لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۸

وزیر دفاع ونزوئلا: ارتش برای جلوگیری از ورود کمک‌های خارجی در مرز باقی می‌ماند


زیر دفاع ونزوئلا گفته است، اپوزیسیون برای تحمیل یک دولت جدید باید «از روی جنازه ما عبور کند.»
زیر دفاع ونزوئلا گفته است، اپوزیسیون برای تحمیل یک دولت جدید باید «از روی جنازه ما عبور کند.»

وزیر دفاع ونزوئلا روز سه شنبه ۳۰ بهمن در واکنش به برنامه مخالفان دولت برای انتقال کمک‌های بشردوستانه به این کشور گفت ارتش ونزوئلا برای جلوگیری از نقض تمامیت ارضی کشور در مرز باقی خواهد ماند.

به گزارش رویترز ،نیکلاس مادورو ، که مشروعیت ریاست جمهوریش به چالش کشیده شده، پیشنهاد ارسال مواد غذایی و دارو از سوی کشورهای دیگر را رد کرده و کمبود شدید اقلام اساسی در کشور را تکذیب می کند. او خوان گوایدو رهبر مخالفان را متهم کرده که از ارسال کمک های خارجی بعنوان وسیله ای برای تضعیف حکومت بهره برداری می کند و این اقدامات را بخشی از نقشه آمریکا برای سرنگونی دولت خود می‌داند.

ولادیمیر پادرینو، وزیر دفاع ونزوئلا در سخنانش که از تلویزیون دولتی پخش شد گفت اپوزیسیون برای تحمیل یک دولت جدید باید «از روی جنازه ما عبور کند.»

خوان گوایدو، رییس مجلس ملی (پارلمان) ونزوئلا در ماه ژانویه با استناد به قانون اساسی کشور خود را رییس جمهور موقت اعلام کرد و خواهان برکناری نیکلاس مادورو شده است.

تاکنون حدود ۵۰ کشور از جمله آمریکا، تعدادی از کشورهای آمریکای لاتین و اتحادیه اروپا او را به عنوان رهبر ونزوئلا به رسمیت شناخته اند.

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا روز دوشنبه به نیروهای مسلح ونزوئلا که هنوز به نیکلاس مادورو وفادار هستند هشدار داد که «هیچ راه نجات و چاره ای» برای آنها باقی نخواهد ماند. او در جمع مهاجران ونزوئلایی و کوبایی ساکن میامی گفت:«شما همه چیز را خواهید باخت.»

خبرگزاری رویترز می افزاید خوان گوایدو بارها از نیروهای مسلح ونزوئلا خواسته از حمایت از نیکلاس مادورو دست بردارند و وعده داده که مشمول عفو خواهند شد. ولی تاکنون فقط چند افسر ارشد حمایت خود را از مخالفان اعلام کرده اند.

وزیر دفاع ونزوئلا افزود هشدارهای دونالد ترامپ به نیروهای مسلح این کشور غیرقابل پذیرش است و افسران و سربازان ارتش از نیکلاس مادورو تبعیت می کنند.

او افزود:«آنها هیچگاه از یک حکومت خارجی دستور نخواهند گرفت و همانطور که فرمانده کل قوا دستور داده برای جلوگیری از نقض تمامیت ارضی و استقلال کشور در نوار مرزی مستقر و هوشیار باقی خواهند ماند.»

او با اشاره به خوان گوایدو گفت:«آنهاییکه می خواهند در ونزوئلا رییس جمهور شوند باید از روی جنازه های ما عبور کنند.»

نیکلاس مادورو که به گفته مخالفانش سال گذشته در نتیجه تقلب برای دور دوم به مقام ریاست جمهوری رسید از حمایت کشورهایی نظیر روسیه، چین، ایران، ترکیه، کوبا، بولیوی و مکزیک برخوردار است و هنوز نهادهای حکومتی را در کنترل دارد.

با استفاده از گزارش رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG