لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۵

ترامپ دیدار سال ۲۰۱۶ ستاد انتخاباتی‌اش با وکیل نزدیک به کرملین را پذیرفت


ناتالیا وسلنیتسکایا
ناتالیا وسلنیتسکایا

رئیس‌جمهوری ایالات متحده پذیرفته است که دیدار تابستان ۲۰۱۶ با یک وکیل مرتبط با دولت روسیه، برای دریافت اطلاعاتی در رابطه با رقیب انتخاباتی‌اش بوده، اما تاکید کرده که این اقدام «کاملا قانونی» بود.

آقای ترامپ ۱۴ مرداد ماه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته است که ملاقات‌هایی شبیه به آن‌چه رخ داد، «تمام مدت در سیاست انجام می‌شود».

رئیس‌جمهوری آمریکا با انتقاد مجدد از آنچه «خبررسانی جعلی» توصیف می‌کند می‌گوید این دست از رسانه‌ها گزارش‌های «کاملا ساختگی در مورد نگرانی من از ملاقات پسر فوق‌العاده‌ام، دونالد، در برج ترامپ» منتشر کرده‌اند.

پیشتر گفته شده بود مسئولان ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ با ناتالیا وسلنیتسکایا، وکیل روس در ماه ژوئن ۲۰۱۶ دیدار کرده‌اند.

بنا بر اظهارات مطرح‌شده در نشست کنگره آمریکا، در این ملاقات که در برج ترامپ در شهر نیویورک برگزار شد دونالد ترامپ جونیور، پسر آقای ترامپ، جرد کوشنر، داماد او و پل منافورت، مدیر وقت ستاد انتخاباتی ترامپ، شرکت داشتند.

این دیدار پس از آن برگزار شد که وکیل روس وعده داد می‌تواند اطلاعات زیان‌باری در مورد هیلاری کلینتون، نامزد حزب دمکرات در انتخابات، در اختیار ستاد ترامپ قرار دهد.

خانم وسلنیتسکایا این موضوع که تماس‌هایش با ستاد انتخاباتی ترامپ با هدایت دولت روسیه و در ارتباط با کرملین انجام شده را رد کرده‌است. او به اعضای کنگره گفته «به‌شکل فردی و مستقل از هرگونه دولتی، عمل کرده‌است».

با این حال دو هفته پیش خبرگزاری اسوشیتدپرس گزارش داد مدارکی را دیده که نشان می‌دهد این وکیل روس، با مقام‌های ارشد دولت روسیه روابطی به‌مراتب نزدیک‌تر از آن‌چه مدعی شده، داشته‌است.

پست توئیتری آقای ترامپ، مستقیم‌ترین اشاره او به دلیل ملاقات تابستان ۲۰۱۶ در برج ترامپ به‌شمار می‌رود. هرچند پسر رئیس‌جمهوری آمریکا و دیگران دلیل این دیدار -یعنی گردآوری اطلاعات زیان‌بار در مورد هیلای کلینتون- را پذیرفته بودند.

آقای ترامپ پیشتر گفته بود ملاقات با خانم وسلنیتسکایا در پیوند با مسائل مربوط به فرزندخواندگی کودکان روس توسط شهروندان آمریکایی انجام شده بود.

در حال حاضر رابرت مولر، مستشار ویژه وزارت دادگستری آمریکا، در حال انجام تحقیقات در مورد «دخالت» روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا است. ترامپ هرگونه تبانی با روسیه را رد کرده‌است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، نیز دخالت دولت خود در انتخابات را رد کرده‌است. جامعه اطلاعاتی آمریکا می‌گوید دولت روسیه در انتخابات دو سال پیش دخالت کرده‌است. پل منافورت، رئیس پیشین ستاد ترامپ، در حال حاضر در دادگاه فدرال در ویرجینیا، به دلیل اتهام‌های بانکی و مالیاتی، تحت محاکمه قرار دارد.

اروپای آزاد و رادیو فردا|ت.ت
XS
SM
MD
LG