لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۸

هرانا: در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۰ هزار شهروند به دلایل عقیدتی و سیاسی بازداشت شدند


بر اساس گزارش سایت حقوق بشری هرانا از نقض حقوق بشر در ایران در سال ۱۴۰۱، حدود ۳۰ هزار شهروند به دلایل عقیدتی و سیاسی دستگیر شدند و بیشتر بازداشتی‌ها در جریان اعتراضات «زن زندگی آزادی» رخ داده است.

در این گزارش آمده است که از یکم فروردین تا ۲۵ اسفند ۱۴۰۱، ۲۹ هزار و ۶۸۸ نفر در ایران بازداشت شدند که از میان آنها ۲۸ هزار و ۴۱۹ مورد به رسته «حق آزادی اندیشه و بیان» مربوط بوده است.

فعالان حوزه حقوق زنان با ۳۲۸ نفر، فعالان صنفی با ۲۵۸ نفر، افراد با خاستگاه قومیتی با ۲۳۵ نفر و اقلیت‌های مذهبی با ۱۶۹ نفر در رده‌های بعدی طیف گسترده بازداشت‌شدگان قرار داشته‌اند.

رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ۲۲ اسفند بدون اشاره به آمار کل بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری، اعلام کرد که ۲۲ هزار نفر از کسانی که در جریان اعتراضات شش ماه گذشته بازداشت شده بودند «عفو» و آزاد شدند.

وب‌سایت «رویداد ۲۴» پیشتر در گزارشی آمار معترضان بازداشت‌شده را حدود ۳۰ هزار نفر تخمین زده بود، اما در بولتن محرمانه‌ خبرگزاری فارس که در ماه آذر و در پی هک سامانه این خبرگزاری لو رفت، تعداد معترضان بازداشت‌شده اعتراضات سراسری ۲۹ هزار و ۴۰۰ نفر ذکر شده بود.

به گزارش هرانا، دادگاه‌های عمومی و انقلاب در سراسر کشور در سال ۱۴۰۱ با صدور رأی در هزار و ۷۵ پرونده در مجموع ۳۱ هزار و ۱۶۴ ماه حبس تعزیری و بیش از ۲۵۰۰ ماه حبس تعلیقی برای متهمان عقیدتی یا امنیتی صادر کردند.

همچنین طی محاکمات مورد اشاره علاوه بر حبس، جریمه‌های نقدی نیز صادر شده که رقم کلی آن بالغ بر ۱۱ میلیارد و ۱۰۱ میلیون تومان برآورد شده است.

هرانا سال ۱۴۰۱ را سال دشواری برای زنان ایرانی عنوان کرده و گفته است که در یک سال گذشته دست‌کم ۳۹ مورد قتل زنان مرتبط با خشونت خانگی و ۱۴ مورد قتل ناموسی زنان توسط خانواده‌ها گزارش و ۱۱ مورد ضرب و جرح شدید زنان توسط مأموران گشت ارشاد یا داوطلبان موسوم به «آمران به معروف» تأیید شده است.

در این گزارش آمده است که در سال جاری که رو به پایان است، دست‌کم ۶۱۷ شهروند از جمله ۱۳ زن و شش کودک-مجرم اعدام و ۱۳۶ نفر به اعدام محکوم شدند. این آمار در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته بیش از ۸۰ درصد افزایش داشته است.

سازمان حقوق بشر ایران روز ۲۴ اسفند اعلام کرد که طی دو ماه و نیم گذشته ۱۳۸ نفر که اتهام ۸۸ نفر از آنها مربوط به «مواد مخدر» بود اعدام شدند.

روند فزاینده صدور حکم اعدام برای زندانیان و اجرای این حکم‌ها هم‌چنان ادامه دارد و در ماه‌های گذشته چهار معترض بازداشت‌شده در اعتراضات «زن زندگی آزادی» اعدام شدند.

در همین حال سازمان حقوق بشر ایران پیشتر اعلام کرده بود که دست‌کم ۱۰۹ معترض دیگر نیز در خطر صدور یا اجرای این حکم قرار دارند.

XS
SM
MD
LG