لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۵

هواپیمای نظامی آمریکا حامل کمک‌های خارجی نزدیک مرز ونزوئلا به زمین نشست


هواپیمای سی-۱۷ ارتش آمریکا در فرودگاه بین‌المللی کوکوتا در کلمبیا
هواپیمای سی-۱۷ ارتش آمریکا در فرودگاه بین‌المللی کوکوتا در کلمبیا

یک هواپیمای نظامی آمریکا، حامل کمک‌های انسان‌دوستانه برای ونزوئلا، نزدیک مرز آن کشور، در کلمبیا، به زمین نشست. در حالی‌که بحران اقتصادی و سیاسی در ونزوئلا ادامه دارد، دولت جلوی کمک‌های خارجی را گرفته و مخالفان خواستار توزیع آن بین مردم شده‌اند.

این دومین محموله کمک‌های خارجی‌ست که برای ونزوئلا ارسال می‌شود.

عمده کمک‌ها را مواد غذایی و دارویی تشکیل می‌دهند. خوان گوایدو، رئیس پارلمان و رهبر مخالفان دولت ونزوئلا، می‌گوید بخشی از شهروندان کشورش به نیازهای اولیه غذایی و بهداشتی دسترسی ندارند و انتقال این کمک‌ها ضروری‌ست.

آقای گوایدو از حمایت ایالات متحده، بخش بزرگی از اروپا و نیز بسیاری از کشورهای قاره آمریکا برخوردار است، که ریاست جمهوری موقت او بر ونزوئلا را به رسمیت می‌شناسند.

اما نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا که مشروعیتش به چالش کشیده شده، کمک‌رسانی‌ها را «بهانه‌ای برای دخالت نظامی» در ونزوئلا توصیف کرده و جلوی ورود آن را گرفته‌است. آقای مادورو از حمایت چند کشور از جمله روسیه، ایران و ترکیه برخوردار است.

خبرگزاری‌های بین‌المللی می‌گویند مشخص نیست کمک‌های قبلی که به مرز ونزوئلا در اکوادور ارسال شد و کمک‌های اخیر، چگونه قرار است وارد این کشور شوند.

گوایدو در جریان یک سخنرانی در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، گفته است جزئیات کمک‌رسانی را روز دوشنبه اعلام خواهد کرد.

رهبر مخالفان دولت می‌گوید برای کمک‌رسانی «خودمان دست به ایجاد یگان‌هایی خواهیم زد». او بار دیگر از ارتش ونزوئلا -که همچنان به‌طور عمده حامی مادورو است- خواسته با مخالفان هم‌صدا شوند و اجازه دهند کمک‌های خارجی از مرز رد شود.

خوان گوایدو خطاب به ارتشیان گفته «پیام ما به نیروهای مسلح، برای انتقال کمک‌ها، روشن است؛ آن‌ها یک هفته وقت دارند که انتخاب درست را انجام دهند. آیا طرف خانواده و مردم خود را خواهید گرفت و یا طرف یک سرکوبگر دروغگو را؟».

رویترز و اسوشیتدپرس به نقل از لستور تولدو، یکی از مقام‌های ارشد نزدیک به گوایدو، می‌گویند «میلیون‌ها» تن از شهروندان برای انتقال کمک‌ها روانه مرز خواهند شد.

یک مقام آمریکایی به رویترز گفته دومین محموله‌ی کمک‌ها بیش از ۲۰۰ تن مواد مورد نیاز را در برمی‌گیرد، اما یک نماینده سفارت آمریکا در کلمبیا می‌گوید آن‌ها از مقدار کمک‌ها اطلاعی ندارند.

همزمان با این رخدادها وزیر خارجه دولت مادورو می‌گوید مذاکرات بین کاراکاس و واشینگتن متوقف نشده و ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ونزوئلا، خورخه آرازا گفته است «با وجود اختلاف سیاسی عمیق» بین دولت مادورو و آمریکا، گفت‌وگوها ادامه دارد. مقام‌های رسمی ایالات متحده هنوز واکنشی به این اظهارات نشان نداده‌اند. چند روز پیش نیکلاس مادورو نیز به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته بود مذاکراتی با واشینگتن وجود داشته، اما الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا، هفته پیش گفته بود «زمان مذاکره با مادورو مدت‌هاست که سپری شده‌است».

ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه دولت مادورو اعمال کرده و نیز کنترل دارایی‌های دولتی ونزوئلا در آمریکا، از جمله شرکت نفتی سیت‌گو را به خوان گوایدو رهبر مخالفان انتقال داده‌است. شماری از مقام‌های دولتی و رسمی ونزوئلا نیز با تحریم‌های واشینگتن روبه‌رو شده‌اند.

رویترز، اسوشیتدپرس، وی‌او‌ای، خبرگزاری ونزوئلا|ت
XS
SM
MD
LG