لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۳۷

سازمان ملل: سه سال گذشته، گرم‌ترین سال‌های ثبت شده در تاریخ زمین بوده‌اند


آژانس جهانی هواشناسی: افزایش دمای سطح زمین در سال گذشته میلادی، ۱.۱ درجه سانتیگراد بالاتر از سطح دوران پیش صنعتی، بوده است.
آژانس جهانی هواشناسی: افزایش دمای سطح زمین در سال گذشته میلادی، ۱.۱ درجه سانتیگراد بالاتر از سطح دوران پیش صنعتی، بوده است.

آژانس هواشناسی سازمان ملل اعلام کرد آخرین داده‌ها نشان می‌دهد سه سال گذشته، گرم‌ترین سال‌های ثبت شده در تاریخ زمین بوده‌اند. این داده‌ها، شواهدی دیگر بر آثار ادامه دار تغییرات اقلیمی و گرم شدن زمین هستند.

آژانس جهانی هواشناسی روز پنجشنبه ۲۸ دی، اعلام کرد داده‌های رسیده از مجموع پنج سازمان بین‌المللی هواشناسی ثابت می‌کند که سال‌های ۲۰۱۵، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی، گرم‌ترین سال‌های ثبت شده بوده‌اند.

پتری تالاس، دبیرکل آژانس جهانی هواشناسی گفت: سمت و سوی افزایش دما خیلی مهم‌تر از مشخص کردن سال‌های گرم به شکل جداگانه است و دمای هوا به طور مداوم در حال افزایش است.

بر اساس این گزارش، قرن ۲۱ میلادی با حضور ۱۷ سال در میان گرم ترین سال های ثبت شده، تاکنون، قرنی همراه با افزایش دمای زمین بوده است.

پتری تالاس افزود به جز روند افزایشی دمای کره زمین، گرمای سه سال گذشته، «استثنایی» بوده است.

آژانس جهانی هواشناسی، روند گرمایش دما را با نسبت بروز بلایای طبیعی در سال گذشته میلادی در آمریکا و چند کشور دیگر که شاهد سیل یا خشکسالی بودند، بررسی کرده است.

آماری که آژانس جهانی هواشناسی جمع آوری کرده، از نهادهایی چون اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده آمریکا، سازمان هوا و فضای آمریکا (ناسا)، سازمان هواشناسی بریتانیا، مرکز هواشناسی میان برد اروپا و آژانس هواشناسی ژاپن دریافت شده است.

آژانس جهانی هواشناسی با تحلیل این داده‌ها می‌گوید افزایش دمای سطح زمین در سال گذشته میلادی، ۱.۱ درجه سانتیگراد بالاتر از سطح دوران پیش صنعتی، بوده است.

کارشناسان با اشاره به این آمار هشدار دادند که کره زمین در حال حرکت به سمت خطوط قرمزی است که در توافقنامه پاریس در سال ۲۰۱۵ میلادی به آن اشاره شد.

توافقنامه پاریس درخواست می‌کند که همه در رسیدن به سقف دمای زمین تا زیر دو درجه سانتیگراد، همکاری کنند.

XS
SM
MD
LG