لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۹

خبرهای کوتاه

هند تعرفه ۲۸ کالای وارداتی از آمریکا را افزایش می‌دهد

بازار میوه و سبزیجات در چندیگر؛ سیب، بادام و گردو مشمول تعرفه‌های جدید شده‌اند
بازار میوه و سبزیجات در چندیگر؛ سیب، بادام و گردو مشمول تعرفه‌های جدید شده‌اند

دولت هند اعلام کرد در واکنش به اقدام آمریکا در خروج از یکی از مهم‌ترین پیمان‌های داد و ستد میان دو طرف، تعرفه ۲۸ کالای وارداتی از ایالات متحده را افزایش می‌دهد.

از جمله کالاها و فرآورده‌هایی که مشمول تعرفه‌های جدید می‌شوند بادام، سیب و گردو هستند و تعرفه‌های تازه نیز از ۱۶ ژوئن/۲۶ خرداد اجرایی می‌شوند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در راستای شعار موسوم به «نخست آمریکا»، سیاست‌های اقتصادی سخت‌گیرانه‌ای را علیه برخی شرکای کشورش، از چین و هند تا مکزیک، کانادا و اتحادیه اروپا پی گرفته‌است.

نزدیک به دو هفته پیش ترامپ اعلام کرد که مزایای بازرگانی در نظر گرفته‌شده برای هند، در «سیستم عمومی اولویت‌ها» یا «جی‌اس‌پی» را بر می‌چیند. قانونی که اجازه می‌داد تا سقف ۵.۶ میلیارد صادرات به آمریکا از معافیت مالیاتی برخوردار شود و هند بیشتر از دیگر کشورها از آن بهره می‌برد.

دهلی نو در همان زمان به انتقاد از این اقدام پرداخت و گفت از «منافع ملی خود دفاع خواهد کرد».

داد و ستد بین هند و آمریکا در سال ۲۰۱۸ در حدود ۱۴۲ میلیارد دلار بود.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند و دونالد ترامپ قرار است در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ در ژاپن دیدار کنند.

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

مقام وزارت خارجه مدعی «برنامه‌ریزی» برای بازگشت معین به ایران شد

معین، خواننده ایرانی مقیم لس‌آنجلس
معین، خواننده ایرانی مقیم لس‌آنجلس

یک مقام وزارت خارجه ایران مدعی شد که این وزارتخانه «در حال تدارک و برنامه‌ریزی» با نهادهای مختلف برای بازگشت نصرالله معین نجف‌آبادی که با نام هنری معین شناخته می‌شود، به کشور است.

عبدالله سهرابی، مدیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور از زیر مجموعه‌های وزارت خارجه ایران، در گفت‌و‌گو با روزنامه خراسان بدون اشاره به جزئیات گفته که در این زمینه «اخبار خوبی در پیش است».

سهرابی اضافه کرده که «چهار نهاد موثر ما شامل دادستانی کل کشور، اطلاعات فراجا، اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات با حضور نماینده تام الاختیار وزیر خارجه» در کمیته استعلام وضعیت ایرانیان خارج کشور حضور دارند و اگر نتیجه استعلام مثبت بود «تضمین با ماست».

او اضافه کرده که «هم درمورد معین و هم در مورد افراد دیگر ما دنبال این هستیم که جذب حداکثری داشته باشیم.»

پیش‌تر هم وزیر ارشاد اسلامی گفته بود که معین، خواننده ایرانی مقیم لس‌آنجلس، می‌تواند به ایران بازگردد.

پیش از این حبیب محبیان، دیگر خواننده و نوازنده ایرانی که پس از انقلاب ایران به آمریکا مهاجرت کرده بود، در سال ۱۳۸۸ به ایران بازگشت و پی‌گیر دریافت مجوز برای فعالیت‌ هنری خود شد، اما نتوانست به صورت رسمی برای انتشار آلبوم و برگزاری کنسرت در داخل کشور مجوز بگیرد.

او در سال ۹۵ در ایران درگذشت و در روستای محل اقامتش نیاسته کتالم، در اطراف شهر رامسر به خاک سپرده شد.

در حال حاضر هنرمندان بسیاری از جمله در حوزه موسیقی در ایران تحت فشار قرار دارند و مهدی یراحی و توماج صالحی، دو خواننده‌ای هستند که به‌دلیل حمایت از اعتراضات «زن زندگی آزادی»، بازداشت و زندانی شده‌اند.

ادعاهای این مقام قضایی درباره ارائه تضمین برای بازگشت ایرانیان دوتابعیتی به کشور در شرایطی مطرح می‌شود که پیش از این شماری از ایرانیان دوتابعیتی، به اتهام جاسوسی، بازداشت و تنها تحت فشار کشورهای غربی و در جریان مذاکراتی پیچیده و طولانی، سرانجام مبادله و آزاد شدند.

محکومیت یک روزنامه‌نگار زن به حبس به‌ اتهام «تخریب چهره مسئولین»

تصویری که هه‌نگاو از کیمیا فتحی‌زاده منتشر کرده است
تصویری که هه‌نگاو از کیمیا فتحی‌زاده منتشر کرده است

گزارش‌ها از ایران حاکی از محکومیت کیمیا (زهرا) فتحی‌زاده، روزنامه‌نگار ساکن تهران به شش ماه حبس تعزیری و مجازات‌های تکمیلی است.

آن‌طور که رسانه‌های حقوق بشری از جمله هه‌نگاو خبر داده‌اند خانم فتحی‌زاده توسط دادگاه کیفری دو شهرستان سیرجان استان کرمان، بابت «نشر اکاذیب» به شش ماه زندان تعزیری محکوم شده است.

بر اساس این حکم که دوم اسفند ماه به صورت رسمی به این روزنامه‌نگار ابلاغ شده، او به عنوان مجازات تکمیلی به پرداخت ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی و منع فعالیت روزنامه‌نگاری به مدت دو سال محکوم شده است.

دادگاه، مصادیق اتهام این روزنامه‌نگار را «تخریب چهره مسئولین و نظام و برهم زدن امنیت روانی مردم در فضای مجازی» عنوان کرده است.

پیشتر وبسایت حقوق بشر ایران از محاکمه کیمیا فتحی‌زاده با شکایت محسن نیک‌ورز، رئیس حفاظت اطلاعات و دادستان سابق سیرجان، در استان کرمان، خبر داده بود.

بر اساس این گزارش، «پرونده‌سازی» علیه این روزنامه‌نگار، در پی انتشار گزارش«مستند» او درباره «فساد» شهباز حسن‌پور، نماینده سیرجان در مجلس شورای اسلامی صورت گرفت.

کیمیا فتحی‌زاده، شهریور ماه سال جاری، توسط پلیس فتا در تهران بازداشت و برخی از لوازم شخصی او نیز ضبط شد.

محکومیت این روزنامه‌نگار به‌دلیل انتشار گزارش علیه یکی از مقام‌های رسمی در ایران در شرایطی صورت می‌گیرد، که روزنامه‌نگاران در کشورهای دموکراتیک، به دلیل انجام اقدامی مشابه، مورد تقدیر قرار گرفته و جوایز متعددی دریافت می‌کنند.

فرمان اجرایی جدید جو بایدن برای محافظت از اطلاعات شخصی آمریکایی‌ها

جو بایدن
جو بایدن

کاخ سفید روز چهارشنبه جزییاتی از فرمان اجرایی جدید جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، برای حفاظت از «داده‌های شخصی آمریکایی‌ها» برای جلوگیری از سوءاستفاده «کشورهای مورد نگرانی» اعلام کرد.

این فرمان اجرایی به وزارت دادگستری و دیگر آژانس‌های فدرال اجازه می‌دهد تا اقداماتی را برای جلوگیری از انتقال گسترده اطلاعات شخصی آمریکایی‌ها به آنچه کاخ سفید «کشورهای مورد نگرانی» می‌خواند، انجام دهند.

به گفته کاخ سفید، کشورهای دارای کشورهای مورد نگرانی ایالات متحده شامل چین، روسیه، کره‌شمالی ، ایران ، کوبا و ونزوئلا می‌شوند.

با این حال واشینگتن بیش از همه نگران پکن است که با شبکه اجتماعی تیک‌تاک است که بیش از ۱۵۰ میلیون کاربر آمریکایی را به خود جلب کرده‌است .

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه در پاسخ به این سوال که آیا دولت جو بایدن در مورد تیک تاک نگران سرقت داده‌های حساس است یا خیر، پاسخ داد: «ما نگرانی‌هایی داریم، به همین دلیل فرمان اجرایی را صادر کردیم.»

سخنگوی کاخ سفید با این حال اضافه کرد که واشینگتن در این فرمان اجرایی،«هیچ شرکتی را به تنهایی مدنظر ندارد.»

مقامات ارشد دولت بایدن در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کردند که هدف این است که این کار را بدون تاثیرگذاری منفی بر روی تجارت مشروع پیرامون داده‌ها انجام دهند.

این فرمان اجرایی، بیومتریک ، سوابق بهداشتی ، امور مالی و موقعیت جغرافیایی شهروندان آمریکا را در بر می‌گیرد.

این فرمان اجرایی دلالان داده‌های تجاری را هدف قرار داده‌است؛ شرکت‌هایی که پشت پرده در تلاشند تا اطلاعات شخصی افراد را به طور غیرقانونی انتقال دهند یا به دیگر کشورها بفروشند.

همزمان با این فرمان اجرایی از سوی عالی‌ترین مقام آمریکایی، کنگره آمریکا نیز در صدد وضع قوانین جدید در جهت منع بخش‌های دولتی و تجاری برای فروش اطلاعات به چند شرکت و نهاد عمده تجارت چین است.

دیوان عالی آمریکا درباره «مصونیت قضایی» ترامپ تصمیم خواهد گرفت

دونالد ترامپ
دونالد ترامپ

دیوان عالی ایالات متحده روز چهارشنبه ۹ اسفند اعلام کرد که در خصوص مصونیت قضایی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، در پرونده تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات در سال ۲۰۲۰، تصمیم‌گیری خواهد کرد.

دیوان عالی آمریکا با تسریع در رسیدگی به این پرونده و شنیدن استدلال‌ها در ۲۲ آوریل موافقت کرد.

با این تصمیم دیوان عالی آمریکا، پرونده‌ای که توسط جک اسمیت، بازرس ویژه دادگستری آمریکا پیگیری می‌شود به تعلیق در خواهد آمد. قرار بود دادگاهی در واشینگتن دی سی به پرونده مصونیت قضایی دونالد ترامپ در ماه مارس رسیدگی کند.

آقای اسمیت پیشتر از دیوان عالی آمریکا خواسته بود روند رسیدگی به موضوع مصونیت قضایی رئیس جمهور سابق را سریعا مورد رسیدگی قرار دهد. ولی دیوان عالی این درخواست را اول دیماه سال جاری رد کرد.

دادستان‌ها، دونالد ترامپ را متهم کرده‌اند که در حوادث منتهی به یورش هواداران او به کنگره آمریکا در ششم ژانویه ۲۰۲۱ برای تغییر نتیجه انتخابات نقش داشته است.

دونالد ترامپ استدلال می‌کند در جریان آن حوادث او رئیس جمهور آمریکا بود و به همین دلیل مصونیت قضایی داشته است. بنابراین نمی‌توان او را به اتهام انجام کارهایی که مربوط به انجام وظیفه‌اش بوده محاکمه کرد.

اکثریت در دیوان عالی آمریکا شش بر سه در اختیار محافظه‌کاران است و سه تن از این قضات محافظه‌کار منصوب دونالد ترامپ هستند.

پیشتر در ۱۷ بهمن ماه سال جاری دادگاه تجدیدنظر در واشینگتن دی‌سی حکم داد که دونالد ترامپ مصونیت از پیگرد قانونی ندارد و رئیس‌جمهور سابق آمریکا به اتهام توطئه برای براندازی نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ می‌تواند محاکمه شود.

دونالد ترامپ نخستین رئیس ‌جمهور پیشین آمریکا در تاریخ این کشور است علیه او اتهامات کیفری وارد شده است.

با این حال، آقای ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ در آبان ماه سال آینده است.

میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا، کناره‌گیری می‌کند

میچ مک‌کانل
میچ مک‌کانل

میچ مک‌کانل، جمهوری‌خواه ارشد سنای ایالات متحده، روز چهارشنبه گفت که امسال همزمان با انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ در آبانماه، از سمت خود در رهبری این حزب کناره‌گیری می‌کند.

آقای مک‌کانل که ۱۷ سال است رهبری جمهوری‌خواهان در مجلس سنا را بر عهده‌داشته است، روز چهارشنبه ۹ اسفند ماه در صحن علنی مجلس سنا این خبر را اعلام کرد و گفت:« زمان کناره‌گیری من فرا رسیده‌است.»

او تاکید کرد که «‌زمان رهبری نسل بعدی فرا رسیده است.» و ابراز امیدواری کرد که همکارانش نام او را به خاطر داشته باشند .

چاک شومر، رهبر اکثریت، از ایالت نیویورک، که اغلب او با درباره تصمیمات و مصوبات مجلس درگیر بود، اولین کسی بود که پس از پایان سخنرانی این رهبر جمهوری‌خواه در صحن مجلس سنا٬ با مک کانل دست داد.

میچ مک‌کانل از سال ۱۹۸۵ نماینده کنتاکی در مجلس سنا بوده و از سال ۲۰۰۷ تا کنون رهبری حزبش را در مجلس سنا بر عهده دارد.

مک کانل نقش بزرگی در کمک به دونالد ترامپ برای تثبیت اکثریت محافظه کار در دیوان عالی آمریکا را ایفا کرد .

اما مهم‌ترین میراث مک‌کانل به تصمیم فوق‌العاده او در سال ۲۰۱۶ باز می‌گردد که به باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت آمریکا اجازه نداد تا کرسی خالی دادگاه عالی را پر کند.

او سپس سه نامزد محافظه‌کار دیوان عالی - نیل گورسوش، برت کاوانا و امی کونی بارت - را از طریق سنا تحت ریاست‌جمهوری ترامپ، انتخاب کرد .

این در حالی است که ٖ جمهوری خواهان اخیراً با رهبری مک‌کانل در مورد مسائلی مانند کمک به اوکراین و توافق امنیتی مرزی شکست خورده است و منتقدان او قول داده بودند که اگر بخواهد دوباره برای مقام رهبری نامزد شود، با چالش مواجه خواهد شد.

مک کانل ۸۲ ساله در یک سال و نیم اخیر با مشکلات پزشکی و جسمی بسیاری درگیر بوده‌است با این حال دفتر او درسنای آمریکا دلیل کناره‌گیری او از این سمت را، مشکلات جسمی او ندانسته‌اند.

رسانه‌های دولتی سوریه از حمله اسرائیل به حومه دمشق خبر دادند

تصویری از حملات منتسب به اسرائیل به دمشق (عکس از آرشیو)
تصویری از حملات منتسب به اسرائیل به دمشق (عکس از آرشیو)

خبرگزاری دولتی سوریه شامگاه چهارشنبه به نقل از یک مقام نظامی این کشور از حمله اسرائیل به دمشق و شنیده شدن صدای انفجارهایی در منطقه «سیده زینب» در پایتخت خبر داد.

یک منبع نظامی در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی سوریه، سانا ، شامگاه چهارشنبه ۹ اسفند ماه گفت :‌« حدود ساعت۲۱:۳۵عصر امروز، نیروهای اسرائیلی از سمت بلندی‌های جولان، تعدادی از نقاط حومه دمشق را هدف حمله هوایی قرار داد.»

‌به گفته این منبع نظامی« پدافند هوایی سوریه»، این موشک‌ها را هدف قرار داده و آنها را ساقط کردند .

در همین حال، دیده‌بان حقوق بشر سوریه، یک گروه مخالف حکومت بشار اسد مستقر در لندن، نیز می‌گوید، در حملات شامگاه چهارشنبه مواضع نیروهای ایران و حزب‌الله لبنان در منطقه «سیده زینب» و «بساتین ببیلا» در حومه دمشق مورد حمله قرار گرفت.

رسانه‌های دولتی سوریه با تایید این گزارش، از جزئیات فعال‌سازی سیستم‌های دفاع هوایی سوریه برای مقابله با این حمله خبر دادند .

طبق این گزارش‌ها، وزارت دفاع سوریه در عین حال تاکید کرد که این حمله خسارت مادی به همراه داشته است.

دولت سوریه بارها حملات هوایی اسرائیل به خاک خود را محکوم کرده و آنها را به عنوان اقدامات تجاوزکارانه و نقض حاکمیت خود توصیف کرده است. اسرائیل بدون اظهار نظر درباره چنین حملاتی، این حملات را به عنوان اقدامات لازم برای مقابله با تهدیدات ناشی از حضور ایران و نیروهای نیابتی آن در سوریه توجیه کرده است.

از زمان آغاز جنگ اسرائیل در غزه از ۱۵ مهرماه، اسرائیل در چارچوب مقابله با تدارکات گروه‌های متحد تهران در منطقه، حمله به اهداف وابسته به شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در سوریه را افزایش داده و به پدافند هوایی ارتش سوریه و برخی از نیروهای حکومتی سوریه نیز حمله کرده است.

بازداشت یک زن «مخالف رأی‌دادن» در «تریبون آزاد انتخابات» در چهارراه ولیعصر تهران

پیش از این رسانه‌های نزدیک به جمهوری اسلامی از برگزاری «تریبون آزاد دانشجویی» توسط بسیج دانشجویی چند دانشگاه در تهران خبر داده بودند
پیش از این رسانه‌های نزدیک به جمهوری اسلامی از برگزاری «تریبون آزاد دانشجویی» توسط بسیج دانشجویی چند دانشگاه در تهران خبر داده بودند

رادیو فردا مطلع شده یک زن جوان مخالف شرکت در انتخابات در جریان برگزاری «تریبون آزاد» در چهارراه ولیعصر توسط مأموران امنیتی بازداشت شده است.

شاهدان عینی به رادیو فردا گفته‌اند که عصر سه‌شنبه، هشتم اسفندماه، یک دختر «بیست و چندساله» در برابر دوربین صدا و سیما در این مراسم با درآوردن روسری و لباس بالاتنهٔ خود فریاد زده است: «رأی بی‌رأی، ما رأی نمی‌دهیم.»

یک فرد دست‌فروش که شاهد ماجرا بوده در این زمینه گفت: «دختر روسری و لباسش را بالای سرش می‌چرخاند که چندین مأمور روی سر او ریختند و او را بردند.»

یکی از شاهدین عینی نیز در این زمینه گفت که دو مأمور زن، چادرهای خود را روی زن جوان انداخته بودند و پنج مأمور مرد او را به سمت ون می‌کشیدند.

بر همین اساس زن جوان در حالی که «موهای مش‌کرده و بلند و بدن تقریباً لاغرش» مشخص بوده، فریاد می‌زده که مأموران او را رها کنند.

در جریان این بازداشت مأموران امنیتی با ماسک سیاه در محل حضور داشتند و مردم را تهدید می‌کردند که فیلمبرداری نکنند و از مکان دور شوند.

آن‌ها پس از این واقعه دست‌فروشان را نیز مجبور به ترک چهارراه ولیعصر کرده‌اند.

پیش از این رسانه‌های نزدیک به جمهوری اسلامی خبر داده بودند که در آستانهٔ برگزاری انتخابات روز یازدهم اسفندماه، بسیج دانشجویی چند دانشگاه با برگزاری «تریبون آزاد» در سطح شهر تهران «به شنیدن مطالبات مردم از مجلس آینده می‌پردازد».

علی خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی،‌ نیز روز چهارشنبه در ادامهٔ سخنرانی‌های خود در آستانهٔ برگزاری دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، بار دیگر خواستار افزایش مشارکت شد و گفت که رای‌ندادن «هیچ فایده‌ای ندارد».

به‌دنبال افزایش پیش‌بینی‌ها مبنی بر کاهش چشمگیر ‌اقبال مردمی به صندوق‌های رأی به‌دلیل برخوردهای خشونت‌آمیز سال‌های اخیر با هرگونه اعتراض، به ویژه پس از جان‌باختن مهسا امینی که معترضان زیادی کشته، بازداشت، زندانی و حتی اعدام شدند، رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر افزایش مشارکت بر اساس نظرسنجی‌های ادعایی منتشر می‌کنند.

سخنگوی شورای نگهبان نیز چهارشنبه، ۹ اسفند مدعی شده که «نظرسنجی‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی» نشانگر مشارکت بالای مردم در انتخابات ۱۱ اسفند است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین که در انتخابات خبرگان توسط شورای نگهبان ردصلاحیت شد، پیش از ردصلاحیت خود گفته بود اکثریت مردم ایران نمی‌خواهند پای صندوق‌های رأی بروند.

وزیر ارتباطات: پرتابگر روس ماهواره ایران را به مدار زمین می‌فرستد

تصویری که رسانه‌های نزدیک به جمهوری اسلامی از ماهوارهٔ پارس یک منتشر کرده‌اند
تصویری که رسانه‌های نزدیک به جمهوری اسلامی از ماهوارهٔ پارس یک منتشر کرده‌اند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی می‌گوید ماهوارهٔ ایرانی با یک پرتابگر روس به فضا پرتاب خواهد شد.

عیسی زارع‌پور، روز چهارشنبه، نهم اسفندماه، در جلسه هیئت دولت اعلام کرد که «ماهوارهٔ سنجشی تصویربرداری پارس یک که ماهواره ۱۰۰ درصد ایرانی است»، پنج‌شنبه پرتاب خواهد شد.

او دلیل ارسال این ماهواره با کمک پرتابگر روس را «توسعهٔ تعاملات بین‌المللی» عنوان کرد.

رسانه‌های ایران از این واقعه با عنوان «دوازدهمین پرتاب فضایی در دولت سیزدهم» یاد کرده‌اند.

پیش از این رسانه‌های داخل ایران روز شنبه، ۳۰ دی، از پرتاب «موفقیت‌آمیز» یک ماهواره با نام «ثریا» با ماهواره‌بر سه‌مرحله‌ای سوخت جامد به نام «قائم ۱۰۰» متعلق به سپاه پاسداران خبر داده بودند.

بریتانیا، فرانسه و آلمان، یک هفته پس از آن به‌عنوان اعضای اروپایی توافق هسته‌ای غرب با ایران موسوم به «برجام»، با انتشار بیانیه مشترکی پرتاب ماهواره «ثریا» توسط جمهوری اسلامی را محکوم کردند.

این سه کشور در بیانیه‌ای تصریح کردند که جمهوری اسلامی به رغم درخواست جامعه جهانی برای توقف برنامه موشکی و قطعنامه‌های سازمان ملل، این برنامه را توسعه می‌دهد.

همسر محمدتقی اکبرنژاد می‌گوید شرایط او در بازداشت همچنان در هاله‌ای از ابهام است

خانم اکبرنژاد در این پیام ویدیویی از آقای خامنه‌ای خواست «با نهادهایی که برخلاف منویات صریح و روشن» او عمل می‌کنند، برخورد کند
خانم اکبرنژاد در این پیام ویدیویی از آقای خامنه‌ای خواست «با نهادهایی که برخلاف منویات صریح و روشن» او عمل می‌کنند، برخورد کند

همسر محمدتقی اکبرنژاد، استاد حوزه علمیهٔ قم که به‌دست نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده است، خطاب به علی خامنه‌ای می‌گوید با گذشت بیش از یک هفته از بازداشت همسرش، «همه‌چیز در هاله‌ای از سکوت و ابهام است».

خانم اکبرنژاد روز چهارشنبه، نهم اسفندماه، در ویدئویی ضمن یادآوری سخنان رهبر جمهوری اسلامی دربارۀ مصونیت منتقدان، گفت آیا شایسته است که انتقادات چنین جرم سنگینی داشته باشد؟

او در این پیام ویدیویی از آقای خامنه‌ای خواست «با نهادهایی که برخلاف منویات صریح و روشن» او عمل می‌کنند و «فضای خفقان ایجاد کرده‌اند که هیچ‌کسی حق اظهارنظری را ندارد»، برخورد کند.

همسر این استاد حوزهٔ علمیه در ادامه گفت که با وجود ارسال نامه‌اش به بیت رهبری و بردن یک نسخه از آن به دفتر قم، یکی از مسئولان این دفتر به او گفته است علی خامنه‌ای «وقت خواندن نامه شما را ندارد».

محمدتقی اکبرنژاد، استاد حوزه علمیه قم و منتقد سیاست‌های علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی،‌ ۲۸ بهمن‌ماه، به دست ماموران اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده و به مکان نامعلومی منتقل شد.

این استاد حوزهٔ علمیه که سابقهٔ برخورد قضائی با او ثبت شده است، در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام سیاست‌های جمهوری اسلامی و رهبر جمهوری اسلامی را مورد انتقاد قرار داده بود.

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی پیش از این نیز سابقه برخورد با روحانیون شیعه را که منتقد سیاست‌های علی خامنه‌ای بودند، داشته‌اند.

در همین زمینه دادگاه ویژه روحانیت شیراز آذرماه امسال در حکمی شهاب‌الدین حائری شیرازی، روحانی منتقد و فرزند امام جمعه پیشین این شهر، را به سه سال حبس محکوم کرد.

پائز سرمربی جدید والیبال ایران شد

مائوریسیو موتا پائز به عنوان سرمربی جدید تیم ملی والیبال ایران انتخاب شد.

