لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۰

حمایت وزارت خارجه آمریکا از اعتراض‌های اخیر در ایران


تصویری از اعتراض ها در ایران
تصویری از اعتراض ها در ایران

توئیتر فارسی زبان وزارت خارجه ایالات متحده با انتشار یک رشته پیام٬ حمایتش را از اعتراض‌های مردمی اخیر در ایران اعلام کرد.

وزارت خارجه آمریکا روز جمعه٬ ۱۲ مرداد در صفحه تویتر فارسی زبان خود نوشت: «ما اعتراضات اخیر در اصفهان٬ کرج٬ شیراز٬ تهران و شهرهای دیگر ایران را از نزدیک دنبال می‌کنیم.»

در ادامه این پیام آمده است: «همانطور که وزیر خارجه پومپئو گفت: طنز تلخ وضعیت اقتصادی ایران این است که رژیم مشغول پر کردن جیب‌های خودش است٬ در حالی که مردمش برای اشتغال٬ تغییر و فرصت ها فریاد می‌زنند.»

​از روز سه‌شنبه دور تازه‌ای از تظاهرات خیابانی در اعتراض به وضعیت اقتصادی و سیاسی ایران آغاز شده است.

این اعتراض ها که ابتدا در شهرهایی چون اصفهان٬ شیراز و گوهردشت کرج در جریان بود٬ عصر پنجشنبه به تهران نیز کشیده شد.

گزارش‌ها و ویدئوهای متعدد در شبکه‌های اجتماعی حاکی است که این اعتراض‌ها شامگاه جمعه نیز در نقاط مختلف٬ از جمله تهران٬ کرج و اصفهان در جریان بوده است.

وزارت خارجه ایالات متحده در ادامه پیام توئیتری خود در واکنش به این اعتراض‌ها آورد: «در حالیکه این نهایتا بر عهده مردم ایران است که مسیر حرکت کشورشان را تعیین کنند٬ آمریکا از صدای مردم ایران٬ که برای مدتی طولانی نادیده گرفته شده است٬ حمایت می‌کند.»

این پیام می‌افزاید: «امید آمریکاست که ۴۰ سال آینده ایران با سرکوت و ترس نباشد٬ بلکه توام با آزادی و به سرانجام رسیدن برای مردم ایران باشد.»

در شرایطی که یکی از محورهای اصلی اعتراض‌ها در ایران شرایط ناگوار اقتصادی است٬ برملا شدن مراسم پرهزینه عروسی پسر مرتضی مرادیان٬ سفیر جمهوری اسلامی در دانمارک٬ نیز انتقاد افکار عمومی را از رفاه فرزندان خواص به همراه داشته است.

وبسایت فرارو نوشته است که این عروسی «پر زرق و برق» در شرایطی برگزار می‌شود که ۱۲ میلیون نفر از ایرانیان در سن ازدواج به خاطر مشکلات اقتصادی نمی‌توانند عروسی کنند.

سید محمدمهدی صدرالساداتی٬ روحانی محافظه کار ساکن قم نیز در پستی اینستاگرامی‌ گفته است یک چنین رویدادهایی می‌تواند نشانه پایان حکومت روحانیت باشد که بنیانگذار و رهبران آن همواره مبلغ ساده‌زیستی و مدافع حقوق لایه‌های فقیر بوده‌اند.

صفحه توئیتر فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا نیز روز جمعه با اشاره به گزارش رادیو فردا در این خصوص٬ نوشت: «"ژن‌های خوب" و "باهوش"های نظام اغلب به گفته خودشان از نوجوانی فعالیت‌های اقتصادی مستقل داشته‌اند در حالیکه دانشجویان٬ وکلا٬ معلمان٬ اقلیتهای دینی٬ فعالین حقوق زنان٬ کارگران و کودکان در زندان بسر می‌برند یا از تحصیل و کار محروم می‌شوند.»

دولت آمریکا در چند وقت اخیر بارها از سیاست‌های داخلی جمهوری اسلامی انتقاد کرده و خواهان تغییر این وضعیت شده است.

در این میان مایک پومپئو٬ وزیر خارجه آمریکا بارها به انتقادهای مردم ایران به جمهوری اسلامی اشاره کرده است. وی از جمله ششم تیرماه اعتراضات در ایران را نتیجه «فساد» جمهوری اسلامی و «بی‌عدالتی» دانست و گفت که جهان صدای ایرانیان معترض را شنیده است.

وزیر خارجه آمریکا ۳۱ تیرماه در جمع ایرانیان در کالیفرنیا مقام‌های ایرانی را به شبکه «مافیا» تشبیه کرد و گفت آمریکا در کنار مردم ایران برای رسیدن به خواسته‌هایشان قرار دارد.

آقای پومپئو سوم مرداد نیز اظهار کرد که مردم ایران به تدریج متوجه شده‌اند که حکومت «دزدسالار» جمهوری اسلامی آن حکومتی نیست که می‌خواهند و همین آن‌ها را به سمت یک تصمیم‌گیری اساسی سوق خواهد داد.

با استفاده از توئیتر و رادیو فردا/ د.آ
XS
SM
MD
LG