فاینانس ۱۳ میلیارد دلاری کره‌ای‌ها برای ایران نهایی شد

دو بانک کره‌ جنوبی، یک خط اعتباری به ارزش ۱۳ میلیارد دلار برای اجرای پروژ‌ه‌ها در ایران در نظر گرفته‌اند

روزنامه «شرق»، چاپ تهران، در گزارشی تصریح کرد که فاینانس ۱۳ میلیارد دلاری کره‌ جنوبی برای اجرای پروژ‌ه‌های ایرانی نهایی شده و علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد ایران، تا یک ماه آینده برای اعلام رسمی این توافق به سئول سفر می‌کند.

روز سه‌شنبه، روزنامه شرق در گزارشی به قلم رضا زندی، خبرنگار و تحلیلگر در حوزه نفت و انرژی، به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «تهران و سئول از ۱۰۴ موردی که دو طرف باید درباره این خط اعتباری تفاهم می‌کردند، در ۱۰۲ مورد توافق کرده‌اند و دو مورد باقی‌مانده کاملا جزئی است که به زودی نهایی خواهد شد.»

این روزنامه، گزارش مربوط به این تفاهم را با عنوان «اولین پول خارجی که پس از برجام تا یک ماه آینده به ایران می‌آید» توصیف کرده و نوشت: «کره‌ای‌ها قصد دارند، خبر رسمی اعطای این فاینانس را در مراسمی رسمی در سئول اعلام کنند.»

به نوشته روزنامه شرق، هشت میلیارد دلار از این فایناس را «کگزیم بانک» کره‌جنوبی و پنج میلیارد دلار دیگر را «کی شور بانک» کره‌ برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ایران پرداخت خواهند کرد.

در بخش دیگری از گزارش روزنامه شرق از خبر توافق تهران سئول بر سر اعطای این خط اعتباری به پروژ‌هایی که این اعتبار به آنها اختصاص خواهد یافت، پرداخته است.

بر اساس این گزارش، یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از فاینانس کره‌ای‌ها به بهینه‌سازی پالایشگاه اصفهان اختصاص خواهد یافت.

سه ميليارد دلار ديگر هم به ساخت پالايشگاه‌هاي ميعانات گازي سيراف اختصاص خواهد يافت. بخشي از فاينانس هم قرار است در پروژه استحصال اتان فاز ١٢ پارس جنوبي مصرف شود.

ساخت يک بيمارستان مجهز نيز از ديگر پروژه‌هاي قطعی‌شده برای فاينانس کره‌ای‌هاست.

گزارش‌نویس روزنامه شرق پیش‌بینی می‌کند که با حضور بانک های کره‌جنوبی در ایران برای ارائه خدمات فایناس، بانک‌های ژاپنی و اروپایی نیز به جمع بانک‌های خدمات دهنده به ایران برای تامین اعتبار پروژه‌ها، خواهند پیوست.

در بخش دیگری از این گزارش، تاکید شده است که قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با توتال تا پایان این هفته یا اوایل هفته آینده نهایی خواهد شد.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران در سفر اخیر به وین اتریش برای شرکت در ۱۷۲ امین اجلاس وزرای نفت عضو اوپک، در حاشیه آن اجلاس با مدیرعامل این غول نفتی فرانسوی، دیدار و مذاکره کرد.

همان زمان وزیر نفت ایران از نام‌ بردن از بانک یا بانک‌هایی که قرار است وظیفه تامین اعتبار این قرارداد با توتال را برعهده بگیرند، خودداری کرده بود تا این بانک‌ها که گفته شد اروپایی هستند تحت فشار نگرانی از تحریم‌های احتمالی آمریکا قرار نگیرند.

ارزش قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با توتال فرانسه، چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار است که در قالب قراردادهای جدید وزارت نفت انجام خواهد شد.

شرکت ملی نفت چین، سی.ان.پی.سی، همکار توتال در اجرای این قرارداد است و با اجرای آن فشار گازهای این فاز افزایش خواهد یافت تا ظرفیت برداشت ایران از میدان گازی مشترک با قطر، روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب ارتقا یابد.

ورود فناوری‌ روز، بازگشت شرکت‌های صاحب نام نفتی بین المللی به بخش نفت و گاز ایران و شکسته شدن سد حضور بانک‌های خارجی برای تامین اعتبار اجرای پروژه‌ها، از جمله دستاوردهای ایران در دوره پسابرجام خواهد بود.

اصولگرایان منتقد دولت یازدهم حسن روحانی را ملامت می‌کنند که پس از امضای برجام به دلیل مشکلات و موانع به جا مانده بر سر راه فعالیت‌های بانک‌های بین‌المللی در ایران، نتوانسته انتظارات از رفع تحریم‌ها را برآورده سازد.

به گزارش سازمان آنکتاد که هفته قبل منتشر شد، به رغم امضای برنامه جامع اقدام مشترک که اصطلاحا برجام خوانده می شود میزان ورود سرمایه خارجی به ایران در سال گذشته میلادی فقط حدود ۳٫۴ میلیارد دلار بود.