لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۴

شورشیان سوری گزارش‌ها در مورد انتقال سلاح از منطقه حائل در ادلب را رد کردند


اعضای «جبهه آزادی‌بخش ملی» در ادلب
اعضای «جبهه آزادی‌بخش ملی» در ادلب

در حالی که مهلت تعیین‌شده برای خروج سلاح و نیروهای افراطی از منطقه حائل در ادلب نزدیک می‌شود، شورشیان سوری گزارش‌ها در مورد اجرای این توافق را رد کرده‌اند.

روسیه، حامی بشار اسد، و ترکیه، حامی شماری از مخالفان اسد، اواسط ماه سپتامبر به توافقی دست یافتند که از یک سو جلوی حملات به ادلب را می‌گرفت و از سوی دیگر قرار است بر اساس آن نیروهای افراطی و سلاح‌های سنگین شورشیان از مناطقی در شمال سوریه خارج شوند.

«جبهه آزادی‌بخش ملی» که از حمایت آنکارا برخوردار است، از توافق روسیه و ترکیه استقبال کرده، اما سخنگوی آن در گفت‌وگویی با خبرگزاری فرانسه تاکید کرده آن‌ها هنوز هیچ یک از جنگ‌افزارهای سنگین خود را از هیچ‌یک از مناطق تحت کنترل خود بیرون نبرده‌اند.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است گفته گروه «فیلق الرحمن»، که تا ۱۰ هزار نیرو دارد، از سه شهر در منطقه حائل مورد توافق روسیه و ترکیه خارج شده‌است. اما یک سخنگوی این گروه نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه این گزارش را رد کرده‌است.

دو هفته پیش، رجب طیب اردوغان، و ولادیمیر پوتین، در جریان دیداری در سوچی توافق کردند که در مناطق تحت کنترل شورشیان سوریه در شمال آن کشور «منطقه عاری از سلاح» ایجاد شود. بر پایه این توافق ترکیه مراکز نظارتی خود در ادلب را تقویت می‌کند و منطقه عاری از سلاح‌های سنگین بین نیروهای اسد و شورشیان، فاصله‌ای بین ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر را در بر می‌گیرد.

از دیگر توافقاتی که بین رهبران روسیه و ترکیه به‌دست آمد پاکسازی شورشیان از چهره‌ها و نیروهای افراطی‌ست.

تا پیش از توافق پوتین و اردوغان، گزارش‌ها حاکی از آماده‌شدن نیروهای دولتی سوریه و حامیانش برای انجام حملات گسترده به ادلب، واپسین منطقه عمده تحت کنترل شورشیان، بود. این گزارش‌ها با هشدارهای چندباره سازمان ملل روبه‌رو شده بود. مقام‌های ارشد سازمان ملل در مورد وقوع یک فاجعه انسانی در ادلب هشدار داده بودند.

توافق ترکیه و روسیه با استقبال بین‌المللی روبه‌رو شد، اما ناظران می‌گویند عمل به آن چندان آسان نیست. بخش‌های عمده‌ای از منطقه حائل مورد توافق در ادلب تحت کنترل گروه‌های افراطی یا «هیئت تحریر شام» است که از اعضای پیشین القاعده تشکیل شده‌ و گفته می‌شود مهم‌ترین نیروی مسلح در ادلب است. دیگر بخش‌ها تحت کنترل «جبهه آزادی‌بخش ملی» و برخی دیگر شورشیان است.

«هیئت تحریر شام» هنوز واکنشی به توافق برای تشکیل منطقه حائل نشان نداده و مشخص هم نیست که اصلا به آن عمل بکند یا نه.

شماری در حدود سه میلیون شهروند سوری در ادلب و مناطق مجاور آن ساکن هستند. حدودا نیمی از این افراد از دیگر مناطق سوریه به شمال رفته‌اند.

خبرگزاری فرانسه، تی‌آر‌تی|ت
XS
SM
MD
LG