لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۰

نماینده آمریکا در ائتلاف جهانی علیه داعش استعفا کرد


برت مک‌گورک، نماینده آمریکا در ائتلاف جهانی علیه گروه موسوم به «خلافت اسلامی»، در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ برای خروج نیروهای ایالات متحده از سوریه استعفا کرد.

استعفای این مقام ایالات متحده به دنبال کناره‌گیری جیم متیس، وزیر دفاع آمریکا، رخ می‌دهد. شبکه خبری فاکس‌نیوز گزارش داده که برت مک‌گورک استعفای خود را روز جمعه، یک روز پس از کناره‌گیری ژنرال متیس، تسلیم مقامات مافوق خود کرده است.

نامه استعفای مک‌گورک خطاب به وزیر خارجه آمریکا عنوان می‌کند که گروه «خلافت اسلامی» یا داعش هنوز کامل شکست نخورده و عملیات ایالات متحده در سوریه نیز به پایان نرسیده است.

مقامات آمریکا هفته گذشته اعلام کردند که دولت دونالد ترامپ قصد دارد سربازان آمریکایی در سوریه را که شمارشان به دو هزار نفر می‌رسد از این کشور خارج کند. آقای ترامپ نیز در توییتی عنوان کرد که داعش شکست خورده و شکست داعش تنها دلیل حضور آمریکا در سوریه بوده است.

رئیس جمهور آمریکا سپس روز پنج‌شنبه اعلام کرد که وزیر دفاع این کشور بازنشسته می‌شود. اما ژنرال متیس در نامه استعفای خود نوشت که رئیس جمهور حق دارد وزیر دفاعی داشته باشد که دیدگاه‌هایش با هماهنگی بیشتری داشته باشد.

فاکس‌نیوز به نقل از منابع مطلع نوشته که استعفای آقای متیس اعتراضی به سیاست‌های ترامپ بوده است. اما این استعفا اکنون با کناره‌گیری برت مک‌گورک ابعاد گسترده‌تری پیدا می‌کند. وی سال ۲۰۱۵ در میانه جنگ داخلی سوریه به سمت نماینده آمریکا در ائتلاف جهانی علیه داعش منصوب شد.

آقای مک‌گورک تنها حدود ده روز قبل در یک کنفرانس خبری گفته بود که اگر داعش را شکست‌خورده بدانیم، بی‌دقتی کرده‌ایم. وی تاکید کرده که «هیچ کسی نمی‌تواند بگوید آنها [داعش] از بین رفته‌اند و هیچ کس این‌قدر ساده‌دل نیست».

برت مک‌گورک همچنین اطمینان داده بود که آمریکا در آن منطقه خواهد ماند تا اطمینان یابد که ثبات در آنجا دوام خواهد آورد.

پیش از این برخی جمهوری‌خواهان نظیر سناتور لیندسی گراهام از تصمیم آقای ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه انتقاد کرده‌اند. اما دونالد ترامپ می‌گوید که این تصمیم را به خاطر نجات جان سربازان آمریکایی و هزینه‌های مالی این عملیات گرفته است.

منابع: فاکس نیوز، رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG