از تغییر نام شرکت فیس‌بوک تا سری جدید پردازنده‌های اینتل

متا همه برندهای شرکت فیس‌بوک از جمله فیس‌بوک، واتس‌اپ، مسنجر، و اینستاگرام را در بر می‌گیرد.

شرکت فیس‌بوک تصمیم گرفت نامش را به متا تغییر دهد. اینتل هم که در برابر پردازنده‌های جدید اپل عقب افتاده است سری جدید پردازنده‌های خود را معرفی کرد.

تغییر نام شرکت فیس‌بوک

مارک زاکربرگ مؤسس فیس‌بوک در کنفرانس کانکت، از تغییر جدید فیس‌بوک به متا (Meta) خبر داد. دلیل تغییر نام این مجموعه وجود فعالیت‌های مختلف عنوان شده که دیگر تحت نام فیس‌بوک امکان‌پذیر نبوده است. با این وجود برخی کارشناسان دلیل این تغییر نام را بدنامی‌های اخیر فیسبوک به دلیل فروش اطلاعات می‌‌دانند.

متا در واقع شرکت مادری است که برندهایی مثل فیس‌بوک، اینستاگرام، مسنجر و واتس‌آپ را در بر می‌گیرد. این نام جدید سعی دارد در زمینه خلق محتوای جدید در فضای مجازی هم فعالیت کند.

زاکربرگ در کنفرانس مجازی کانکت از فعال شدن شرکتِ مادر متا پرده برداشت.

به نظر می‌رسد فیس‌بوک کاری را تکرار کرده که زمانی مؤسسان گوگل با خلق شرکت آلفابت انجام دادند تا همه فعالیت‌های گوگل و فراتر از آن را زیرمجموعه این شرکت مادر مدیریت کنند.

پردازنده نسل ۱۲ اینتل

شرکت اینتل که با پردازنده‌های جدید سری ام شرکت اپل، با معماری آرم دچار بحران شده، سری جدید پردازنده‌های نسل ۱۲ این شرکت را با تحول در معماری ایکس ۸۶ معرفی کرد.

پردازنده‌های نسل دوازدهمی آلدرلیک نام دارند. اینتل ادعا کرده است پردازنده سری Core i9-12900K سریع‌ترین پردازنده برای بازی در جهان است.

اینتل معماری ایکس ۸۶ را دچار تغییراتی کرده است و در سری جدید، دیگر همه هسته‌های پردازنده، هم قدرت نیستند.

در معماری جدید، پردازنده شامل هسته‌های قوی اما پر مصرف و هسته های ضعیف اما کم مصرف است.

بر این اساس دلیلی ندارد برای پردازش‌های ساده از هسته پر قدرت و پر مصرف استفاده کرد. هسته‌های قوی‌تر هم نسبت به قبل قدرت پردازش و کش بیشتری دارند.

پردازنده‌ Core i9-12900K دارای ۱۶ هسته است که هشت هسته قدرتمندتر و هشت هسته ضعیف‌تر هستند.

حداکثر سرعت کلاک در این پردازنده ۵.۲ گیگاهرتز است. اینتل تاکید زیادی دارد که نسل ۱۲ پردازنده‌ها هماهنگی بالایی با ویندوز ۱۱ دارند.

نسخه تحت وب فتوشاپ

نسخه تحت وب فتوشاپ معرفی شد. نسخه تحت وب برای فتوشاپ امکان تغییر و ویرایش آنلاین را به کاربران در فضای ابری می‌دهد. البته این نسخه تحت وب تمام قابلیت‌های نرم افزار اصلی فتوشاپ را ندارد و دارای ابزارهای پایه است.

در این نسخه تحت وب می‌توان فایل‌های پی‌اس‌دی را هم ویرایش کرد. این نسخه امکان کار تیمی را در فضای ابری و محیط تحت وب فراهم می‌کند.

پردازنده جدید گوگل ضعیف‌تر از اسنپدراگون ۸۸۸

گوگل مانند اپل پردازنده مخصوص خود را با نام تنسور را معرفی کرد، اما بنچمارک‌های جدید نشان می‌دهند این پردازنده از سه نسل قبل پردازنده‌های اپل و پردازنده اسنپدراگون ۸۸۸ ضعیف‌تر است.

پردازندهٔ اختصاصی گوگل برای گوشی‌های سری شش پیکسل، تنسور (Tensor) نام دارد و حالا جایگزین تراشه اسنپ‌دراگون شده که در سری‌های قبلی پیکسل دیده می‌شد. در حال حاضر بیشتر تولیدکنندگان گوشی‌های اندرویدی برای گوشی‌های پرچمدار خود از تراشهٔ اسنپ‌دراگون ۸۸۸ استفاده می‌کنند.

پردازشگر تنسور

چگونگی ترکیب هسته‌ها در پردازنده جدید گوگل سبب شده تا عملکرد چند هسته‌ای آن ضعیف‌تر از اسنپدراگون ۸۸۸ و اگزینوس ۲۱۰۰ باشد.

این پردازنده در حالت تک‌هسته‌ای ۱۰۳۰ و در حالت چندهسته‌ای ۲۸۱۲ امتیاز را در بنچمارک کسب کرده، اما اسنپدراگون ۸۸۸ در حالت تک‌هسته‌ای ۱۱۱۶ و در حالت چندهسته‌ای ۳۷۴۱ امتیاز به دست آورده است.

اکشن‌کم جدید دی‌جی‌آی

شرکت دی‌جی‌آی نسل دوم اکشن‌کم خود را معرفی کرد. این دوربین بسیار کوچک و سبک است و طراحی ماژولاری دارد.

سنسور این دوربین ورزشی ۱۲ مگاپیکسلی و زاویه دید این دوربین ۱۵۵ درجه است و توانایی ضبط تصاویر چهار کی را دارد.

این دوربین ۵۳ گرم وزن دارد و از آن برای پخش مستقیم هم می‌توان استفاده کرد. قیمت اکشن‌کم جدید دی‌جی‌آی ۴۰۰ دلار است.

این محصول رقیب محصولات گوپرو است.

مجله فناوری

از موبایل‌های جدید سامسونگ تا وارد شدن اینترنت ماهواره‌ای به مرحلهٔ جدیدهمه آنچه باید در مورد سیستم عامل جدید موبایلی گوگل بدانیدسری ۹ وان‌پلاس برای کاربران چه دارد؟طوفان پردازنده‌های اپل نزدیک است؟آیا سرانجام اپل گوشی تاشو می‌سازد؟هجوم کاربران واتس‌اپ به سیگنال و تلگرامپیکسل ۶؛ اولین گوشی هوشمند با پردازشگر اختصاصی گوگلخلاقیت‌های جدید مایکروسافتطوفان محصولات جدید آمازون اپل دنیای لپ‌تاپ را تکان داد