لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۰۵

بحران عراق؛ آمریکا ضمن متهم کردن تهران خواستار «انتخابات زودهنگام» شد


معترضان عراقی روی بام «رستوران ترکی»، بلندترین ساختمان در میدان تحریر بغداد، ۱۷ آبان
معترضان عراقی روی بام «رستوران ترکی»، بلندترین ساختمان در میدان تحریر بغداد، ۱۷ آبان

کاخ سفید آمریکا در بیانیه‌ای خواستار توقف خشونت‌ها در عراق و برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور شده و می‌گوید «عراقی‌ها» در برابر اقدامات ایران برای «توقف ابراز عقیده به‌شکل مسالمت آمیز، بی‌تفاوت نخواهند بود».

در بیانیه‌ای که روز یک‌شنبه ۱۹ آبان ماه منتشر شده، دولت ایالات متحده می‌گوید «دولت عراق از خشونت‌ها علیه معترضان دست بکشد، به وعده رئیس‌جمهوری [برهم] صالح برای اصلاحات قانون انتخابات عمل کند، و انتخابات زودهنگام برگزار کند».

رئیس‌جمهوری عراق نهم آبان ماه، ضمن آن‌که گفته بود عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر کشور، آماده کناره‌گیری‌ست، افزوده بود «پیش‌نویس قانون جدید انتخابات» نیز ارائه می‌شود.

از آن زمان تا کنون نه تنها اعتراضات ادامه پیدا کرده، بلکه شمار جان‌باختگان از ۲۴۰ تن به دست‌کم ۳۱۹ نفر -بر پایه اعلام کمیسیون حقوق بشر عراق- رسیده‌است.

در تازه‌ترین دور خشونت‌ها در روز یک‌شنبه در ناصریه نیروهای امنیتی عراق دست‌کم سه معترض دیگر را با شلیک گلوله کشتند.

سخنگوی کاخ سفید آمریکا در بخشی از بیانیه خود گفته «در حالی‌که حکومت ایران منابع خود و نیز گروه‌های مسلح و سیاسی متحد خود را به‌کار گرفته تا جلوی ابراز عقیده مسالمت‌آمیز توسط مردم عراق را بگیرد، عراقی‌ها بی‌تفاوت نخواهند ایستاد».

پیش از این مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز در توئیتر خود با خطاب قرار دادن رهبر جمهوری اسلامی و اشاره به اعتراضات در عراق و لبنان گفته بود شهروندان این دو کشور متوجه شده‌اند که «صادرات اصلی حکومت ایران فساد است».

این در حالی‌ست که تهران اتهام دخالت در اوضاع این کشورها را رد کرده و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، آمریکا و برخی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را به سازماندهی اعتراضات در عراق و لبنان متهم کرده است.

روز یک‌شنبه ماموریت ملل متحد در عراق نیز «نقشه راهی» برای برون‌رفت از خشونت‌های گسترده عراق ارائه کرد.

کاخ سفید آمریکا می‌گوید با خواسته‌های ماموریت سازمان ملل برای توقف خشونت‌ها در عراق هم‌رای است.

دولت ایالات متحده همچنین از «ادامه حملات به فعالان مدنی، رسانه‌ها و نیز محدودیت‌های در اینترنت ابراز نگرانی» کرده‌است.

همزمان سازمان عفو بین‌الملل با انتقاد شدید از روند تحولات گفته سرکوبی اعتراضات در عراق «حمام خون» به‌راه انداخته‌است.

این سازمان فرادولتی نیز همچون دیگر نهادهای مدافع حقوق بشر خواستار توقف فوری خشونت و حملات به غیرنظامیان شده و در بیانیه خود گفته «دولت عراق وظیفه دارد تامین‌کننده حق حیات شهروندان خود باشد، همان‌طور که وظیفه دارد امنیت تجمعات و بیان نظرات آن‌ها را نیز تامین کند».

این سازمان در عین حال از وعده‌های دولت برای انجام تحقیقات و اصلاحات، در حالی‌که «نیروهای امنیتی به تیراندازی و کشتن معترضان ادامه داده‌اند» انتقاد کرده‌است.

اسوشیتدپرس، رویترز، خبرگزاری فرانسه
XS
SM
MD
LG