بوش: احمدی نژاد می خواهد خاورمیانه را به قرون وسطی بر گرداند

جورج بوش در دومين روز سفر خود به اسرائيل، در پارلمان اين کشور سخنرانی کرد. (عکس از AFP)

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز پنج شنبه ۲۶ ارديبهشت در دومين روز سفر خود به اسرائيل، در پارلمان اين کشور سخنرانی کرد.

جورج بوش با تاکيد بر پيوند «ناگسستنی» بين آمريکا و اسرائيل گفت: «اگر ما به ايران به عنوان بزرگترين حامی تروريسم، اجازه دهيم که به سلاح اتمی دست يابد، به نسل های آينده خيانتی نابخشودنی کرده ايم».


آقای بوش افزود: به خاطرصلح نبايد به ايران اجازه توليد سلاح هسته ای داده شود.


رییس جمهوری آمریکا اضافه کرد:«پيوند ميان دولت های ما ناگسستنی است و اساس دوستی دو کشور عميق تر از هر معاهده ای است».


جرج بوش با اشاره به «تروريسم و افراطی گری» به عنوان مهم ترين چالش های عصر حاضر گفت:«رييس جمهوری ايران رويای برگرداندن خاورميانه به قرون وسطی را در سر می پروراند و خواهان محو اسرائيل از روی نقشه است».


رییس جمهوری آمریکا به مناسبت جشن ۶۰ سالگی اسراييل و تلاش برای برقراری صلح ميان فلسطينی ها و اسراييل به این کشور سفر کرده است.


آمریکا رهبری تلاش های بين المللی را بر عهده گرفته است که هدف آن انزوای سياسی جمهوری اسلامی ايران به دليل آنچه جاه طلبی های هسته ای اين کشور خوانده شده، است.


آمريکا ايران را متهم می کند که در برنامه هسته ای خود در پی دستيابی به فن آوری ساخت تسليحات هسته ای است، اما ايران همواره اين اتهامات را رد می کند و می گويد که قصد دارد با استفاده از نيروگاه های هسته ای برق توليد کند.


  • «اگر ما به ايران به عنوان بزرگترين حامی تروريسم، اجازه دهيم که به سلاح اتمی دست يابد، به نسل های آينده خيانتی نابخشودنی کرده ايم».
جرج بوش

مشکل ايران و غرب در سال های اخير، تلاش ايران برای غنی سازی اورانيوم به منظور توليد سوخت نيروگاه هسته ای خود است. منتقدان برنامه اتمی ايران می گويند اين فن آوری کاربرد دوگانه نظامی و غيرنظامی دارد.


آمريکا علاوه بر اين، ايران را به دامن زدن به خشونت ها در عراق، حمايت از حماس در سرزمين های فلسطينی برای متوقف کردن روند صلح با اسراييل و ايجاد تنش در لبنان از طريق حزب الله با کمک سوريه متهم می کند.


ايران همواره اين اتهامات را رد می کند و در مقابل، «دخالت های آمريکا در منطقه» را دليل نا آرامی های اخير در خاروميانه معرفی می کند.


واکنش اوباما به اظهارات بوش درباره ایران


آقای بوش در بخش دیگری از سخنرانی خود با انتقاد از کسانی که خواهان گفت وگو با رييس جمهوری ايران هستند، اين رويکرد را با در پيش گرفتن موضعی نا استوار در برابر هيتلر مقايسه کرد.


رييس جمهوری آمريکا با اشاره به اين که برخی خواهان مذاکره با «تروريست ها و تندرو» هستند، گفت:«آنها فکر می کنند گويا يک گفت و گوی مبتکرانه می تواند آنها [تروريست ها و تندروها] را به تشخيص اشتباهات خود واقف کنند».


آقای بوش گفت:« درباره چنين توهمی قبلا هم شينده ايم، زمانی که تانک های رژيم آلمانی نازی در سال ۱۹۳۹ وارد لهستان شد، يک سناتور آمريکايی گفته بود اگر می توانستم با هيتلر صحبت کنم، شايد اين اتفاقات رخ نمی داد».


رييس جمهوری آمريکا اين شيوه را تسکين کاذب و باج دادن ارزيابی کرد.


اين اظهارات بوش به طور گسترده ای حمله به باراک اوباما، کانديدای حزب دموکرات برای انتخابات رياست جمهوری آمريکا در سال ۲۰۰۸، تعبير شده است.


سناتور باراک اوباما در جريان مبارزات انتخاباتی خود گفته بود حاضر است بدون پیش شرطی با رهبران کشورهايی چون کوبا و ايران ديدار کند.


به رغم آنکه جرج بوش نام فرد مشخصی را مطرح نکرد، ولی باراک اوباما به سرعت به اين اظهارات واکنش نشان داد و رييس جمهوری آمريکا را به حمله کاذب سياسی متهم کرد.


آقای اوباما همچنين تصريح کرد زمان آن فرا رسيده است که به سياست هايی که طی هشت سال گذشته ايران را تقويت کرده و نتوانسته امنيت اسرائيل را تضمين کند، پايان داده شود.


سناتور اوباما تصریح کرد که رییس جمهوری امریکا می‌داند که وی هرگز از گفت و گو با تروريستها حمايت نکرده است.


وی افزود: آقای بوش به طور بی سابقه ای از سياست خارجی و سياست های مبتنی بر رعب و وحشت استفاده سیاسی می کند، رویکردی که موجب امنيت مردم آمريکا و اسرائيل نشده است.


