فرانسه: ایران برای دستیابی به توافق باید تصمیمات لازم را بگیرد

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه

فرانسه ابراز امیدواری کرد که ایران با استفاده از فرصتی که تمدید مذاکرات هسته‌ای پدید آورده است، «تصمیمات لازم» برای دستیابی به یک توافق جامع و طولانی‌مدت را اتخاذ کند.

گزارش خبرگزاری رویترز سخنان لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، را در روز شنبه، ۲۸ تیر، بازتاب می‌دهد که ناظر به توافق ایران و قدرت‌های جهانی برای تمدید مذاکرات هسته‌ای است.

ایران و گروه ۱+۵ روز جمعه در آستانه سر آمدن مهلت تعیین‌شده برای دستیابی به توافق جامع اتمی، اعلام کردند که این مذاکرات را تا روز سوم آذرماه تمدید کرده‌اند، اتفاقی که در روزهای اخیر با توجه به پیچیده شدن فرایند مذاکرات، احتمال آن مطرح می‌شد.

در این حال لوران فابیوس با اشاره به این رویداد اظهار داشت: «فرانسه امیدوار است که این مهلت جدید به ایران اجازه دهد تا تصمیمات لازم و مورد انتظار ما را برای دستیابی به یک توافق طولانی‌مدت، معتبر و پایا اتخاذ کند.»

به گفته وزیر خارجه فرانسه، مذاکرات تاکنون پیشرفت‌هایی داشته است، به‌ویژه در رابطه با رآکتور اراک و همچنین محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، خواستار دستیابی به توافق است.

وی اما تاکید کرد که با همه این‌ها همچنان اختلافاتی میان طرفین باقی است، خاصه در رابطه با موضوع غنی‌سازی اورانیوم.

فرانسه می‌گوید که اگر ایران خواستار دستیابی به توافق جامع با قدرت‌های جهانی است باید از موضع خود برای در اختیار داشتن صدها هزار سانتریفیوژ کوتاه بیاید.

این در حالی است که به تازگی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، تاکید کرده که «نیاز قطعی کشور» ۱۹۰ هزار سو است.

لوران فابیوس به مسئله نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر فعالیت‌های اتمی ایران نیز اشاره کرده و یکی از شرط‌های توافق هسته‌ای را همکاری تهران و آژانس عنوان کرده است.

وی در نهایت گفت: «آن‌ چه می‌توانم بگویم این است که برای دستیابی به توافق، پیشرفت‌هایی از برخی جهات حاصل آمده است. به همین خاطر هم ما تصمیم به تمدید مذاکرات گرفتیم. اگر فکر می‌کردیم که هیچ پتانسیلی برای دستیابی به توافق وجود ندارد، گفت‌وگوها را بلافاصله متوقف می‌کردیم.»