لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۶

آمریکا از اقلیم کردستان عراق خواست همه‌پرسی استقلال را کنار بگذارد


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

آمریکا از اقلیم کردستان عراق خواست تا همه‌پرسی برای استقلال که قرار است سوم مهر ماه برگزار شود را کنار بگذارد. وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید این همه‌پرسی می‌تواند مذاکرات با دولت بغداد و حمایت بین‌المللی از آن را مسدود کند.

هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ۳۰ شهریور ماه، در نشست خبری خود گفته است برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان، هزینه بالایی برای «همه عراقی‌ها، از جمله کـردها» دربرخواهد داشت.

به گفته خانم نائورت، واشینگتن از کـردها می‌خواهد تا «گزینه جایگزینی را بپذیرند» که گفت‌وگویی میان دولت عراق و اقلیم، با حمایت ایالات متحده و سازمان ملل است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزوده است «اگر همه‌پرسی انجام شود، خیلی مشکل خواهد بود که مذاکراتی با بغداد صورت گیرد و پیشنهاد طرف‌های بین‌المللی ذکرشده برای حمایت از آن نیز مسدود خواهد شد».

هدر نائورت در بخشی دیگر از سخنان خود تاکید کرده است که «همه همسایه‌های عراق، و عملا تمام جامعه بین‌المللی، هم با این همه‌پرسی مخالفت کرده‌اند».

ایران، ترکیه و سوریه رسما مخالفت خود را با همه‌پرسی در اقلیم اعلام و بر آن تاکید کرده‌اند. ترکیه و ایران حتی در مورد عواقب آن هشدار داده‌اند. دبیر کل سازمان ملل نیز با این همه‌پرسی مخالفت کرده و ایالات متحده نیز پیش از این گفته بود مخالف برگزاری آن است. با این همه یکی از مهم‌ترین متحدان واشینگتن، دولت اسرائیل، حمایت خود را از همه‌پرسی اعلام کرده‌است.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، گفته است این موضوع به اقدامات و نیازهای موجود برای به شکـست‌دادن گروه حکومت اسلامی «ضربه زده» و مانع از بازسازی شهرها و مناطق بازپس‌گرفته‌شده از داعش طی ماه‌های گذشته، می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده نیز می‌گوید همه‌پرسی برنامه‌ریزی‌شده برای چهار روز دیگر، در حال حاضر هم مشکلاتی را برای ائتلاف به رهبری آمریکا، در روند مقابله با داعش در مناطق باقی‌مانده در دست این گروه، سبب شده‌است. نائورت می‌گوید گروه حکومت اسلامی و دیگر گروه‌های افراطی، از تنش‌های ایجادشده از جریان همه‌پرسی، بهره‌برداری خواهند کرد.

با وجود مخالفت‌های روزافزون، اقلیم کردستان همچنان نظر خود را برای رای‌گیری سوم مهر ماه تغییر نداده‌است. البته روز ۲۸ شهریور مسعود بارزانی، رئیس این اقلیم، در دیداری با وزیر دفاع بریتانیا شروطی را برای تعویق همه‌پرسی بیان کرد؛ درصورتی‌که بغداد متعهد شود مذاکرات استقلال کردستان عراق را آغاز خواهد کرد و ضمانتی بین‌المللی نیز داده شود که این مذاکرات انجام خواهد شد.

وزیر دفاع بریتانیا در این دیدار از اقلیم خواست تا همه‌‌پرسی را معلق کرده، تلاش خود را متمرکز بر گفت‌وگو با دولت مرکزی، زیر نظر جامعه بین‌المللی، بکند.

شبکه خبری کردی «روداو» به نقل از مسعود بارزانی در واکنش به درخواست وزیر دفاع بریتانیا گفته بود همه‌پرسی و مذاکره هر دو ابزاری برای رسیدن به استقلال است و از آنجا که گزینه دیگری برای تضمین انجام مذاکرات استقلال ارائه نشده، نمی‌توان همه‌پرسی را به تاخیر انداخت.

دادگاه عالی فدرال عراق ۲۷ شهریور اعلام کرده بود «در مورد غیرقانونی بودن این همه‌پرسی شکایاتی دریافت کرده» و بدین خاطر دستوری مبنی بر تعویق همه‌پرسی کردستان عراق صادر کرده‌است.

با وجود این‌که ایالات متحده پیش از این نیز با همه‌پرسی مخالفت کرده بود، اما خبرگزاری آسوشیتدپرس هشدار اخیر وزارت خارجه آن کشور را «شدیدترین» هشدار تا کنون توصیف کرده‌است. آسوشیتدپرس می‌گوید چنین چیزی نشان‌دهنده افزایش نگرانی‌های واشینگتن در روند وقایع در کشوری‌ست که از سال ۲۰۰۳ میلادی به آن وارد شده و در آن عمیلات نظامی انجام می‌دهد.

XS
SM
MD
LG