«قدرت نظامی ايران محدود است»

موشک شهاب سه که به گفته مقام های ایرانی قادر است بیش از یک هزار کیلومتر را هدف قرار دهد

خبرگزاری فارس، روز شنبه ۳۱ شهريور، گزارش داد که در رژه نيروهای مسلح جمهوری اسلامی ايران، ۱۵۰ تجهيزات نظامی ساخت ايران، از جمله موشک «قدر- يک» با ۱۸۰۰ کيلومتر برد، به نمايش گذاشته شد.


در اين ارتباط، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران در مراسم روز شنبه سی یکم شهریور ماه ، گفت که اکنون پيشرفته ترين تجهيزات نظامی در اختيار نيروهای مسلح جمهوری اسلامی ايران است.


حسين آرين، کارشناس امور نظامی در بريتانيا، در مورد اين نمايش نظامی و سخنان آقای احمدی نژاد به راديو فردا گفت:«به نمايش گذاشتن تجهيزات ساخت داخل، از جهاتی يک گام به جلو برای ايران است، و براساس چهارچوبی که دارد، سعی می کند تا حد امکان در توليد سلاح، به خود متکی باشد».


او اضافه کرد:« پيشرفتی که ايران در ساخت بعضی از سلاح ها پيدا کرده است، از جمله آخرين انها، يعنی جنگنده صاعقه و موشک قدر- يک، گامی به جلو برای يک کشور در حال توسعه به شمار می رود. اما اين اقدامات قابل مقايسه با توان نظامی کشوری مانند اسراييل نمی تواند باشد.»


ايران می تواند کارهايی را در خليج فارس انجام دهد و تا حد امکان از خود دفاع کند. اما اقداماتی مانند بستن تنگه هرمز و يا حمله به کشورهای همجوار در صورت استفاده آمريکا از آنها، کوتاه مدت خواهد بود و آمريکا می تواند آنها را خنثی کند
حسین آرین

او افزود:«البته وضعيت بين المللی ناشی از سياست خارجی تهران هم در اين موضوع موثر است که مانع از خريد سلاح از خارج شده است.»


آقای آرين اعتقاد دارد که سخنان آقای احمدی نژاد و ساير مقام های ايرانی که می گويند ايران قدرت اول منطقه است، قابل قبول نيست و اسراييل با توانايی هايی که دارد، قدرت اول خاورميانه به حساب می آيد.


اين کارشناس امور نظامی به اين پرسش که به نمايش گذاشتن موشکی با برد ۱۸۰۰ کيلومتر، چه پيامدها و تاثيرات سياسی، نظامی و روانی د رمنطقه ايجاد خواهد کرد، پاسخ داد:«اين اقدام نگرانی هايی را در منطقه بوجود خواهد آورد، زيرا موشک بالستيک قدر- يک، با بردی که دارد، برای اهداف دور طراحی و ساخته شده است و می تواند کشورهای بلغارستان و رومانی و به طور کلی، جنوب اروپا را مورد هدف قرار دهد.»


حسين آرين افزود:«درعين حال، بايد دقت داشت که اين نوع موشک بالستيکی، دايره خطايی دارد. ضمن اينکه اگر هدف ايران، ايجاد رعب درکشورهای اروپايی باشد، تاثيری نخواهد داشت، زيرا اين کشورها سلاح های پيشرفته تر و اسراييل موشک هاي بالستيک به مراتب بهتری در اختيار دارند.»


در اين حال، سردار محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، روز شنبه به خبرنگاران گفت:«هر کشوری که فضای خود را برای حمله به ايران اختصاص دهد، به منزله متحد دشمن محسوب می شود و پاسخش را از ايران دريافت خواهد کرد.»


همچنين دريادار حبيب الله سياری، فرمانده نيروی دريايی ارتش، گفت:« عليه منافع هر کشوری که بخواهد عليه ايران اقدامی انجام دهد، در هرجا که باشد، اقدام خواهيم کرد.»


حسين آرين در مورد اين سخنان و تهديدها ابراز عقيده کرد:«اين سخنان بيش ار آنکه تهديد باشند، عکس العمل نسبت به تهديدها و اينکه گزينه حمله نظامی به ايران هنوز روی ميز است، محسوب می شوند و دکترين نظامی ايران، با توجه به سلاح هايی که در اختيار دارد، دفاعی است.»


او گفت:«دکترين دفاع همه جانبه که استخوان بندی اش بر سپاه پاسداران بنا شده، ترکيب و مخلوطی از دکترين جنگ کلاسيک به اضافه دکترين جنگ های نامتقارن است.»


اين کارشناس امور نظامی همچنين در خصوص تهديد مقام های نظامی جمهوری اسلامی ايران به حمله به منافع کشورهای احتمالی حمله کننده به ايران گفت که ايران قدرت نظامی محدودی دارد و از جمله، هر اقدام نظامی که در خليج فارس انجام دهد، بی ترديد با واکنش نظامی اروپا و آمريکا مواجه خواهد شد. ايران می تواند کارهايی را در خليج فارس انجام دهد و تا حد امکان از خود دفاع کند. اما اقداماتی مانند بستن تنگه هرمز و يا حمله به کشورهای همجوار در صورت استفاده آمريکا از آنها، کوتاه مدت خواهد بود و آمريکا می تواند آنها را خنثی کند.»