لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۲

جانسون: بریتانیا نگران نقش ایران در رویارویی های مرزی اسرائیل و سوریه است


بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا
بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا دوشنبه ۲۳ بهمن ماه در بیانیه ای تاکید کرده است که لندن نگران نقش ایران در رویارویی های مرزی بین اسرائیل و سوریه است.

بوریس جانسون در بیانیه خود تصریح کرده است: بریتانیا نگران حوادث آخر هفته در مرز اسرائیل با سوریه است. ما از حق اسرائیل در دفاع از تمامیت ارضی خود در مقابل هرگونه تجاوزی، حمایت می کنیم.

وزیر خارجه بریتانیا در ادامه بیانیه خود تاکید کرده است: ما نگران اقدامات ایران هستیم که می تواند در تلاش ها برای دستیابی به یک صلح واقعی اخلال ایجاد کند.

بوریس جانسون اضافه کرده است: ما از روسیه می خواهیم تا از نفوذ خود برای اعمال فشار بر رژیم و حامیان آن استفاده کرده و مانع اقدامات تحریک آمیز آنها شود و از کاهش تنش و تلاش ها برای یک توافق سیاسی فراگیر حمایت کند.

ارتش اسرائیل بامداد شنبه ابتدا از ساقط کردن یک «پهپاد ایرانی» در آسمان شمال اسرائیل، و سپس از موج حملات گسترده علیه «هدف‌های ایرانی و سوری» در سوریه خبر داد. اسرائیل همچنین بامداد شنبه تأیید کرد که یک جنگنده‌اش در مسیر بازگشت از حمله در سوریه، در آسمان اسرائیل سقوط کرد و دو خلبان آن نجات یافتند.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه تاکید کرد که کشورش به هرگونه تهاجمی پاسخی محکم خواهد داد.

نخست وزیر اسرائیل تصریح کرده بود که در حملات هوایی به سوریه، «ضربات سختی» به نیروهای ایرانی و سوری وارد شد.

در همین زمینه، انی دنون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد عصر روز شنبه در نامه‌ای به اعضای شورای امنیت، از این نهاد خواست با محکوم کردن «اقدام ایران»، سریعاً به «فتنه‌انگیزی‌های ایران» پایان دهد.

آقای دنون تأکید کرده بود که درستی هشدارهای اسرائیل در مورد ایران به اثبات رسیده و اسرائیل هیچگونه نقض حریم خود را تحمل نخواهد کرد.

سخنگوی ارتش اسرائیل نیز با گفتن اینکه «ایران و سوریه» با آتش بازی می‌کنند، افزوده است که کشورش خواهان وخیم‌تر شدن بیشتر اوضاع نیست و حملات اسرائیلی، واکنشی به تعرض «پهپاد ایرانی» بوده است.

این در حالی است که مقام های ایران نفوذ «پهپاد ایرانی» به آسمان اسرائیل و دخالت در سرنگونی هواپیمای اسرائیلی را تکذیب کرده اند.

اما رئیس ستاد نیروی هوایی ارتش اسرائیل گفته است که کشورش قطعات «پهپاد ایرانی» ساقط شده را که تنها یک و نیم دقیقه در آسمان اسرائیل پرواز کرده بود، در اختیار دارد، و آن را بررسی می‌کند. او افزود، پهپاد به احتمال زیاد «کپی» پهپاد آمریکایی از مدل آرکیو ۱۷۰ بوده است.

در همین حال گزارش ها حاکی است که سه قدرت اروپایی «پیام قاطع» اسرائیل به ایران را در ارتباط با سوریه و لبنان را به حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران منتقل کرده اند.

به گزارش شبکه ۱۰ اسرائیل، مقام‌های بلندپایه‌ای از دولت‌های آلمان، فرانسه و بریتانیا حامل «پیام‌ها و هشدارهای تند اسرائیل» برای حسن روحانی و مشاوران و مقام‌های ارشد دولت او بوده‌اند و نسبت به عواقب «تثبیت حضور نظامی در سوریه» و «ساخت کارخانه موشک‌سازی در لبنان» به ایران هشدار داده‌اند.

با استفاده از بیانیه وزیر خارجه بریتانیا و گزارش های رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG