لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۵

ولایتی: نیروهای دولتی سوریه به‌زودی به سمت رقه پیشروی خواهند کرد


علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌المللی رهبر ایران (عکس از آرشیو)
علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌المللی رهبر ایران (عکس از آرشیو)

علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌المللی رهبر ایران، روز جمعه ۱۲ آبان گفته است، نیروهای دولتی سوریه به زودی به سمت شهر رقه حرکت خواهند کرد. شهر رقه هم اکنون در تصرف نیروهای مورد حمایت آمریکا است.

به گزارش رویترز، علی اکبر ولایتی در یک مصاحبه تلویزیونی در بیروت گفته است: در آینده نزدیک شاهد پیش روی نیروهای دولتی و نیروهای مردمی در سمت شرق فرات و آزادی رقه خواهیم بود.

ایران از زمان آغازجنگ داخلی سوریه به لحاظ نظامی و همچنین بسیج شبه نظامیان شیعه کمک های زیاد به حکومت و نیروهای دولتی این کشور کرده است.

نیروهای دموکراتیک سوریه، ائتلافی با محوریت کردها و تحت حمایت آمریکا، ۲۵ مهرماه به طور کامل کنترل شهر رقه رادست گرفتند و نیروهای گروه حکومت اسلامی، داعش را از این شهر بیرون کردند.

نیروهای دموکراتیک سوریه همچنین به سمت شرق رود فرات و شهر دیرالزور پیشروی کردند. این در حالی است که نیروهای دولتی سوریه روز گذشته به طور کامل شهر دیرالزور را تصرف کردند و اکنون در حال نبرد با گروه حکومت اسلامی در «البوکمال» در مرز عراق هستند.

نیروهای دموکراتیک سوریه پس از تصرف رقه اعلام کردند از مرزهای استان رقه در برابر هرگونه «تهدید خارجی» دفاع خواهند کرد و اداره این منطقه را به شورای غیرنظامی واگذار می کنند.

این در حالی است که حکومت سوریه نیز اعلام کرده است، تا زمانی که دولت این کشور بر رقه کنترل نداشته باشد، آن را به مثابه منطقه تحت تصرف دشمن ارزیابی می کند.

رویترز می گوید، با توجه به نزدیک بودن شکست کامل گروه حکومت اسلامی در سوریه، اکنون رویارویی نیروهای دولتی سوریه با نیروهای کرد می تواند چالش تازه ای برای آمریکا و روسیه دراین منطقه ایجاد کند.

جنگ داخلی سوریه از سال ۲۰۱۱ تاکنون صدها هزار کشته برجای گذاشته است و بر اثر آن دست‌کم نیمی از شهروندان این کشور آواره شده و برخی از مراکز اصلی شهری و زیرساخت‌ها اقتصادی این کشور آسیب‌های فراوانی دیده‌اند.

XS
SM
MD
LG