لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۰

شکایت رسمی گروهی از شهروندان ‌آمریکایی و ایرانی از ممنوعیت‌های مسافرتی ترامپ


در این تصویر از سال ۲۰۱۸، مهراد از ایران، شعارنوشته‌ای در دست دارد علیه ممنوعیت صدور روادید و محدودیت‌های مسافرتی و در برابر دیوان عالی در واشینگتن ایستاده است.
در این تصویر از سال ۲۰۱۸، مهراد از ایران، شعارنوشته‌ای در دست دارد علیه ممنوعیت صدور روادید و محدودیت‌های مسافرتی و در برابر دیوان عالی در واشینگتن ایستاده است.

شماری از خانواده‌های ایرانی‌آمریکایی و دیگران که تلاششان برای دعوت و دیدار با اعضای خانواده نتیجه‌ای نداشته، در یک دادگاه در ایالت کالیفرنیا، رسما یک شکایت‌نامه فدرال علیه ممنوعیت‌های روادیدی دولت دونالد ترامپ، گشوده‌اند.

شاکیان آمریکایی می‌گویند آن‌ها در پی اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های صدور روادید برای شهروندان ایران و چند کشور دیگر، «به طور ناعادلانه‌ای» از دیدار بستگان و عزیزان خود محروم شده‌اند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در فرمانی اجرایی در اسفند ماه ۱۳۹۵، محدودیت‌های گسترده‌ای را در مورد صدور روادید، سفر و مهاجرت شهروندان چند کشور عمدتا مسلمان‌نشین صادر کرد.

اما صدور ممنوعیت‌ها با احکام قضائی مخالفی از سوی برخی ایالات‌های آمریکا روبه‌رو شد. در پی این احکام و دخالت دیوان عالی آن کشور فرمان مهاجرتی در آغاز به طور کامل به اجرا در نیامد.

در نهایت و پس از کشمکش‌های‌ حقوقی چند ماهه، دیوان عالی آمریکا با اجرای نسخه تعدیل‌شده فرمان با هدف «حراست از منافع ملی» ایالات متحده موافق کرد.

دونالد ترامپ و دولت او نیز تاکید کرده‌اند که این فرمان برای حفاظت از امنیت ملی ایالات متحده است.

در اولین روز از مرداد ماه گروهی از شهروندان آمریکا و شماری از کسانی که به‌شکل قانونی در این کشور اقامت دارند، شکایت‌نامه‌ای طرح کرده و گفته‌اند ماه‌ها است منتظر پاسخ به درخواست برای صدور معافیت‌ برای اعضای خانواده خود هستند.

معافیت‌ها از منع صدور روادید -به‌عبارتی: صدور روادید- تنها به‌صورت فرد به فرد بررسی و صادر می‌شود.

وکلای شاکیان می‌گویند در حالی‌که تنش‌ها بین تهران و واشینگتن رو به فزونی‌ست، آمریکا تحریم‌های گسترده‌ای را اعمال کرده و جمهوری اسلامی مسیر کاهش تعهدات اتمی‌اش را پی گرفته، روند قانونی و مشخصی برای درخواست معافیت وجود ندارد.

کریس موریسون، یکی از وکلا به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته «آن‌ها هیچ گزینه دیگری ندارند، مگر آن‌که در جست‌وجوی روزنه‌ امیدی در دادگاه باشند».

وزارت امنیت داخلی آمریکا هنوز واکنشی به وقایع نشان نداده‌است.

در فرودین ماه امسال خبرگزاری رویترز به نقل از یک سناتور دموکرات گزارش داده بود از میان متقاضیان روادید از کشورهایی که با محدودیت سفر به آمریکا روبه‌رو شده‌اند، در ۱۱ ماه اول اجرای این قانون، تنها شش درصد موفق شده‌اند معافیت بگیرند و از روادید ورود برخوردار شوند.

محدودیت‌ها علاوه بر شهروندان ایران، شامل شهروندان لیبی، کره شمالی، سومالی، سوریه، یمن و برخی مقامات ونزوئلا و بستگان‌ آن‌ها می‌شود.

اروپای آزاد، اسوشیتدپرس، رویترز/ت
XS
SM
MD
LG