لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۸

تهدید ترامپ: اگر رئیس‌جمهور چین با من ملاقات نکند تعرفه‌ها را افزایش می‌دهم


دونالد ترامپ می‌گوید که اقتصاد چین هرگز از آمریکا جلو نخواهد افتاد.
دونالد ترامپ می‌گوید که اقتصاد چین هرگز از آمریکا جلو نخواهد افتاد.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه ۲۰ خرداد تهدید کرد اگر شی جین پینگ، همتای چینی‌اش در اجلاس سران گروه ۲۰ که اواخر ماه جاری برگزار می‌شود با او ملاقات نکند تعرفه کالاهای وارداتی از چین را افزایش خواهد داد.

البته دونالد ترامپ اظهار امیدواری کرده که چنین ملاقاتی انجام خواهد شد.

وی این تهدید را در مصاحبه‌ با شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی مطرح کرد.

به نظر می‌رسد آقای ترامپ در این مصاحبه قصد داشت به اتاق بازرگانی آمریکا پاسخ دهد که از تهدید او برای وضع تعرفه بر کالاهای وارداتی از مکزیک با هدف جلوگیری از ورود مهاجران از مرزهای جنوبی آمریکا انتقاد کرده است.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در انتقاد از اتاق بازرگانی آمریکا گفت اولویت‌های این نهاد غلط است.

او افزود: «آنها باید آمریکا را نمایندگی کنند و نه فقط شرکت‌هایی را که عضو اتاق بازرگانی آمریکا هستند».

آقای ترامپ در بخش دیگری از این مصاحبه ضمن تهدید چین گفت اقتصاد آن کشور هرگز از آمریکا جلو نخواهد افتاد.

اجلاس سران گروه ۲۰ در روزهای ۲۸ و ۲۹ ژوئن در شهر اوزاکا ژاپن برگزار می‌شود و در جنگ تجاری چین و آمریکا می‌تواند نقطه عطفی باشد.

آقای ترامپ در پاسخ به سئوالی در مورد احتمال وضع تعرفه بر ۳۰۰ میلیارد دیگر از کالاهای چینی در صورت عدم شرکت رهبر آن کشور در اجلاس اوزاکا گفت: «بله، وضع خواهم کرد».

او افزود: «عدم شرکت او در این اجلاس تعجب‌آور خواهد بود. به نظرم او شرکت می‌کند، نشنیده‌ام که نخواهد آمد».

همزمان با تشدید جنگ تجاری بین آمریکا و چین، ماه گذشته یک سخنگوی دولت چین گفت در مورد احتمال دیدار و مذاکره رهبران دو کشور اطلاعی ندارد.

آقای ترامپ در بخش ديگری از مصاحبه با با سی‌ان‌بی‌سی گفت: افزايش تعرفه کالاهای صادراتی از چين بسياری از شرکت‌ها را مجبور خواهد کرد به کشورهای ديگر نقل مکان کنند.

به گفته او، چين در اين نبرد خواهد باخت چون واردات آن کشور از آمريکا بسيار کمتر است.

او افزود: «چين در نهايت توافق خواهد کرد چون مجبور است توافق کند».

رئیس‌جمهوری آمریکا در عين حال گفت در مناسات تجاری با چين دارد کارهايی را انجام می‌دهد که روسای جمهور قبلی از انجام آن پرهيز کردند «چون نفهميدند، يا حوصله نداشتند و يا به حد کافی باهوش نبودند».

او گفت هدف اصلی او اين است که چين هيچ‌گاه به عنوان بزرگترين اقتصاد جهان از آمريکا پيش نيافتد و افزود: «اگر يک دمکرات به رياست جمهوری رسيده بود چينی‌ها از ما جلو می‌زدند. ولی حالا هرگز به ما نخواهند رسيد».

دولت دونالد ترامپ تلاش کرده که چین را به پذیرش تغییرات مهمی در سیاست‌های تجاری وادار کند که به ادعای او در دهه‌های اخیر به ضرر آمریکا بوده است.

با وجود اظهار امیدواری دو طرف در مورد حل این اختلاف، ماه گذشته مذاکرات آنها به بن‌بست رسید. آمریکا می‌گوید دولت چین در آخرین دقایق مذاکرات را ترک کرد و پکن نیز تاکید کرده که برای مقابله با خواست‌های غیرمنطقی آمریکا آماده است.

دولت آمریکا در ماه‌های گذشته بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالاهای وارداتی از چین تعرفه ۲۵ درصدی وضع کرد. در مقابل چین نیز برای حدود ۶۰ میلیارد دلار کالای آمریکایی تعرفه وضع کرده است.

دونالد ترامپ ماه گذشته نیز تهدید کرد اگر اختلافات تجاری دو کشور حل نشود ۳۰۰ میلیارد دیگر از کالاهای چینی را که در واقع تمامی کالاهایی است که شرکت‌های آمریکایی از چین وارد می‌کنند، مشمول تعرفه خواهد کرد.

اداره تجارت خارجی آمریکا بررسی جزئیات مربوط به اجرای احتمالی این تصمیم را آغاز کرده ولی آقای ترامپ می‌گوید هنوز در مورد وضع این تعرفه‌ها تصمیم نهایی را نگرفته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و فرانسه/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG