لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۱

هزاران تن از ساکنان موصل همچنان «ناپدید» هستند


مسجد جامع نوری در موصل، مکانی که داعش خلافت خود را در آن اعلام کرده بود
مسجد جامع نوری در موصل، مکانی که داعش خلافت خود را در آن اعلام کرده بود

یک مقام ارشد پلیس عراق به خبرگزاری آلمان گفته است از سرنوشت هزاران نفر از مردم موصل اطلاعی در دست نیست.

باسم الهاجر یکی از مقام‌های ارشد پلیس در استان نینوا در شمال عراق در این‌باره گفته است عناصر مرتبط با گروه موسوم به حکومت اسلامی (داعش) بیش از ۱۱ هزار غیرنظامی را که بیشتر افراد جوان بودند، در موصل بازداشت کرده بود.

آقای الهاجر با بیان اینکه «از سرنوشت این افراد خبری در دست نیست» افزوده است که پس از آزادسازی موصل، دولت و نیروهای امنیتی علیرغم جست‌وجو در همه تونل‌ها و اماکن مرتبط با این گروه، نتوانستند این افراد را پیدا کنند.

موصل دومین شهر بزرگ عراق، مرکز استان نینواست که گروه داعش در سال ۲۰۱۴ میلادی خلافت خود را با تصرف آن اعلام کرد.

حیدرالعبادی نخست وزیر عراق اوایل تابستان سال جاری، از بازپس گیری این شهر از نیروهای داعش خبر داد. عملیات بازپس گیری موصل بسیار پرهزینه بود و حملات هوایی نیروهای ائتلاف بین‌المللی و بمب‌گذاریهای انتحاری شبه نظامیان بخش وسیعی از خانه‌ها و ساختمان‌های دولتی شهر را نابود کرده است.

خانواده هزاران تن از کسانی که حال اطلاعی از آنها در دست نیست، از دولت خواسته‌اند تا برای روشن شدن سرنوشت آنها، تلاش کند.

صادق امین پدر سه تن از پرسنل امنیتی است که می‌گوید فرزندانش از سال ۲۰۱۵ ناپدید شده‌اند. انور مکی نیز از جمله کسانیست که همسر و پسرش ناپدید شده‌اند و به خبرگزاری آلمان گفته است که «نیروهای عراقی هیچ شواهدی مبنی بر زنده بودن یا شهید شدن آنها ارائه نداده‌اند».

خبر ناپدید بودن هزاران تن از ساکنان موصل در حالی منتشر شده که روز یکشنبه ارتش عراق حملاتی را علیه شبه نظامیان مظنون به ارتباط با داعش در استان نفت خیز کرکوک آغاز کرد.

بنا بر اعلام منابعی که با خبرگزاری آلمان گفتگو کرده‌اند پلیس فدرال و نیروهای حشد الشعبی با پشتیبانی نیروهای هوایی، در این عملیات در کرکوک حاضر هستند. این منابع افزوده‌اند کارزار اخیر در کرکوک پس از آن آغاز شد که اطلاعاتی درباره برنامه‌ریزی عناصر باقی مانده از داعش در کرکوک به دست آمد.

در هفته‌های اخیر شبه نظامیان مظنون به همکاری با داعش، حملات متعددی را علیه اهداف نیروهای امنیتی در مناطقی در شمال‌غربی کرکوک انجام دادند.

ماه گذشته نیز عراق اعلام کرد عملیاتی نظامی را در استان انبار در نزدیکی مرز با سوریه علیه اهداف داعش آغاز کرده است.

این تحولات در حالی از عراق گزارش می شود که حدود سه ماه پیش، در آذر ماه حیدرالعبادی نخست وزیر عراق با اعلام پایان جنگ با گروه حکومت اسلامی (داعش) به نیروهای مسلح این کشور تبریک گفته‌ بود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آلمان؛ ه.ک./م.ا.
XS
SM
MD
LG