لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۹

سی‌ان‌ان: موگابه پیش‌نویس استعفای خود را آماده کرده است


رابرت موگابه در سخنرانی تلویزیونی خود در شامگاه یکشنبه ۲۸ آبان، به کناره‌گیری از قدرت اشاره نکرده بود.
رابرت موگابه در سخنرانی تلویزیونی خود در شامگاه یکشنبه ۲۸ آبان، به کناره‌گیری از قدرت اشاره نکرده بود.

شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» ‌می گوید: رابرت موگابه، رئیس‌جمهوری زیمبابوه، ضمن موافقت با کناره‌‌گیری از ریاست‌جمهوری این کشور، پیش‌نویس استعفا‌نامه خود را آماده کرده است. پیشتر او حاضر نشده بود در سخنرانی تلویزیونی خود در شامگاه یکشنبه ۲۸ آبان، به کناره‌گیری از قدرت اشاره کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سی ان ان، به نقل از یک منبع آگاه که از رایزنی‌ها میان آقای موگابه و ژنرال‌های ارتش زیمبابوه باخبر است، روز دوشنبه ۲۹ آبان، گزارش داد بر پایه توافق‌ها، به رابرت موگابه و همسرش، گریس، مصونیت کامل قضایی اعطا شده است.

پیش از این، دو مقام ارشد دولت زیمبابوه روز یکشنبه به خبرگزاری رویترز گفته بودند آقای موگابه با استعفایش موافقت کرده است.

مخالفان سیاسی و مجمع کهنه‌سربازان مبارزات آزادیبخش زیمبابوه اعلام کرده‌اند برای اعمال فشار بیشتر بر رابرت موگابه ۹۳ ساله، مسن‌ترین رهبر دنیا، تظاهرات بیشتری راه‌اندازی خواهند کرد.

موتس‌وانگوآ، رئیس این مجمع، در جمع خبرنگاران خطاب به رابرت موگابه گفت: «زمان تو به پایان رسیده است».

او اشاره کرد که مجمع کهنه‌سربازان مبارزات آزادیبخش زیمبابوه به دلیل «اهمال در وظایف اجرایی» از رابرت موگابه به دادگاه شکایت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از برخی از اعضای حزب حاکم زیمبابوه، استیضاح رابرت موگابه الزاما منجر به استعفای فوری او نمی‌شود و احتمالا چند روزی طول خواهد کشید.

رابرت موگابه که روز یکشنبه از رهبری حزب حاکم «زانو-پی اف» خلع شد، ساعاتی بعد در نطق تلویزیونی خود که شامگاه یکشنبه ادا کرد، بدون هیچ اشاره‌ای به قصد کناره‌گیری از قدرت، اعلام کرده بود که ریاست کنگره این حزب در ماه آینده را برعهده خواهد گرفت.

حزب حاکم زیمبابوه روز یکشنبه ۲۸ آبان، با هدف کناره‌گیری رابرت موگابه از این حزب، نشست اضطراری تشکیل داد و در نهایت او را از این سمت برکنار کرد. در این نشست، امرسون منانگاوا، معاون برکنار شده موگابه به عنوان رهبر حزب حاکم انتخاب شد.

رابرت موگابه که مسن‌ترین شخصی است که اکنون قدرت را در جهان در دست دارد، از ۳۷ سال پیش حاکم بلامنازع زیمبابوه بوده است و با وجود سن زیاد، گزارش‌های پیشین حاکی از تمایل او و حزب تحت رهبری‌اش برای نامزدی در انتخابات سال ۲۰۱۸ میلادی بود.

رابرت موگابه از روز سه‌شنبه گذشته که با نیت انتصاب همسرش به معاونت خود، معاونش را برکنار کرد، در بازداشت خانگی به سر می‌برد، گرچه او روز جمعه اجازه یافت که در یک مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان حاضر شود.

از زمان بازداشت خانگی، آقای موگابه در تلاش بود که از طریق مذاکراتش با ارتش برای یافتن راهی محترمانه برای خروج از قدرت زمان بخرد، اما آن طور که آسوشیتدپرس می‌نویسد او به فاصله کوتاهی خود را تنها و منزوی یافت.

روز شنبه ده‌ها هزار تن از مردم زیمبابوه در مخالفت ادامه فعالیت آقای موگابه در چند شهر این کشور دست به تظاهرات زدند.

XS
SM
MD
LG