لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۹

سخنگوی وزارت خارجه ایران: حضور آمریکایی‌ها در سوریه از ابتدا اشتباه بود


ایران در واکنش به خبر اعلام خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، از زبان سخنگوی وزارت خارجه حضور این نیروها در منطقه را «تنش‌زا و التهاب‌آفرین» خواند که «جز تنش و ناامنی و تشدید اختلافات ثمری نداشته است.

بهرام قاسمی روز شنبه اول دی ماه، در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد اعلام خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، اعلام کرد که حضور این نیروها در منطقه «از ابتدا اقدامی اشتباه، غیرمنطقی، تنش‌زا و التهاب‌آفرین بوده و همواره از عوامل اصلی بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه به شمار می‌رود».

او اضافه کرد که «بررسی دقیق تاریخ تحولات منطقه طی دهه‌های اخیر و تا امروز نشان می‌دهد حضور عنصر خارجی با بهانه‌های مختلف در این منطقه مهم و حساس جز تنش و ناامنی و تشدید اختلافات ثمری نداشته است».

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه با اشاره به موفقیت نیروهای آمریکایی در مأموریت‌شان در مقابله با نیروهای داعش در سوریه، اعلام کرده که حضور این نیروها در سوریه دیگر مورد نیاز نیست و به این ترتیب روند خروج کامل نیروهای آمریکایی از سوریه آغاز شد.

پیش از آن نیز گزارش‌هایی از قصد واشینگتن و همچنین برنامه‌ریزی برای خروج تمام نیروهای آمریکایی از سوریه، منتشر شده بود.

اما اعلام تصمیم خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، واکنش‌های پرشمار، بیشتر منفی، در پی‌ داشته‌ است.

از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در واکنش به خروج نیروهای آمریکا از سوریه، تصریح کرد که مبارزه کشورش علیه حضور نظامی ایران در سوریه «تشدید خواهد شد».

اگرچه متحدان واشینگتن به این اقدام انتقاد کرده‌اند، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از تصمیم آمریکا استقبال کرد.

همچنین یک روز پس از اعلام این تصمیم آمریکا، جیمز متیس، وزیر دفاع این کشور اعلام کرد که تا دو ماه دیگر، از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.

اگرچه آقای متیس در متن استعفانامه‌اش به خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه اشاره‌ مستقیم نکرده است، همزمانی این دو اتفاق، این گمانه‌زنی را تشدید کرده که یکی از دلایل کناره‌گیری وزیر دفاع آمریکا از سمت خود، اعلام خروج نظامیان آمریکایی از سوریه باشد.

آمریکا در شهریورماه سال ۱۳۹۳ خورشیدی با برگزاری یک نشست از تشکیل ائتلافی متشکل از ۴۰ کشور جهان علیه داعش خبر داد که رهبری آن را بر عهده گرفت، ایران در میان این چهل کشور حضور نداشت. این ائتلاف از آن پس به طور متناوب در عراق و سوریه، عملیات و اقدام نظامی انجام داده است.

ایران و روسیه از حامیان اصلی دولت بشار اسد در سوریه هستند و از سال ۲۰۱۵ به این سو با انجام عملیات‌ نظامی و کمک‌های مستشاری توانستند، صحنه رویارویی را به نفع نیروهای سوری در جنگ با مخالفان دمشق، رقم بزنند.

حضور نیروهای ایرانی در سوریه همواره مورد انتقاد دولت آمریکا بوده و آن را دخالت در امور داخلی این کشور می‌داند.

ایران و روسیه می‌گویند به درخواست «دولت قانونی سوریه» در این کشور حضور دارند.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا و رادیوفردا؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG