لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۵

مقام‌های آمریکایی: کمک‌های بیشتری به مرز ونزوئلا ارسال می‌شود


گروهی از شهروندان ونزوئلا در نقطه مرزی با کلمبیا؛ ۲۷ بهمن
گروهی از شهروندان ونزوئلا در نقطه مرزی با کلمبیا؛ ۲۷ بهمن

مدیر اداره توسعه بین‌المللی آمریکا می‌گوید این کشور در پاسخ به درخواست «رئیس‌جمهوری موقت» ونزوئلا به ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه ادامه خواهد داد. مشاور امنیت ملی ترامپ نیز از کشورهای دیگر خواسته است دست به اقدام مشابهی بزنند.

مارک گرین اداره‌کننده «USAID»، اداره توسعه بین‌المللی آمریکا، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته است «ایالات متحده همچنان به درخواست خوان گوایدو، رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا، برای کمک‌های انسان‌دوستانه، واکنش نشان می‌دهد».

آقای گرین افزوده است «کمک‌ها به کلمبیا ارسال شده و در نزدیکی مرز ونزوئلا قرار گرفته‌اند. و [کمک‌های بیشتری] در راه است».

خوان گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا، رئیس پارلمان آن کشور است و در جمع مخالفان دولت، به‌عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا سوگند خورده است. آمریکا، بسیاری از کشورهای اروپایی و بسیاری از کشورهای قاره آمریکا از گوایدو حمایت کرده‌اند.

مخالفان نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا که مشروعیتش به چالش کشیده شده، خواستار برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور ناظران بین‌المللی هستند. آن‌ها می‌گویند انتخابات سال پیش که مادورو در آن پیروز شد به‌دور از قوانین و اصول رقابتی و با جلوگیری از حضور رقبای اصلی برگزار شد و نتیجه آن «غیرقانونی» است. نیکلاس مادورو اما این اتهامات را رد کرده و درخواست برای برگزاری انتخابات را دخالت در امور کشورش توصیف کرده‌است.

گوایدو در این بین خواستار ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه برای شهروندان بحران‌زده کشورش شده‌است. مادورو اما کمک‌رسانی را «بهانه‌ای برای دخالت نظامی» در کشورش توصیف کرده و جلوی ورود آن را گرفته‌است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، روز ۲۸ بهمن در توئیتر خود نوشته است «کمک‌های انسان‌دوستانه باید اجازه پیدا کنند» تا به دست مردم ونزوئلا برسند.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز ضمن قدردانی از دولت کلمبیا، همسایه ونزوئلا، برای میزبانی از کمک‌ها، می‌گوید «وقت آن است که جهان دست به حمایت و سخاوتمندی مشابهی بزند».

سناتور جمهوری‌خواه، مارکو روبیو، نیز به مرز ونزوئلا رفته و هشدار داده است نیروهای ارتش ونزوئلا با جلوگیری از کمک‌رسانی ممکن است «مرتکب جنایت علیه بشریت» شوند.

نخستین محموله کمک‌های خارجی برای ونزوئلا در اواسط بهمن ماه ارسال شد. روز شنبه گذشته نیز یک هواپیمای نظامی آمریکا، حامل کمک‌های انسان‌دوستانه، نزدیک مرز ونزوئلا، در کلمبیا، به زمین نشست.

اما مسئله، همچنان نحوه انتقال این کمک‌ها به داخل کشور است. ارتش ونزوئلا مرز را مسدود کرده‌است. خوان گوایدو قرار است روز دوشنبه جزئیاتی را در مورد وارد کردن کمک‌ها بیان کند. رهبر مخالفان دولت خواستار شکل‌گیری جمعیت «یک میلیون نفری از داوطلبان» و حرکت به‌سوی مرز برای دریافت کمک‌ها شده‌است.

توئیتر، خبرگزاری فرانسه، اسوشیتدپرس|ت
XS
SM
MD
LG