لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۴

سازمان ملل متحد: امسال ۹۲۰ هزار آواره در سوریه، بالاترین تعداد از زمان آغاز جنگ


طبق آمارهای سازمان ملل متحد شمار افرادی که در داخل سوریه آواره شده‌اند به ۶.۲ میلیون نفر رسیده است.
طبق آمارهای سازمان ملل متحد شمار افرادی که در داخل سوریه آواره شده‌اند به ۶.۲ میلیون نفر رسیده است.

سازمان ملل متحد روز دوشنبه گفت طی چهار ماه اول سال جاری میلادی بیش از ۹۲۰ هزار نفر در داخل سوریه آواره شده‌اند که بالاترین تعداد از زمان آغاز جنگ داخلی در آن کشور است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پانوس مومتزیس هماهنگ کننده اقدامات بشر دوستانه سازمان ملل متحد در سوریه در یک کنفرانس خبری در ژنو گفت:«ما شاهد یک موج گسترده آوارگی در داخل سوریه هستیم. از ژانویه تا آوریل امسال بیش از ۹۲۰ هزار نفر دیگر آواره شده اند. این بالاترین رقم در یک مدت کوتاه از زمان شروع جنگ داخلی است.»

به این ترتیب طبق آمارهای سازمان ملل متحد شمار افرادی که در داخل کشور آواره شده اند به ۶.۲ میلیون نفر رسیده و حدود ۵.۶ میلیون نفر از جمعیت سوریه نیز در کشورهای همسایه پناهنده هستند.

پانوس مومتزیس گفت، دلایل اصلی این موج گسترده آوارگی مردم درگیریهای شدید در مناطق تحت کنترل شورشیان در غوطه شرقی و استان ادلب در شمال غرب سوریه است که تقریبا کنترل تمامی آن در دست نیروهای جهادی و شورشیان تندرو است.

او افزود ادلب بخشی از مناطق رفع تخاصم است که دولتهای روسیه، ترکیه و ایران در مورد آن به توافق رسیده اند و هشدار داد تشدید جنگ در این ناحیه که بیش از ۲.۵ میلیون نفر جمعیت دارد پیامدهای وخيمی خواهد داشت.

در روزهای گذشته ناحیه ادلب هدف حملات هوایی مرگباری بوده که بر اثر آن دهها نفر از جمله کودکان کشته شده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، از شروع جنگ داخلی سوریه تاکنون بیش از ۳۵۰ هزار نفر کشته شده‌اند.

آقای مومتزیس افزود:«نگرانی ما این است که با توجه به شرایط ناحیه ادلب فجایع شدیدتری اتفاق بیافتد.»

او گفت جامعه جهانی باید تضمین کند «وضعیتی شبیه غوطه شرقی اتفاق نیافتد.» غوطه شرقی پس از دو ماه تهاجم سنیگن نیروهای دولتی سوریه در ماه آوریل تصرف شد.

او گفت:«ما در مورد آواره شدن ۲.۵ میلیون نفر در ادلب نگران هستیم» و افزود سازمان ملل متحد در حال برنامه ريزی برای احتمال وخامت اوضاع در آن منطقه است.

خبرگزاری فرانسه یادآوری می کند که پس از تصرف غوطه شرقی و شهر حلب و اطراف آن توسط نیروهای دولتی بسیاری از شورشیان و ساکنان غیرنظامی این مناطق مجبور شدند به ادلب روند.

پانوس مومتزیس افزود:«ولی مردم ساکن ادلب پناهگاه دیگری مثل ادلب ندارند که به آنجا بروند. واقعیت این است که ادلب آخرین نقطه است و جای دیگری وجود ندارد که بتوان آنها را به آنجا منتقل کرد.»

در همین حال زد و خوردهای مسلحانه بین گروههای شورشی گوناگونی که ادلب را در کنترل دارند افزایش یافته است و آقای مومتزیس هشدار داد «با توجه به ترکیب نیروهای شورشی اوضاع منطقه به شدت انفجاری است.»

هماهنگ کننده اقدامات بشردوستانه سازمان ملل متحد در سوریه گفت طی سال اخیر شمار مردمی که در مناطق تحت محاصره و يا سایر نقاطی که کمک‌های بشردوستانه به سختی به دست آنها می رسد زندگی می کنند کاهش یافته و اکنون حدود دو میلیون نفر است.

ولی در عین حال یادآوری کرد تعداد کمتری از کاروانهای حامل کمک به این مناطق می رسند و از ماه ژانویه تاکنون فقط نه کاروان توانسته اند به این مناطق برسند.

او گفت سازمان ملل متحد می تواند هر هفته حداقل سه کاروان اعزام کند در نتیجه در سال جاری فقط ۱۱ درصد از این ظرفیت به کار گرفته شده که کم‌ترین میزان از زمان شروع جنگ داخلی سوریه است.

به گفته او از اواسط ماه مارس تاکنون اولین محموله کمک‌های بشردوستانه این نهاد بالاخره روز یکشنبه توانسته به غوطه شرقی برسد.

انتقال کمک به سایر نقاط سوریه راحت تر است و در حال حاضر سازمان ملل متحد به بیش از ۵.۵ میلیون نفر در نقاط مختلف کشور کمک می رساند.

پانوس مومتزیس در مورد فقدان بودجه لازم اظهار نگرانی کرد و گفت از مجموع ۳.۵ میلیارد دلاری که برای عملیات کمک رسانی در داخل سوریه به آن نیاز دارند فقط ۲۶ درصد عملی شده است.

او افزود:«عملیات کمک رسانی در داخل سوریه به نقطه پایان خود نزدیک می شود و انبارهای ما خالی است.»

با استفاده از گزارش خبرگزرای فرانس؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG