لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۳

ترامپ و شی دیدار می‌کنند؛ مذاکرات تجاری از سر گرفته می‌شود


دیدار ترامپ و شی در نوامبر ۲۰۱۷ در پکن؛ رهبران دو کشور در نشست سران ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان در ژاپن شرکت خواهند کرد
دیدار ترامپ و شی در نوامبر ۲۰۱۷ در پکن؛ رهبران دو کشور در نشست سران ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان در ژاپن شرکت خواهند کرد

رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گوید با رئیس‌جمهوری چین در جریان نشست ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان در ژاپن دیدار خواهد کرد و مذاکرات تجاری دو کشور نیز از سر گرفته می‌شود. این احتمال که ممکن است دیداری رخ ندهد، تنش‌هایی را ایجاد کرده بود.

دونالد ترامپ ۲۸ خرداد ماه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته‌است با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، گفت‌وگوی تلفنی «خیلی خوبی» داشته و دو طرف در جریان نشست سران کشورهای گروه ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان، که به‌زودی در ژاپن برگزاری می‌شود، دیدار خواهند کرد.

ترامپ افزوده هیئت‌های دو کشور، پیش از انجام دیدار او و شی، مذاکرات بر سر مسائل اقتصادی را از سر می‌گیرند.

نشست سران گروه ۲۰، در روزهای ۲۸ و ۲۹ ژوئن، کم‌تر از دو هفته دیگر، در شهر اوساکا برگزار خواهد شد.

اما انتشار گزارش‌ها در مورد این‌که ممکن است در اجلاس اوساکا، دیداری بین ترامپ و شی صورت نگیرد، تنش‌هایی را ایجاد کرد؛ به‌طوری که رئیس‌جمهوری آمریکا ۲۰ خرداد ماه تهدید کرد اگر شی جین‌پینگ، در جریان اجلاس با او ملاقات نکند تعرفه کالاهای وارداتی از چین را افزایش خواهد داد.

تنها چند روز پیش از آن نیز آقای ترامپ گفته بود اگر لازم باشد ایالات متحده در خصوص اعمال تعرفه بر ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر از کالاهای وارداتی از چین، تصمیم خواهد گرفت.

اما رئیس‌جمهوری آمریکا در ۲۴ خرداد ماه شرکت یا شرکت نکردن شی جین‌پینگ در نشست اوساکا را «بی‌اهمیت» توصیف کرد.

دولت آقای ترامپ شدیدا به کسری تراز تجاری کشورش با چین معترض است. واشینگتن انتقادهای دیگری نیز به پکن دارد که از «سرقت» مالکیت معنوی تا مسائل امنیتی و اطلاعاتی در مورد ابَـرشرکت‌هایی مانند هواوی را دربرمی‌گیرد.

چین اما این انتقادها را رد کرده و می‌گوید هر دو کشور از داد و ستد سود می‌برند، هرچند می‌گوید از ورود به یک «جنگ تجاری» با ایالات متحده واهمه ندارد.

تنش‌ها در ماه‌های گذشته با فراز و نشیب‌هایی ادامه پیدا کرده و در حالی‌که هنوز توافق رسمی تازه‌ای بین واشینگتن و پکن صورت نگرفته هر دو کشور، و به‌طور مشخص آمریکا، تعرفه میلیاردها دلار کالای وارداتی از دیگری را افزایش داده‌اند.

رسانه‌های دولتی چین به نقل از رئیس‌جمهوری آن کشور می‌گویند «کلید [مشکلات] این است که دو طرف به نگرانی‌های مشروع دیگری اهمیت بدهند».

شی جین‌پینگ افزوده «ما هم امیدوار هستیم که ایالات متحده با شرکت‌های چینی عادلانه برخورد کند». رئیس‌جمهوری چین از سرگیری مذاکرات هیئت‌های دو کشور را نیز تائید کرده‌است.

آخرین دو از مذاکرات اقتصادی دو طرف، یک ماه پیش، بدون دستیابی به توافق پایان یافت، از آن زمان تا کنون نیز تعامل و رایزنی چندانی بین پکن و واشینگتن در این زمینه صورت نگرفته‌است.

رویترز، چاینادیلی، اسوشیتدپرس/ت/خ
XS
SM
MD
LG