لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۷

توافق مخالفان و شورای نظامی سودان بر سر تشکیل دولت جدید


حضور مردم در خیابان های خارطوم پس از توافق مخالفان و نظامیان بر سر تشکیل دولت.
حضور مردم در خیابان های خارطوم پس از توافق مخالفان و نظامیان بر سر تشکیل دولت.

رهبران جنبش طرفدار دمکراسی در سودان روز جمعه ۱۴ تیر از توافق برای تقسیم قدرت با شورای نظامی حاکم استقبال کرده و آنرا پیروزی «انقلاب» خود توصیف کردند. این رویداد امیدواری به پایان سه ماه خشونت های مرگبار و رویارویی با حکومت نظامیان را افزایش داده است.

به آسوشیتدپرس این توافق ممکن است بن بست سیاسی در سودان را که از چند ماه پیش با اعتراضات علیه عمر البشیر آغاز شد حل کند. در ماه آوریل عمر البشیر که حدود سی سال بر سودان حکومت کرد توسط ارتش برکنار و بازداشت شد.

در بیانیه ای که روز جمعه در صفحه فیسبوک انجمن شاغلان حرفه ای سودان، رهبر اصلی این اعتراضات منتشر شد گفته می شود:«امروز انقلاب ما به نتیجه رسیده و پیروزی ما می درخشد.»

گفتگو بین معترضان و شورای نظامی در پی حمله نیروهای امنیتی به محل تحصن معترضان در برابر مقر فرماندهی نیروهای مسلح در روز سوم ژوئن متوقف شد. به گفته معترضان از آن زمان تاکنون بیش از صد نفر در اعتراضات کشته شده اند.

در هفته های اخیر معترضان به تظاهرات خود با هدف انتقال قدرت به یک دولت غیرنظامی ادامه دادند ولی این اعتراضات به جایی نرسید.

براساس بیانیه «انجمن شاغلان حرفه ای سودان» اوایل روز جمعه دو طرف بر سر تشکیل یک شورای مشترک برای اداره امور کشور در دوران انتقالی سه ساله به توافق رسیدند.

این شورا متشکل از پنج نماینده معترضان و پنج نماینده ارتش و یک نماینده غیرنظامی خواهد بود که از سوی هر دو طرف انتخاب می شود.

در ۲۱ ماه اول یکی از نمایندگان نظامی ریاست این شورا را به عهده خواهد داشت و سپس ریاست آن به یکی از نمایندگان غیرنظامی محول خواهد شد.

این به نسبت درخواست های معترضان یک عقب نشینی محسوب می شود که درگذشته تاکید داشتند ریاست شورا باید برعهده نمایندگان غیرنظامی باشد. ولی معترضان به یکی دیگر از خواست های اصلی خود رسیدند که انتخاب تکنوکرات های عضو هیئت دولت و استقلال آن از فرماندهان ارتش است.

اتحادیه آفریقا و دولت اتیوپی در قانع کردن معترضان و فرماندهان ارتش سودان به از سرگیری مذاکرات نقش مهمی داشتند.

مذاکرات بین دو طرف چند روز پیش از سرگرفته شد. در روزهای شنبه و یکشنبه در تمامی شهرهای بزرگ سودان معترضان دست به تظاهرات زدند که بزرگترین موارد از زمان برچیده شدن اردوگاه محل تحصن مخالفان بود.

به گفته سازماندهندگان در این تظاهرات حداقل ۱۱ نفر در برخوردهای خشونت آمیز با نیروهای امنیتی کشته شدند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می افزاید اوایل بامداد روز جمعه با انتشار خبر توافق مردم به خیابان آمده و با در دست داشتن پرچم های سودان می رقصیدند و آواز می خواندند.

شبکه تلویزیون دولتی سودان که تحت کنترل نظامیان است سرودهای ملی پخش می کرد و بخش هایی از کنفرانس مطبوعاتی مشترک رهبران معترضان و سران ارتش برای اعلام این توافق را دوباره پخش کرد.

عمر الدقیر، یکی از رهبران «نیروهای اعلام آزادی و تغییر» که ائتلافی از نیروهای نماینده معترضان است گفت:«امیدواریم تشکیل نهادهای انتقالی آغاز دوران جدیدی باشد.»

او در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سران ارتش و با حضور میانجی گران اتحادیه آفریقا افزود:«امیدواریم دورانی باشد که دیگر صدای شلیک گلوله را نشنویم و زندان های غیرقانونی را برای همیشه نابود کنیم.»

براساس بیانیه «انجمن شاغلان حرفه ای سودان » دو طرف همچنین در مورد یک «تحقیقات مستقل ملی» برای بررسی کشتار معترضان در ماههای پس از برکناری عمر البشیر به توافق رسیده اند.

طارق عبدالمجید، رهبر «نیروهای اعلام آزادی و تغییر» به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت:«من کاملا راضی نیستم ولی گامی به سوی صلح برای مردم کشور ماست.»

با استفاده از آسوشیتدپرس؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG