لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۹

دیوان عالی آمریکا تقاضای استیناف دولت در مورد «داکا» را به دادگاه فدرال بازگرداند


دیوان عالی آمریکا روز دوشنبه هفتم اسفند طرح دولت دونالد ترامپ برای حذف امکان اقامت و کار برای صدها هزار مهاجری که در دوران کودکی به شکل غیرقانونی به آمریکا آورده شده‌اند را رد کرد.

قاضی یک دادگاه فدارل طرح دولت را رد کرده بود و وکلای دولت در مورد این پرونده از دیوان عالی کشور تقاضای فرجام کرده بودند. دولت آمریکا در اقدامی عجیب و به جای درخواست استیناف در دادگاه فدرال، مستقیم به دیوان عالی مراجعه کرده بود.

دیوان عالی در حکم مختصر خود بدون وارد شدن به استدلال‌های حقوقی اعلام کرد که درخواست فرجام «بدون هیچ تبعیضی» رد می‌شود وبه این ترتیب راه را برای ادامه بررسی این پرونده در دادگاه فدرال باز گذاشته است.

دولت باراک اوباما در سال ۲۰۱۲ با تصویب طرحی با عنوان «اقدام متعاقب در مورد کودکان مهاجر» - موسوم به داکا - که حدود ۷۰۰ هزار جوانِ اکثرا لاتین‌تبار را در بر می‌گیرد، به آنها اجازه اقامت و کار داد که هر دو سال یک‌بار باید تمدید شود.

در مجموع حدود ۱.۸ میلیون نفر مشمول این طرح خواهند شد که به نسبت کل ۱۱ میلیون مهاجر غیرقانونی ساکن آمریکا رقم بزرگی است.

دولت دونالد ترامپ علیه حکم قاضی فدرال ناحیه سانفرانسیسکو تقاضای استیناف کرده بود که در حکم روز ۹ ژانویه خود گفت تا زمانی که اختلاف قانونی در این زمینه حل نشده است، طرح موسوم به «اقدام متعاقب در مورد کودکان مهاجر» باید در سراسر کشور اجرا شود.

قاضی دادگاه فدرال ناحیه سانفرانسیسکو در حکم خود گفته بود که مخالفان اقدام دولت دونالد ترامپ از جمله ایالت‌های کالیفرنیا، مریلند و مینه سوتا و همین طور جانت ناپولیتانو، وزیر امنیت ملی در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما، به احتمال زیاد قادرند ثابت کنند که تصمیم دولت برای حذف طرح موسوم به «اقدام متعاقب در مورد کودکان مهاجر» غیرقانونی است.

سخنگوی وزارت دادگستری در بیانیه‌ای گفته که دولت به حمایت خود از اقدامات وزارت امنیت ملی برای حذف این طرح به شکلی منظم ادامه خواهد داد.

طرح موسوم به «اقدام متعاقب درمورد کودکان مهاجر»، دومین پرونده مربوط به سیاست‌های دونالد ترامپ در زمینه مهاجرت است که دیوان عالی آمریکا باید طی ماه‌های آینده حکم نهایی خود را در مورد آنها صادر کند.

قرار است ديوان عالی در ماه آوریل استدلال‌ها و شواهد دولت در مورد قانونی بودن حکم مهاجرتی دونالد ترامپ را بررسی کند که بر اساس آن ورود اتباع چند کشور مسلمان به آمریکا ممنوع شده است.

کنگره آمریکا تاکنون نتوانسته است در مورد وضعیت قانونی کودکانی که سال‌ها پیش به شکل غیرقانونی به آمریکا آورده شده‌اند قانونی وضع کند و احتمالا مسیر کسب تابعیت آمریکا را برای آنها هموار کند.

بحث رسیدگی به داکا که حمایت گسترده هر دو حزب جمهوریخواه و دمکرات را با خود دارد، پیش از این به تعطیلی موقت دولت آمریکا منتهی شد.

اقدام دولت دونالد تراپ برای حذف تدریجی این طرح با مخالفت دادستان‌های ایالات تحت کنترل دمکرات‌ها، چندین نهاد و فرد و شکایت آنها به دادگاه‌های فدرال روبرو شد.

دولت ترامپ می‌گوید که باراک اوباما با دور زدن کنگره این طرح را تصویب کرده و در نتیجه از اختیارات خود طبق قانون اساسی فراتر رفته است.

بر اساس گزارش‌هایی از خبرگزاری رویترز و رادیو فردا/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG