لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۱

ظریف: برای مذاکره با آمریکا نیازی به میانجی نداریم


محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران
محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران

وزیر خارجه ایران با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی برای مذاکره با آمریکا نیازی به میانجی ندارد، «پیش‌نیاز» هر گفت‌و‌گو با این کشور را اجرای توافق هسته‌ای موسوم به برجام اعلام کرد.

محمد جواد ظریف در مصاحبه با شبکه العالم که روز جمعه ۱۰ خرداد پخش شد، گفت: «ما گفته‌ایم که نیازی به میانجی‌گری نداریم، آمریکا یک جنگ اقتصادی را علیه مردم ما شروع کرده است، ....این سیاست باید متوقف شود، وقتی این سیاست متوقف شود آن وقت جو کاملا تغییر خواهد کرد».

آقای ظریف در بخش دیگری از سخنان خود گفت که سیاست دولت آمریکا «نمایش گفتگو و آمادگی برای مذاکره» است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، نیز روز چهارشنبه هشتم خرداد گفته بود که اگر واشینگتن تحریم‌ها را لغو کند، راه مذاکره نیز باز می‌شود.

در همان روز اما علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، تاکید کرده بود که حکومت تهران با آمریکا «مطلقا» مذاکره نخواهد کرد و به ویژه مذاکره بر سر برخی موضوع‌ها را امری «ناموسی» می‌داند.

سخنان آقای ظریف درباره نیاز نداشتن به میانجی برای مذاکره با آمریکا در حالی بیان شده که کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی، تایید کرده، سفرهای بسیاری از سوی مقامات شماری از کشورها برای رساندن پیام آمریکا به ایران صورت گرفته است.

در همین حال پس از سفر رئیس جمهور آمریکا به توکیو نیز گمانه‌زنی‌ها حاکی است که نخست‌وزیر ژاپن برای میانجی‌گری میان آمریکا و ایران به تهران می‌رود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه ۹ خرداد گفته بود که اگر ایران آماده گفت‌وگو باشد، آمریکا نیز آمادگی این کار را دارد.

وی سه روز پیش از آن نیز در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر ژاپن، اعلام کرده بود: «معتقد هستم ایران می‌خواهد گفت‌وگو کند، و اگر آن‌ها خواستار گفت‌وگو باشند، ما هم خواستار آن هستیم».

در همین حال آقای ظریف در پاسخ به این سئوال که جمهوری اسلامی چه زمانی و تحت چه شرایطی با دونالد ترامپ «تماس خواهد گرفت و یا به تلفن او پاسخ خواهد داد»، گفت: «تصمیم‌گیری در این زمینه باید در مراجع عالی کشور انجام شود».

وی در عین حال درباره «پیش‌نیاز» این اقدام اعلام کرد: «گفت‌و‌گو زمانی معنی پیدا می‌کند که طرف مقابل به تعهدات خودش پایبند باشد».

آقای ظریف اضافه کرد: «برخی فکر می‌کنند که ما با آقای ترامپ مشکل داریم. این‌گونه نیست...در دوران آقای اوباما هم دولت آمریکا همه تعهداتش را عملی نکرد و عهدشکنی کردند».

وزیر خارجه ایران همچنین گفت که آمریکا «در هیچ زمانی توافقی بهتر از برجام در موضوع هسته‌ای ایران به دست نخواهند آورد».

آقای ظریف با تاکید بر اینکه آمریکا برای گفت‌و‌گو باید ابتدا برجام را اجرا کند، افزود: «در فارسی ضرب المثلی داریم که می‌گوید اول برادری‌ات را ثابت و سپس درخواست ارث کن. آنها اول بیایند و نشان دهند که طرف توافق هستند. توافقی که به آن دست یافته ایم نه توافق دو صفحه‌ای بلکه توافقی ۱۵۰ صفحه‌ای است».

دونالد ترامپ در ۱۸ اردیبهشت پارسال از برجام خارج شد و دلیل آن را «نقض روح این توافق»، فعالیت‌های موشکی بالستیک و نقش منفی تهران در خاورمیانه دانست.

ایران نیز هفته پیش اعلام کرده که در عین پایبندی به برجام برخی تعهدات خود در این توافق را «کاهش» خواهد داد.

بر اساس گزارش شبکه العالم و رادیو فردا ا/ا.م/ خ
XS
SM
MD
LG