لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۶

مذاکرات مادرید درباره تغییرات اقلیمی بدون دستیابی به توافقی پایان یافت


فیلیپ ششم، پادشاه اسپانیا (سمت راست) و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نشست تغییرات اقلیمی در مادرید.
فیلیپ ششم، پادشاه اسپانیا (سمت راست) و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نشست تغییرات اقلیمی در مادرید.

ماراتن مذاکرات بین‌المللی درباره تغییرات اقلیمی جهان در مادرید، پایتخت اسپانیا، روز یکشنبه ۲۴ آذر بدون دستاوردی عمده پایان یافت.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، با ابراز ناامیدی از ناکامی مذاکرات که طولانی‌ترین مباحثات تا کنون در این زمینه بود، آن را از دست رفتن یک فرصت مهم نامید.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این مذاکرات در حالی به نقطه پایان رسید که بزرگ‌ترین عوامل آلایندگی جهان در برابر درخواست‌های فزاینده برای ورود به گفت‌وگوهای عمیق‌تر جهت تنظیم بازارهای جهانی کربن مقاومت کرده و ادامه گفت‌وگوها را به سال آینده موکول کردند.

این مباحثات دو روز بیشتر از جدول زمانی اولیه ۱۲ روزه آن طول کشید. در پایان، هیات‌های نمایندگی حدود ۲۰۰ کشور شرکت‌کننده، به حمایت از بیانیه‌ای اکتفا کردند که در آن تنها به حمایت از کشورهای فقیری که از تاثیرات تغییرات اقلیمی رنج می‌برند، اشاره شد بدون آن‌که به محل تامین منابع مالی جدید برای این کمک اشاره کنند.

این بیانیه تنها به «نیاز فوری» برای کاهش گازهای گلخانه‌ای در راستای اهداف نقشه راه تعیین شده در نشست جهانی تغییرات اقلیمی پاریس در سال ۲۰۱۵، اشاره دارد.

کشورها در آن همایش متعهد شده بودند که تا سال ۲۰۲۰ به میزان چشمگیری از تولید گازهای گلخانه‌ای خود بکاهند اما بر خلاف درخواست و مشورت کشورهای در حال توسعه و تلاشگران محیط زیست، در بیانیه نشست مادرید بر لزوم اجرای قطعی این تعهد تاکید نشد.

اجرای اساسنامه نشست پاریس برای مبارزه با گرمایش کره زمین به ویژه از این نظر اهمیت داشت که بر اساس آن کشورها می‌توانند با تلاش مشترک تا پایان قرن جاری میلادی از افزایش دمای هوا به میزان یک و نیم تا دو درجه جلوگیری کنند.

در حال حاضر دمای هوای جهان با گرمایش۳ تا ۴ درجه‌ای روبروست که تاثیرات مخربی بر کشورهای مختلف داشته و از جمله موجب افزایش سطح آب دریاها و بروز توفان‌های سهمگین‌تر شده است.

اما همایش مادرید شماری از مسائل حاد از جمله مسئولیت خسارات ناشی از گرمایش زمین را به نشست سال آینده که در گلاسکوی بریتانیا برگزار می‌شود، حواله داد.

انتشار گاز‌های گلخانه‌ای پس از پیمان پاریس بیش از چهار درصد افزایش یافته است.

قرار بود نشست جهانی آب و هوایی مادرید موجب پیشرفت اجرای تعهدات پاریس شود و به ویژه سقف تازه‌ای برای کاهش آلاینده‌های کربنی تا پایان سال ۲۰۲۰، تعیین کند.

آنتونیو گوترش با وجود بیان ناامیدی از عدم کامیابی نشست مادرید، تاکید کرد که هرگز نباید از پیگیری این مسئله مهم دست کشید.

کارولینا اشمیت، وزیر محیط زیست شیلی، که ریاست همایش مادرید را در دست داشت، گفت عدم دسترسی به تفاهم نهایی در مورد بازارهای کربن تاسف‌انگیز بود در حالی که به یک قدمی چنین تفاهمی رسیده بودیم.

شیلی از کشورهای حاضر در نشست خواسته بود روحیه همکاری و نرمش نشان دهند.

موضوع تعیین تعرفه برای تولید دی‌اکسید کربن، که مهم‌ترین گاز گلخانه‌ای و ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی است، یکی ازموضوع‌های اصلی مورد مناقشه در اجلاس مادرید بود.

حامیان تعیین تعرفه آن را برای تشویق دولت‌ها و شرکت‌ها به روی آوردن به انرژی‌های پاک موثر می‌دانند اما این امر مخالفانی در میان اقتصاددانان نیز دارد.

کشورهای فقیر و در حال توسعه با حمایت فعالان محیط زیست اصرار دارند که کشورهای ثروتمند در تولید دی‌اکسید کربن نقش مهمی دارند و باید کمک مالی بیشتری به عنوان خسارت ناشی از تغییرات آب و هوایی دریافت کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت آمریکا در مباحثات مادرید در برابر پذیرش مسئولیت عواقب گرمایش دمای زمین، مقاومت نشان داد و افزایش کمک مالی به کشورهای ضعیف را رد کرد.

ایالات متحده از پیمان پاریس خارج شده است.

فعالان محیط زیست غیر از آمریکا، کشورهایی مانند برزیل را نیز عامل ناکامی نشست‌های آب و هوایی و نیز در ردیف مهم‌ترین آلایندگان اقلیم جهان می‌دانند.

استرالیا نیز در مظان اتهام نقض تفاهم‌های مبارزه با آلاینده‌های کربنی است. هند هم بر این باور است که تغییر وضعیت فعلی مورد نیاز نیست.

در این میان، بریتانیا در حالی باید پاییز سال آینده میزبان نشست بعدی آب و هوایی جهانی باشد که بدلیل خروج قریب‌الوقوع از اتحادیه اروپا، خود با چالش‌های عدیده‌ای روبروست.

XS
SM
MD
LG