این مربی ۶۱ ساله برزیلی - فرانسوی، هدایت باشگاهی در اوکراین را برعهده دارد و پس از پایان لیگ این کشور به ایران می‌آید.

والیبال ایران در پنج ماه گذشته و پس از کناره‌گیری بهروز عطایی، سرمربی نداشت. وحید مرادی سرپرست فدراسیون طی این مدت نام‌های متعددی از چهره‌های سرشناس جهانی را به عنوان گزینه‌های سرمربیگری معرفی کرد که در نهایت این اتفاق رخ نداد.

پائز دستیار اول فیلیپ بلین و برناردو رزنده در تیم ملی فرانسه بوده و در رده‌های سنی پایه برزیل هم فعالیت کرده.

آقای پائز با ۱۵ سال سابقه در لیگ برتر مردان و زنان فرانسه، ۱۸ جام ملی و قاره‌ای را نصیب تیم‌های گوناگون کرده. او هفت جام هم در رقابت‌های باشگاهی ژاپن به دست آورده است.

محمد توکل، از مشاهیر دنیای کشتی، درگذشت

محمد توکل، رئیس اسبق کنفدراسیون کشتی آسیا و عضو دیرینهٔ هیات رئیسه فدراسیون جهانی، در ۸۹ سالگی درگذشت.

او بنیانگذار کشتی قهرمانی آسیا در سال ۱۹۷۹ است. علاوه بر ریاست فدراسیون ایران و کنفدراسیون آسیا، عضو هیات رئیسه فیلا (فدراسیون جهانی کشتی) بود.

توکل در آستانه ریاست فیلا قرار داشت اما مصطفی داودی، رئیس سازمان تربیت بدنی در دولت رجايی، با ارسال نامه‌ به نهادهای بين‌المللی، کرسی‌های ورزش ايران را که قبل از انقلاب کسب شده بود، غيرقانونی اعلام کرد.

به اين ترتيب، توکل از رياست کنفدراسيون آسيا و عضويت در هيات رئيسه فيلا کنار گذاشته شد. داودی خودش را نامزد پست‌های از دست رفته کرد و در هر دو نيز شکست خورد.

توکل در دهه ۹۰ میلادی به هیات رئيسه فیلا برگشت. مسابقات جهانی ۲۰۱۰ در مسکو، آخرین سال عضویتش بود. سال ٢٠١١ به عضویت «تالار افتخارات» فدراسیون جهانى درآمد.

او جراح و متخصص زنان بود که همزمان با اتمام دوره طب عمومی، قهرمان کشتی آزاد دانشجویان ایران شد. تحصیلاتش را در انگلستان به پایان برد. سال ١٣٤٦ به ایران بازگشت تا در بیمارستان هشترودیان در خیابان سپهبد قرنی، ۴۰ سال طباطبت کند.

الکسی ناوالنی در مسکو به خاک سپرده می‌شود

الکسی ناوالنی در ۴۷ سالگی جان سپرد
الکسی ناوالنی در ۴۷ سالگی جان سپرد

دوستان و اطرافیان الکسی ناوالنی، مخالف سرسخت ولادیمیر پوتین، که در زندان جان سپرد، اعلام کردند که پیکر او روز جمعه، ۱۱ اسفند، در مسکو به خاک سپرده می‌شود.

مراسم یادبود و خاکسپاری ناوالنی کمتر از یک هفته پس از آن برگزار می‌شود که سخنگوی او روز پنجم اسفند اعلام کرد پیکر او به مادرش تحویل داده شده است.

خبر مرگ الکسی ناوالنی، حقوقدان، سیاستمدار و منتقد سرشناس پوتین، در ۴۷ سالگی روز ۲۷ بهمن به‌ طور رسمی توسط مسئولان زندانی در سیبری در نزدیکی قطب شمال اعلام شد.

هنوز دلیل مرگ او در این سن به طور دقیق مشخص نیست، اما یولیا ناوالنایا، همسر آقای ناوالنی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، را مسئول مستقیم مرگ او معرفی کرده است.

خانم ناوالنایا روز چهارشنبه پس از اعلام خبر مراسم تشییع این مخالف حکومت با انتقاد دوباره از پوتین گفت: «نمی‌دانم مراسم در آرامش برگزار خواهد شد یا پلیس افرادی را که برای وداع می‌آیند دستگیر خواهد کرد.»

دوستان ناوالنی روز چهارشنبه خبر دادند که یافتن کلیسایی برای برگزاری مراسم یادبود در مسکو کار آسانی نبوده و بیشتر کلیساها از انجام این کار سر باز زده‌اند.

کلیسایی در ماری‌اینو در جنوب مسکو، پایتخت روسیه، پذیرفته است این مراسم را برگزار کند.

مادر الکسی ناوالنی با وجود فشارهای حکومتی پیشتر اصرار کرده بود که مراسم تدفین فرزندش به شکل «عمومی» برگزار شود تا حامیانش بتوانند با او وداع کنند.

