لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۵

سوریه: سیستم دفاعی اس-۳۰۰ اسرائیل را متوقف خواهد کرد


سیستم دفاعی اس-۳۰۰
سیستم دفاعی اس-۳۰۰

یک مقام دولت سوریه به اسرائیل هشدار داد که از این پس قبل از حمله به این کشور بیشتر فکر کند، چرا که دمشق سیستم دفاعی پیچیده اس-۳۰۰ را از روسیه وارد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، فیصل مقداد معاون وزیر امور خارجه سوریه شامگاه سه‌شنبه سوم مهر با اشاره به وعده روسیه برای تحویل این سیستم دفاعی به دمشق گفت که اس-۳۰۰ باید خیلی پیش از این‌ها تحویل داده می‌شود.

وی سپس افزود: «اسرائیل که عادت کرده به بهانه‌های مختلف دست به رفتارهای تهاجمی بزند، باید از این پس قبل از اینکه بخواهد به سوریه حمله کند، به دقت محاسبات خودش را انجام دهد».

این اظهارات مقام سوری به دنبال حادثه سقوط هواپیمای روسیه بیان می‌شود که به اشتباه هدف پدافند هوایی ارتش سوریه قرار گرفت.

نیروهای پدافند سوریه درصدد بودند پاسخی به حمله اسرائیل بدهند، که این هواپیما را سرنگون ساختند و پس از آن بود که مسکو وعده داد سیستم دفاعی اس-۳۰۰ را به دمشق تحویل دهد.

روسیه همچنین اسرائیل را بابت این اتفاق مورد سرزنش قرار داد و عنوان کرد که جنگنده‌های اسرائیلی پشت هواپیمای روس پنهان شده بودند، اما اسرائیل این ادعا را تکذیب کرد.

روز دوشنبه سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، اعلام کرد که تا دو هفته آینده سیستم اس-۳۰۰ به دمشق تحویل داده خواهد شد. پیش از این روسیه تحویل سیستم اس-۳۰۰ به روسیه را به حالت تعلیق درآورده بود.

اما تصمیم جدید روسیه واکنش جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، را به دنبال داشته است که گفت چنین امری تنش‌ها در منطقه را به شدت افزایش خواهد داد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز عنوان کرد که در رابطه با این مسئله با همتای روسی خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفت‌وگو خواهد کرد.

فیصل مقداد اما می‌گوید که سوریه از سیستم اس-۳۰۰ صرفا برای دفاع از خود استفاده می‌کند. وی تاکید کرد: «سوریه از خود دفاع می‌کند، همان گونه که همیشه از خود دفاع کرده است».

کارشناسان نظامی روسیه عنوان کرده‌اند که سیستم اس-۳۰۰ کار را برای نیروی هوایی اسرائیل غیرممکن می‌سازد اگر که بخواهد از طریق هوایی به سوریه حمله کند و اگر این سیستم نزدیک دمشق مستقر شود می‌تواند همه آسمان اسرائیل را رصد کند.

منبع: خبرگزاری آسوشیتدپرس/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG