لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۷

ظریف: توافق هفت بانک مرکزی اروپا درباره ایجاد راهکار ویژه مالی برای ایران


وزیر خارجه ایران می گوید، هفت بانک مرکزی اروپا توافق کرده‌اند« راهکار ویژه مالی برای ارتباط با ایران ایجاد و در آینده این راهکار را به موسسه تبدیل کنند».

محمد جواد ظریف روز جمعه، ۶ مهر، در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا گفت که این راهکار در آینده نزدیک ایجادمی شود اما تشکیل موسسه ای که فراتر از ایران بتواند کار کند، ممکن است بیشتر طول بکشد.

وی به نقل از فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد که این راهکار ویژه فقط برای اروپا نیست، بلکه سایر کشورها و شرکت‌ها نیز برای همکاری با ایران می‌توانند پول را به این حساب واریز و هزینه‌های صادرات را از آن برداشت کنند.

به گفته آقای ظریف، این نهاد، هیچ حضوری در بازارهای دلاری و آمریکا ندارد و فقط با یورو کار می کند.

وزیر خارجه ایران به نام هفت کشور اروپایی که برای راه اندازی این راهکار ویژه مالی توافق کرده‌اند، اشاره ای نکرده است.

دو روز پیش از این سخنان، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ابراز امیدواری کرده بود که سازوکار ویژه برای تسهیل همکاری تجاری با ایران تا «قبل از ماه نوامبر» (۱۰ آبان) به اجرا گذاشته شود.

به گزارش رویترز، قرار است سازوکار هدف ویژه (Special Purpose Vehicle (SPV در جریان اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تجارت و تبادلات مالی و بانکی با تهران را امکان پذیر کند.

وزیران خارجه پنج کشور باقی‌مانده در «برجام» و ایران روز دوشنبه دوم مهرماه در بیانیه‌ای بر «تعهد خود به پی‌گیری اقدامات مشخص» در جهت پرداخت پول و تداوم صادرات نفت ایران تاکید کرده بودند.

برپایی «نهاد مالی ویژه» برای ادامه داد و ستد با ایران پس از بازگشت تحریم‌های اقتصادی واشینگتن، پیشتر نیز مطرح شده بود.

براساس گزارش دو رسانه آلمانی، این نهاد مالی واسطه‌ای به عنوان یک بورس معاوضه عمل می‌کند و می‌تواند از طریق معاوضه و انتقال اعتبارات مالی، امکان دادوستد بین طرف‌های اقتصادی ایرانی و اروپایی را فراهم آورد.

برای مثال، ایران می‌تواند محموله نفت خود را به شرکتی در اسپانیا بفرستد، اما پول ناشی از فروش این محموله به عنوان اعتبار نزد این نهاد مالی واسطه‌ای باقی می‌ماند تا اگر برای نمونه یک خریدار ایرانی از یک شرکت ماشین‌سازی آلمانی ماشین‌آلات می‌خرد، این دادوستد با اعتبار ناشی از فروش نفت ایران به شرکت اسپانیایی تسویه شود.

این اقدامات اروپا درحالی انجام می شود که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، هشدار داده هر فرد و کشوری تحریم‌های این کشور علیه ایران را نقض کند با واکنش ایالات متحده مواجه خواهد شد.

منایع: خبرگزاری‌های ایرنا، رویتر و رادیو فردا؛ ا.م /
XS
SM
MD
LG