دولت هند برای ارائه بیمه به نفتکش‌های حامل نفت ایران پیش‌قدم شد

پس از ژاپن، دولت هند نیز اعلام کرد که برای دور زدن تحریم‌های اروپا به کشتی‌های حامل نفت خام ایران خدمات بیمه دولتی ارائه می‌کند. به گفته یک مقام هندی، اولین محموله نفت ایران با «بیمه هندی» روز چهارشنبه بارگیری می‌شود.

این در حالی است که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی میزان صادرات نفت خام ایران به بازارهای کلیدی این کالا را به حدود نصف رسانده است.

به گزارش روزنامه آمریکایی واشینگتن پست به نقل از مقامی اجرایی در یک شرکت کشتی‌رانی که به نام او اشاره‌ای نشده، قرار است نخستین کشتی هندی حامل نفت ایران با «بیمه هندی» روز چهارشنبه، ۲۵ مردادماه، بارگیری کند.

این اقدام از آن جهت برای دولت هندوستان اهمیت بالایی دارد که این کشور برای حفظ واردات حیاتی نفت مورد نیاز خود از ایران بسیار کوشید راهی برای دور زدن تحریم‌ها و حل مشکلات موجود بر سر راه واردات خود بیابد.

دولت هند تلاش می‌کند به‌رغم اجرایی شدن تحریم‌های کشورهای اروپایی در ماه ژوئیه و ممنوعیت ارائه خدمات بیمه در معامله با ایران، راهی برای اجتناب از این تحریم‌ها و حل مشکلات موجود بر سر راه واردات نفت خود بیابد.

کوشیک کوچرو، رئیس شرکت کشتی‌رانی هندی «مِرکاتور»، می‌گوید بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، کشتی «اومواتی پرم»، نفتکشی که قرار است ۸۵ هزار تن نفت خام ایران را از مبدأ این کشور به شرکت پالایشگاهی و پتروشیمی دولتی «مانگالور» هند حمل کند، تا ۲۵ ماه اوت به مقصد خواهد رسید.

مدیر این شرکت کشتی‌رانی هندی در ادامه می‌افزاید: «از آنجا که محموله فوق به دولت هندوستان تعلق دارد، از جنبه دیگری نیز اهمیت می‌یابد و شرکت ما تنها برای انتفاع از سود معامله نیست که این مسئولیت را برعهده گرفته است.»

کوشیک کوچرو تأکید می‌کند که کشورش «نیاز قطعی به نفت خام دارد» و «در کوتاه‌مدت نمی‌توان برای منابع نفتی جایگزین پیدا کرد».

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی مورخ دهم ماه اوت، ۲۰ مردادماه، واردات نفت از ایران توسط مشتریان عمده این محصول در ماه ژوئیه از ۱/۷۴ میلیون بشکه به یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

چین، هند، ژاپن و کره جنوبی در میان مهم‌ترین بازارهای صادرات نفت ایران هستند. پس از اقدام این چهار کشور در کاهش چشمگیر واردات نفت از ایران، دولت باراک اوباما هر چهار کشور یاد شده را مشمول معافیت از تحریم‌های آمریکا اعلام کرد.

ژاپن اولین کشوری بود که با پشتیبانی دولت و تصویب رقم بالای بیمه ۷/۶ میلیارد دلاری برای هر نفتکش حامل نفت از ایران، کشتی‌های نفتکش خود را در مسیر ایران نگاه داشت.

پارلمان ژاپن در اواخر ماه ژوئن سال جاری به این طرح برای جلوگیری از اخلال بر سر راه تأمین منابع حیاتی نفت از ایران رأی داد.

در عین حال ایران به کشورهای چین، کره جنوبی، و هند پیشنهاد حمل نفت بر روی کشتی‌های ناوگان خود را ارائه کرده است. اما به ظاهر مشکل دیگری نیز در این میانه، جز تحریم‌ها، بر سر راه ایران قرار دارد و آن محدودیت ناوگان کشتی‌های این کشور است.