آمريکا از گزارش درباره حمله احتمالی اسرائيل به ايران انتقاد کرد

تام کيسی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، می گوید نشانه ای در مورد افزایش خطر حمله اسرائیل به ایران وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا از استناد به اظهار نظر يک مقام ناشناس در وزارت دفاع اين کشور در مورد حمله احتمالی اسرائيل به ايران انتقاد کرد.


يک مقام بلند پایه وزارت دفاع آمريکا که نامش فاش نشده، روز سه شنبه به شبکه تلويزيونی ABC گفته بود: احتمال حمله اسرائيل برای نابود کردن تاسيسات اتمی ايران بيش از پيش محتمل است.


تام کيسی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز سه شنبه با اشاره به اين گزارش گفت: هيچ اطلاعاتی که بتواند اين خبر را تاييد کند، وجود ندارد.


آقای کيسی افزود: فکر می کنم اين چيز بيشتر از اين نيست که افراد ساده لوحی ادعايی را مطرح می کنند و نمی دانند در مورد چه چيزی دارند حرف می زنند.


در گزارش شبکه ABC آمده بود که اين مقام وزارت دفاع آمريکا گفته است که حمله اسرائيل به تاسيسات هسته ای ايران احتمالا در اواخر سال ميلادی و يا در اوايل سال ۲۰۰۹ روی خواهد داد.


برايان ويتمن، سخنگوی وزارت دفاع آمريکا، پنتاگون، نيز در اين زمينه گفت:«ما نگرانی های خود در خصوص ايران را به وسيله ديپلماتيک و سازمان بين المللی طرح خواهيم کرد و از اين طريق خواهيم توانست با افزايش فشار مسئله را حل کنيم».


آقای ويتمن در پاسخ به اين پرسش که آیا طی هفته های اخیر توجه به مسئله حمله احتمالی اسرائيل به ايران در پنتاگون افزايش یافته، گفت:«شما می توانيد افرادی را با ديدگاه های متفاوت در اين ساختمان پيدا کنيد».


در همين زمينه، به دنبال افزايش گزارش ها در مورد حمله احتمالی اسرائيل به ايران، يک ديپلمات غربی در اسرائيل به رويترز، گفته است:«گزينه نظامی آخرين اقدام است و نمی توان به راحتی از اين گزينه استفاده کرد».


وی تصریح کرد:«در شش ماه آینده هیچ گونه حمله ای صورت نخواهد گرفت».


مقام های وزارت دفاع آمريکا پشتر گمانه زنی کرده بودند که مانور نيروهای نظامی اسرائيل بر فراز دريای مديترانه در ماه گذشته، احتمالا تمرينی برای حمله به تاسيسات نظامی ايران بوده است.


گزارش ها در باره افزايش رويارويی نظامی ايران و اسرائيل و احتمال اختلال در جريان عبور نفت از تنگه هرمز، باعث شد تا بهای نفت در بازار های جهانی با دو دلار افزايش به ۱۴۳ دلار و ۶۷ سنت در هربشکه برسد.


واکنش ایران


در همين زمينه، منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، به شبکه تلويزيونی NBC NEWS گفت : گمان نمی کند که اسرائيل قادر باشد به ايران حمله کند.


آقای متکی با اشاره به آنچه که «شکست اسرائیل از حزب الله» در سال ۲۰۰۶ توصيف کرد، گفت: هيچ تفاوتی ميان حمله آمريکا و اسرائيل وجود ندارد و هرگونه حمله، پاسخ گسترده ای را در پی خواهد داشت.


در همين حال، ديپلمات غربی در اسرائيل که خواست نامش فاش نشود، به رويترز، گفت: در اسرائيل بر سر حمله به ايران اتفاق نظر وجود ندارد و از سوی ديگر احتمال کمی وجود دارد که آمریکا اقدامی بکند، چرا که معتقد است که ايران با دستيابی به نقطه غير قابل برگشت اتمی، دو سال فاصله دارد.


این دیپلمات غربی همچنین با اشاره به تفویض ریاست دوره ای اتحادیه اروپا به فرانسه، پیش بینی کرد این اتحادیه سیاست های سخت تری را نسبت به ایران اتخاذ کند.


آمريکا و ديگر کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که در صدد دستيابی به سلاح هسته ای است. ايران با رد اين اتهام، تاکيد می کند برنامه هسته ای اين کشور کاملا صلح آميز و با هدف توليد انرژی است.


کشورهای خاورميانه اسرائيل را متهم می کنند که تنها کشور دارای سلاح هسته ای در اين منطقه است. اين در حالی است که اسرائیل تاکنون به داشتن سلاح هسته ای اذعان نکرده است.