واکنش نمایندگان سنا


در حالی کاخ سفید گفته است منظور اقای بوش سناتور اوباما نبوده است، ولی نمایندگان دموکرات در سنا، اظهارات رییس جمهوری آمریکا را حمله به باراک اوباما تلقی کرده اند.


.در همین حال،جوزف ليبرمن، سناتور مستقل از ايالت کنیتیکت، به اظهارات آقای بوش واکنش نشان داد و گفت:«هشدار آقای بوش در مورد خطر ايران و نمايندگان تروريست این کشور، نظير حماس و حزب الله دقيقا درست است و لازم است که ما افکار ساده انگارانه و ناپخته ای را که گفته های تروريست ها و تندرو ها را انکار می کند، رد کنيم».


از سوی دیگر، جوزف بايدن، سناتور دمکرات از ايالت دلوِر، نیز به اظهارات رییس جمهوری آمریکا واکنش نشان داد و گفت:«اگر آقای بوش چنين برداشتی دارد، بايد به آمريکا برگردد و کانداليزا رايس، وزير امور خارجه و رابرت گيتس، وزير دفاع، را برکنار کند، چون هر دوی آنها با گفت وگو با ايران تحت شرايط خاص موافقند».


جان کری، سناتور دمکرات از ایالت ماساچوستز، نیز گفت:«آقای بوش بايد برای امنيت اسرائيل تلاش کند، نه برای حمله به اقای اوباما. اگر جورج بوش گفت وگو با ايران را باج دهی مي داند، نخستين کاری که پس از بازگشت به آمريکا بايد انجام دهد، درخواست استعفای کابينه خودش است».


در همین زمینه، نانسی پلوسی، ریيس دمکرات مجلس نمايندگان و نماينده کاليفرنيا، در واکنش به اظهارات آقای بوش گفت:«عرف اين است که وقتی ریيس جمهوری در يک سفر خارجی است ما از او انتقاد نمی کنيم. قاعدتا اين بايد در مورد ریيس جمهوری هم صدق کند، يعنی او هم نبايد هنگامی که در خاک يک کشور خارجی است، نبايد از آمريکایی ها انتقاد کند» .


از سوی دیگر، جان مک کين ، سناتور آريزونا و نامزد جمهوريخواهان برای انتخابات رياست جمهوری ماه نوامبر، ضمن اجتناب از بکار بردن واژه باج دهی از نگرش سناتور باراک اوباما نسبت به سياست خارجی و اعلام آمادگی او برای ملاقات با رهبران کشور هایی که دشمن آمريکا خوانده می شوند،انتقاد کرد.


آقای مک کین گفت:«چرا يک ریيس جمهوری آمريکا بايد بخواهد با کسی مثل محمود احمدی نژاد صحبت کند. اين يک اشتباه بزرگ از سوی باراک اوباما و نشان دهنده ناپختگی، بی تجربگی و ضعف داوری اوست که بخواهد با کسی سر يک ميز بنشيند که گفته است اسرائيل يک جنازه متعفن است. سوال من اين است که می خواهد با او در باره چه چيزی صحبت کند» .


پیوند ناگسستنی آمریکا و اسرائیل


رييس جمهوری آمريکا در ادامه سخنرانی خود با اشاره به درگيری های خونين گروه های افراطی همچون القاعده، حزب الله لبنان و حماس گفت: «من در انتظار روزی هستم که مسلمانان دنيايی خالی از تروريست، بی عدالتی و جنگ را ببينند.»


وی همچنين با اشاره به پيوندهای ناگسستنی ميان اسراييل و آمريکا تاکيد کرد: «برخی می گويند که اگر آمريکا پيوند هايش را با اسراييل قطع کند، تمام مشکلات در خاورميانه از ميان می رود. اين يک نظريه آزموده شده و کهنه است که توسط دشمنان تبليغ می شود و آمريکا آن را رد می کند. جمعيت اسرائيل ممکن است کمی بيش از هفت ميليون نفر باشد، اما زمانی که شما [اسراییل] با ترور و دشمن مواجه می شويد، جمعيت کشورتان به ۳۰۷ ميليون نفر می رسد، چرا که آمريکا با شما است.»


جرج بوش، روز چهارشنبه برای شرکت در جشن های شصتمين سالگرد بينان گذاری اسرائيل وارد تل آويو شد.


آقای بوش روز چهارشنبه در ديدار با شيمون پرز، رييس جمهوری اسرائيل، ضمن تاکيد بر ادامه حمايت آمريکا ازاسرائيل به عنوان کشوری دوست و دمکراتيک درخاورميانه، گفت: آمريکا به تلاش خود برای تحقق آرمان کسانی که منصف، منطقی و خواهان همزيستی مسالمت آميز با اسرائيل اند، ادامه می دهد.


ريیس جمهوری آمریکا قرار است روز جمعه عازم عربستان سعودی و سپس مصر شود تا با رهبران چند کشورعربی ازجمله فواد سنیوره، نخست وزیر لبنان، گفت وگو کند.


آقای بوش در آستانه سفرش به خاورمیانه ایران و سوریه را منشاء و عامل بحران های خاورمیانه خوانده و گفته است که در طی سفرش، دراین زمینه نیزبا رهبران عرب گفت وگو خواهد کرد.