دریافت حقابه ایران از هیرمند به مهرماه سال آینده موکول شد

آزاد نشدن حقابه رود هیرمند باعث خشک شدن رودخانه هامون در استان سیستان و بلوچستان شده است
آزاد نشدن حقابه رود هیرمند باعث خشک شدن رودخانه هامون در استان سیستان و بلوچستان شده است

در ادامه محرومیت ایران از آب رود هیرمند، نماینده ویژه ابراهیم رئیسی در امور افغانستان روز چهارشنبه، ۹ اسفند، تاریخی جدید را برای دریافت حقابه کشور از این رود اعلام کرد.

پس از ماه‌ها رفت و آمد و جدل میان مقامات جمهوری اسلامی و طالبان، این چندمین بار در نیمه دوم سال جاری است که زمان دریافت حقابه ایران از رود هیرمند که از کوه‌های افغانستان سرچشمه می‌گیرد به تعویق می‌افتد.

در آبان‌ماه سال جاری، ۱۴۰۲، رسانه‌ها در داخل ایران خبر دادند که با گذشت یک ماه از آغاز سال آبی حکومت طالبان «هیچ سهمی» از آب رود هیرمند به ایران نداده است.

درنهایت کار به آنجا رسید که علی‌محمد طهماسبی، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست ایران، از «قول شفاهی» ملا عبدالغنی برادر، معاون رئیس‌الوزرای طالبان، در جریان سفر او به تهران برای تخصیص حقابه ایران از هیرمند «به محض مساعد شدن شرایط» خبر داد.

حال بار دیگر حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ابراهیم رئیسی در امور افغانستان، ابراز امیدواری کرده است که «در سال آبی جاری یعنی تا مهرماه [۱۴۰۳] شاهد وارد شدن آب از هیرمند به کشور باشیم».

او ضمن ارائه این تاریخ جدید که به هیچ وجه قطعی نیست اذعان کرده است که آخرین مذاکرات ایران و افغانستان بر سر مسئله حقابه هیرمند نیز «نتیجه مطلوبی را که وزارت نیرو دنبال می‌کرد در برنداشت».

طی دو سال گذشته مقامات جمهوری اسلامی مدعی شده‌اند که طالبان با تخصیص سالانه ۸۲۰ میلیون متر مکعب حقابه ایران از هیرمند موافقت کرده، اما نه طالبان چنین توافقی را تأیید کرده و نه آبی به سمت ایران رها شده است.

موضوع گرفتن حقابه ایران از رودخانه هیرمند سال‌هاست که مورد اختلاف مقام‌های جمهوری اسلامی و حکومت افغانستان قرار دارد. اما این اختلافات با به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان شدت گرفته است.

واکنش خامنه‌ای‌ به افزایش درخواست‌ها برای تحریم انتخابات: رأی‌ندادن فایده ندارد

علی خامنه‌ای از افرادی که نسبت به مشارکت در انتخابات، میلی نشان نمی‌دهند، خواست «قدری بیشتر فکر کنند».
علی خامنه‌ای از افرادی که نسبت به مشارکت در انتخابات، میلی نشان نمی‌دهند، خواست «قدری بیشتر فکر کنند».

علی خامنه‌ای در ادامه سخنرانی‌های خود در آستانه برگزاری دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، باردیگر خواستار افزایش مشارکت شد و گفت که رای‌ندادن «هیچ فایده‌ای ندارد».

رهبر جمهوری اسلامی این اظهارات را چهارشنبه، ۹ اسفند، در دیدار با گروهی از «رأی‌اولی‌ها» و نیز خانواده‌های کشته‌شدگان جنگ میان ایران و عراق مطرح کرد.

او در چندین سخنرانی اخیر خود بدون اشاره به حوادث اخیر ایران از جمله بازداشت‌ها و سرکوب‌های خشونت‌آمیز معترضان پس از جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت پلیس گشت ارشاد، بارها خواستار افزایش مشارکت در انتخابات شده است.

خامنه‌ای همزمان با افزایش موضع‌گیری‌های گروه‌های سیاسی کنار گذاشته‌شده از قدرت و یا گروه‌های سیاسی مخالف جمهوری اسلامی و برخی دانشجویان و فعالان سیاسی مدنی مبنی بر بی‌نتیجه‌بودن رأی‌دادن در ایران، گفت: «کسانی که اظهار بی‌میلی به انتخابات می‌کنند و دیگران را به عدم حضور تشویق می‌کنند، قدری بیشتر فکر کنند. رأی ندادن هیچ دستاورد و فایده‌ای ندارد و مشکلی از کشور حل نمی‌کند.»

رهبر جمهوری اسلامی بدون اشاره به ردصلاحیت‌های گسترده و نیز اجازه‌ندادن به نیروهای مستقل و مخالف یا منتقد سیاست‌های جمهوری اسلامی برای شرکت در رقابت‌های انتخاباتی، اضافه کرد که «باید به انتخابات از زاویه منافع ملی نگاه کنیم نه از زاویه‌های جناحی و گروهی. اگر انتخابات ضعیف باشد همه ضرر می‌کنند.»

خامنه‌ای در اظهارات خود افرادی را مخاطب قرار داد که به گفته او در داخل به انتخابات «بی‌التفاتی» می‌کنند.

او باردیگر نسبت به «ضعیف» برگزارشدن انتخابات هشدار داد و گفت در این صورت، «هیچ کس سود نمی‌برد و همه ضربه می‌خورند»، «انتخابات باید پرشور و پرجمعیت باشد».

به‌دنبال افزایش پیش‌بینی‌ها مبنی بر کاهش چشمگیر ‌اقبال مردمی به صندوق‌های رأی به‌دلیل برخوردهای خشونت‌آمیز سال‌های اخیر با هرگونه اعتراض، به ویژه پس از جان‌باختن مهسا امینی که معترضان زیادی کشته، بازداشت، زندانی و حتی اعدام شدند، رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر افزایش مشارکت بر اساس نظرسنجی‌های ادعایی منتشر می‌کنند.

سخنگوی شورای نگهبان نیز چهارشنبه، ۹ اسفند مدعی شده که «نظرسنجی‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی» نشانگر مشارکت بالای مردی در انتخابات ۱۱ اسفند است.

طحان نظیف با این حال اشاره نکرد که کدام دانشگاه‌ها یا مؤسسات نظرسنجی‌های مورد اشاره او را انجام داده‌اند.

چهارم اسفند نیز رسانه‌های ایران به نقل از یک مسئول ستاد انتخابات کشور اعلام کرده بودند در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، الزام درج مُهر در شناسنامه حذف شده است.

تعدادی از فعالان سیاسی پیش از این نگرانی خود را در مورد این تغییرات اعلام کرده‌اند. به گفتهٔ آن‌ها مقامات جمهوری اسلامی تلاش دارند با استفاده از این روش‌ها میزان مشارکت را بالاتر از میزان واقعی آن نشان دهند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین که در انتخابات خبرگان توسط شورای نگهبان ردصلاحیت شد، پیش از ردصلاحیت خود گفته بود اکثریت مردم ایران نمی‌خواهند پای صندوق‌های رأی بروند.

۲۷۵ فعال سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران نیز که شماری از چهره‌های اصلاح‌طلب نیز در میان آنها وجود دارند، با انتشار بیانیه‌ای انتخابات پیش رو در کشور «مهندسی‌شده» و «صحنه‌آرایی» دانستند و تاکید کردند که حاضر نیستند در آن شرکت کنند.

نرگس محمدی، برنده زندانی جایزه صلح نوبل نیز در بیانیه‌ای انتخابات پیش رو در ایران را «نمایشی» و «فرمایشی» خواند و به صراحت آن را تحریم کرد.

این فعال زندانی حقوق بشر، «تحریم انتخابات فرمایشی» را «نه صرفاً از منظر سیاسی، بلکه از بُعد اخلاقی وظیفه» همگان اعلام کرد.

با استفاده از گزارش‌های وب‌سایت علی خامنه‌ای و رادیو فردا؛ ب.ب.

ثبت رکورد تازه در افت نرخ تولد در کره جنوبی

پزشک کودکان در سئول، کره جنوبی
پزشک کودکان در سئول، کره جنوبی

دولت کره جنوبی روز چهارشنبه، ۹ اسفند، اعلام کرد که به‌رغم صرف میلیاردها دلار بودجه برای تشویق به فرزندآوری، نرخ تولد در این کشور به سطحی بی‌سابقه افت کرده است.

کره جنوبی یکی از بیشترین میانگین‌های طول عمر و پایین‌ترین نرخ زایش در میان کشورهای جهان را دارد، و با این همه در سال ۲۰۲۳ بار دیگر در این زمینه رکورد جدیدی را ثبت کرده است.

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه به نقل از «مرکز آمار کُره» خبر داد که نرخ باروری در کره جنوبی در سال ۲۰۲۳ با افتا تقریباً هشت درصدی به ۰.۷۲ درصد رسیده است.

نرخ باروری عبارت است از تعداد کودکانی که یک زن انتظار می‌رود در طول عمر خود به دنیا بیاورد.

خبر این افت چشمگیر در کشور کره جنوبی یک روز پس از آن منتشر می‌شود که همسایه این کشور یعنی ژاپن نیز اعلام کرد که در سال گذشته میلادی رکورد جیدی در این زمینه ثبت کرده است.

این در حالی است که ژاپن هم یکی از پیرترین جمعیت‌های جهان را دارد و سال‌هاست که تلاش کرده است از راه مشوق‌هایی فرزندآوری را افزایش دهد.

در همین زمینه در شهریورماه سال جاری نتایج پژوهش جدیدی منتشر شد حاکی از این ‌که احتمالاً حدود یک سوم از زنان ژاپنی که اکنون ۱۸ ساله هستند هرگز صاحب فرزند نخواهند شد.

حال کارشناسان تخمین زده‌اند که جمعیت ۵۱ میلیون نفری کره جنوبی هم با توجه به این افت چشمگیر تا سال ۲۱۰۰ به نصف کاهش خواهد یافت.

این در حالی است که دولت کره جنوبی در سال‌های اخیر تلاش کرده است با اعطای مشوق‌هایی از جمله دادن پول نقد، ارائه خدمات نگهداری از کودکان و همین طور کمک در درمان نازایی فرزندآوری را افزایش دهد.

بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته در جهان در حال حاضر با نرخ پایین تولد دست به گریبان هستند.

بیشتر

تازه‌های ایران و جهان

XS
SM
MD
LG