لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۱

آمریکا قصد دارد ائتلاف ضد داعش در شمال سوریه را «تقویت کند»


دونالد ترامپ در مهر ماه دستور داد نیروهای حاضر در شمال سوریه که هم در نبردها علیه «حکومت اسلامی» نقش داشتند و هم عملا جلوی حمله گسترده ترکیه به کردها را می‌گرفتند از سوریه خارج شوند.
دونالد ترامپ در مهر ماه دستور داد نیروهای حاضر در شمال سوریه که هم در نبردها علیه «حکومت اسلامی» نقش داشتند و هم عملا جلوی حمله گسترده ترکیه به کردها را می‌گرفتند از سوریه خارج شوند.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا، یک روز پس از اعلام خبر کشته‌شدن رهبر گروه حکومت اسلامی، گفته واشینگتن قصد دارد ائتلاف علیه این گروه را در شمال‌شرق سوریه، تقویت کند.

در همین راستا نیز قرار است دیداری در سطح وزرای خارجه در ۱۴ نوامبر در واشینگتن انجام شود. دیداری که فرانسه انجام آن را پیشنهاد و ایالات متحده از آن حمایت کرده‌است.

خبرگزاری رویترز به‌نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا، می‌گوید دستور دونالد ترامپ برای خروج نیروهای ایالات متحده از شمال‌شرق سوریه، به‌معنی توقف نبردها علیه گروه داعش نبود.

آقای ترامپ اواسط مهر ماه دستور داد نیروهای آمریکایی حاضر در شمال سوریه که هم در نبردها علیه «حکومت اسلامی» نقش داشتند و هم عملا جلوی حمله گسترده ترکیه به کردها را می‌گرفتند از سوریه خارج شوند.

این تصمیم با واکنش‌های گسترده‌ای در آمریکا روبه‌رو شد. ترکیه پس از آن به شمال سوریه حمله کرد، ولی در حال حاضر آتش‌بس برقرار شده‌است.

سه هفته پس از دستور خروج، نیروهای آمریکایی در جریان عملیاتی در شمال‌غرب سوریه ابوبکر بغدادی، رهبر گروه داعش را کشتند.

حال مقام وزارت خارجه آمریکا بدون آن‌که به‌طور رسمی از او نام برده شود به خبرنگاران گفته «مسئله پایان ماموریت علیه داعش هرگز از سوی او (دونالد ترامپ) مطرح نشده است… این یک اقدام گسترده‌است که ادامه خواهد داشت».

این مقام آمریکایی گفته دستور خروج نیروها از سوریه به این خاطر ارائه شده چون آقای ترامپ با «اوضاعی درهم و برهم» روبه‌رو شده بود: «حالا که مسائل روشن شده، ما کمی روند را مرتب کرده‌ایم که مشخص باشد شماری از نیروها را نگه خواهیم داشت تا ماموریت ادامه یابد».

پیشتر مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، اعلام کرده بود شماری از نیروهای آمریکایی برای حفاظت از میادین نفتی شمال سوریه به آن منطقه اعزام می‌شوند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، نیز پنج‌شنبه هفته پیش پس از گفت‌وگوی تلفنی با مظلوم عبدی (کوبانی)، فرمانده نیروهای کرد سوریه، گفته بود شاید زمان آن فرا رسیده باشد که کردهای سوریه به سمت مناطق نفتی حرکت کنند.

به گزارش اسوشیتدپرس رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه در جریان یک سخنرانی در جمع نیروهای پلیس در شیکاگو گفته «ما از نفت نگه‌داری می‌کنیم. یادتان باشد، من همیشه این را گفته‌ام: نفت را حفظ کن. ما می‌خواهیم از نفت نگه‌داری کنیم. ۴۵ میلیون دلار در ماه. نفت را نگه دار».

مقام وزارت خارجه آمریکا نیز به خبرنگاران گفته «تمرکز رئیس‌جمهوری بر نفت است، چون خیلی مهم‌است که داعش به آن دست پیدا نکند. در ضمن فکر نمی‌کنیم دست یافتن ایران یا حکومت (سوریه) به آن هم چیز خوبی باشد».

به گزارش اسوشیتدپرس، مارک اسپر به خبرنگاران گفته ایالات متحده قصد دارد سود ناشی از فروش احتمالی نفت به کردها برسد «تا از زندانی‌ها مراقبت کنند و نیروهای خود را تجهیز کنند تا در ماموریت علیه داعش به ما یاری برسانند».

رویترز در عین حال می‌گوید مقام وزارت خارجه دولت ایالات متحده پذیرفته‌است که بخشی از نفت به دست دولت بشار اسد خواهد رسید.

دولت سوریه از حمایت ایران و روسیه برخوردار است.

روس‌ها در توافق با آنکارا، گشت‌زنی در مناطق حائل بین کردهای سوریه و خاک ترکیه، را آغاز کرده‌اند.

کشته‌شدن بغدادی توسط نیروهای آمریکایی با واکنش و استقبال کشورهای جهان روبه‌رو شده‌است. با این حال بسیاری از کشورها تاکید کرده‌اند که نبرد علیه افراطیون پایان نیافته‌است.

رویترز و اسوشیتدپرس/ت
XS
SM
MD
LG