لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۲

ایران اتهام دخالت در انتخابات کنگره آمریکا را رد کرد


سخنگوی وزارت خارجه ایران گزارش چهار مرکز اطلاعاتی و قانونی آمریکا مبنی بر تلاش ایران برای دخالت در انتخابات کنگره را «بی‌پایه» و «ناشی از نوعی توهم ناشناخته» خواند.

واشینگتن هشدار داده که ایران، روسیه و چین به دنبال دخالت در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا هستند و تاکید کرده که جلوگیری از این دخالت در اولویت سیاست‌های آن قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، بهرام قاسمی شامگاه شنبه در واکنش به این هشدار گفت که «سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورهاست».

آقای قاسمی تاکید کرد که «تلاش مقام‌های آمریکایی برای نسبت دادن دخالت و تاثیرگذاری در انتخابات کنگره آمریکا به جمهوری اسلامی ایران از اساس نادرست و ناراست بوده که احتمالا ناشی از نوعی توهم ناشناخته است».

وی کاخ سفید را متهم کرد که «می‌کوشد با اغراض سیاسی خاص داخلی اتهاماتی را به سایر کشورها نسبت دهد و هر روز نام یک کشور را به فهرست موهوم خود در این رابطه اضافه می‌کند».

چهار مرکز اطلاعاتی و قانونی ایالات متحده روز جمعه ۲۷ مهر ماه در یک بیانیه مشترک اعلام کرده بودند که این سه کشور از طریق فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به دنبال ایجاد تفرقه، انتشار اطلاعات نادرست در مورد نامزدهای انتخابات و همچنین تولید محتوا در این خصوص برای رسانه‌های انگلیسی زبان هستند.

اواخر مردادماه نیز جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفته بود که چین، ایران و کره شمالی در پی دخالت در انتخابات آمریکا هستند.

در عین حال شرکت‌های فیسبوک و مایکروسافت در گزارش‌های جداگانه‌ای که مردادماه منتشر شد، از تلاش‌های سایبری کاربرهای روس برای دخالت در این انتخابات خبر داده‌ بودند.

با این‌ وجود در این مدت دونالد ترامپ تنها انگشت اتهام را به سمت چین نشانه رفته است. وی مهر ماه سال جاری اظهار داشت که دولت چین به خاطر مواضع حزب جمهوریخواه در زمینه تجارت خواهان تضعیف نتایج این حزب در انتخابات است.

در جریان انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره تکلیف ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و همچنین ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنا مشخص خواهد شد.

نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده به این نتیجه رسیده‌اند که روسیه با هدف پیروزی ترامپ بر هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ مداخله کرده است. مسکو این اتهام را نپذیرفته و ترامپ نیز اتهام تبانی با روسیه و جلوگیری از اجرای عدالت را رد کرده است.

منبع: خبرگزاری‌های ایرنا و رویترز و رادیو فردا؛ ا.م/س.ن
XS
SM
MD
LG