لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۴

ترامپ: خرید «اس ۴۰۰» روسی توسط ترکیه چالش جدی برای روابط دو کشور است


رجب طیب اردوغان روز چهارشنبه با دونالد ترامپ در کاخ سفید دیدار کرد.
رجب طیب اردوغان روز چهارشنبه با دونالد ترامپ در کاخ سفید دیدار کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه ۲۲ آبان پس از دیدار با رجب طیب اردوغان، همتای ترک خود در کاخ سفید، ابراز امیدواری کرده است اختلاف دو کشور بر سر خرید سامانه اس ۴۰۰ روسی توسط آنکارا حل و فصل شود.

رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به این که طرفدار رجب طیب اردوغان است، اظهار داشت که مذاکرات بسیار عالی و «سازنده‌ای» با رئیس جمهوری ترکیه داشته است.

دونالد ترامپ در کنفرانس خبری خود با رجب طیب اردوغان گفته است، ترکیه یک متحد بزرگ در ناتو و شریک راهبردی ایالات متحده است.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین در ادامه تاکید کرده است، خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ توسط ترکیه از روسیه «چالش جدی» برای روابط دو کشور است. وی با این حال ابراز امیدواری کرده است که این مساله حل و فصل شود.

ترکیه به رغم هشدارها آمریکا از روسیه سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ خریده است و واشینگتن می‌گوید، سامانه «اس ۴۰۰» برای مقابله با هواپیماها و موشک‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، طراحی شده و می‌تواند اطلاعات مخفی جنگنده فوق پیشرفته «اف ۳۵» را جمع‌آوری کند.

ترکیه می‌گوید، سال‌ها برای دریافت سامانه‌های ضدهوایی با اعضای ناتو و خود آمریکا مذاکره کرده، اما آنها طبق شرایط ترکیه حاضر به تحویل سامانه‌های خود نشدند و این کشور مجبور شده‌است این تسلیحات را از روسیه بخرد.

آمریکا پس از آن که ترکیه سامانه اس ۴۰۰ را روسیه خریداری کرد، آنکارا را از پروژه ساخت اف ۳۵ کنار گذاشت.

مساله کردها و سوریه

دونالد ترامپ همچنین گفته است، روابط اقتصادی دو کشور دارای ظرفیت بالایی است که می تواند گسترش یابد.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه از رویکرد درقبال آتش بس در شمال سوریه تقدیر کرده است.

وی همچنین گفت، من از رئیس جمهوری ترکیه برای شراکت و همکاری در راستای ایجاد صلح و ثبات در خاورمیانه تشکر می‌کنم.

موضوع کردهای سوریه یکی دیگر از مسائل مورد اختلاف بین آنکارا و واشینگتن است.

ترکیه ماه گذاشته عملیات برای پاکسازی نیروهای نظامی کرد سوریه در شمال شرقی سوریه آغاز کرد. اما در نهایت با میانجیگری آمریکا با آتش بس در این منطقه موافقت کرد.

ترکیه «یگان‌های مدافع خلق» را گروهی تروریستی می داند و می‌گوید این گروه به حزب کارگران کردستان یا «پ کا کا» وابسته است. این در حالی است که نیروهای دموکراتیک کرد سوریه که «یگان‌های مدافع خلق» بخشی از آن محسوب می شود، طی سال های اخیر در نبرد علیه گروه حکومت اسلامی در سوریه در کنار نیروهای آمریکایی جنگیده‌اند.

قطعنامه کنگره آمریکا درباره «کشتار» ارمنی‌ها

رجب طیب اردوغان هم در این کنفرانس خبری از تصویب قطعنامه غیر الزام آور به رسمیت شناخته «نسل کشی» ارامنه توسط ترکیه در مجلس نمایندگان آمریکا انتقاد کرد.

مجلس نمایندگان آمریکا هفتم آبان به اتفاق آرا در قطعنامه‌ای وقوع نسل‌کشی ارمنی‌ها در اوایل سده بیستم، در دوران امپراتوری عثمانی، را تایید کردند.

رئیس جمهوری ترکیه می گوید، این مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا باعث آزردگی « ترکیه» شده و بر روابط دو کشور سایه انداخته است.

رجب طیب اردوغان همچنین حامیان «تروریست‌ها» را متهم کرد که درصددند به روابط به بین واشینگتن و آنکارا صدمه بزنند.

با استفاده از رویترز و خبرگزاری فرانسه؛ خ
XS
SM
MD
LG