست نمی‌تواند باشد».

شامگاه یک‌شنبه آقای راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا، برگزاری همه‌پرسی در کاتالونیا را «تعرض جسورانه به دموکراسی» توصیف کرد و با تأکید دوباره بر غیرقانونی بودن همه‌پرسی گفت که از دید او در این منطقه برای استقلال رأی‌گیری نشده است.

در مقابل کارلوس پوج‌دمون، رئیس دولت محلی کاتالونیا، خواستار میانجی‌گری بین‌المللی برای حل بحران این منطقه شد و همچنین از نیروهای پلیس که از مناطق دیگر به این منطقه اعزام شده‌اند خواست تا کاتالونیا را ترک کنند.

آقای پوج‌دمون گفت که نتیجه همه‌پرسی را در آینده نزدیک به پارلمان این منطقه تقدیم خواهد کرد؛ پارلمانی که اکثریت کرسی‌های آن در دست استقلال‌طلبان کاتالونیاست.

XS
SM
MD
LG