لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۳

روسيه: ايران واقعيت جديد را درک کند


ويتالی چورکين می گوید: اقدام يکپارچه گروه ۱+۵ در قبال تهران، واقعیت جدیدی است
ويتالی چورکين می گوید: اقدام يکپارچه گروه ۱+۵ در قبال تهران، واقعیت جدیدی است

روسيه می گوید: اقدام يکپارچه گروه ۱+۵ در قبال ایران، واقعیت جدیدی است که تهران باید آن را درک کند و به مثابه یک فرصت برای حل مناقشه هسته ای خود به آن نگاه کند.


ويتالی چورکين، سفير روسيه در سازمان ملل متحد، روز سه شنبه گفت : حمايت آمريکا از همکاری مسکو در نيروگاه اتمی بوشهر، اين فرصت را برای ايران مهيا می کند که يک برنامه هسته ای صلح آميز داشته باشد.


سفير روسيه در سازمان ملل متحد، يک روز پس از تصويب قطعنامه تازه عليه ايران در شورای امنيت گفت: تهران بايد «واقعيت جديد» را درک کند.


شورای امنيت سازمان ملل متحد روز دوشنبه، با رای مثبت ۱۴ عضو، قطعنامه تازه ای عليه ايران تصويب کرد که در آن تحريم های تازه ای برای تهران در نظر گرفته شده است.


فهرست افراد و شرکت های مورد تحريم


قطعنامه ۱۸۰۳ شورای امنيت سازمان ملل متحد به ايران سه ماه فرصت داده است که در همکاری با آژانس بين المللی انرژی هسته ای، غنی سازی اورانيوم را متوقف کند و در غير اين صورت، با تحريم های تازه ديگری رو به رو خواهد شد.


تحریم تازه ایران: حق با چه کسی است؟ برای فرستادن نظر خود کليک کنيد


آقای چورکين اين «واقعيت جديد» را اقدام يکپارچه آمريکا، روسيه، فرانسه، چين، و بريتانيا به همراه آلمان در قبال برنامه هسته ای ایران دانست.


وزيران امورخارجه اين شش کشور روز دوشنبه در بيانيه ای که در لندن منتشر کردند از دور تازه تحريم ها عليه ايران حمایت کردند.


ويتالی چورکين تصريح کرد : واشينگتن «مخالفت جدی» خود با همکاری مسکو برای تهيه سوخت اتمی نيروگاه بوشهر کنار گذاشته است.


روسيه در حال تکميل نخستين نيروگاه اتمی ايران در بوشهر است و تاکنون دستکم هفت محموله سوخت اتمی برای راه اندازی اين نيروگاه در اختيار ايران گذاشته است.


ويتالی چورکين که با خبرنگاران صحبت می کرد، گفت:«آنچه در گذشته اتفاق افتاده، متعلق به گذشته است و اکنون ما شيوه جديدی برای مذاکره داريم. من به ایران پيشنهاد می کنم که فرصت بزرگی در بسته پيشنهادی (وزيران امورخارجه ) شش کشور وجود دارد، از جمله فرصتی برای حل مشکلات خود با آمريکا.»


  • «آنچه در گذشته اتفاق افتاده، متعلق به گذشته است و اکنون ما شيوه جديدی برای مذاکره داريم. من به ایران پيشنهاد می کنم که فرصت بزرگی در بسته پيشنهادی (وزيران امورخارجه ) شش کشور وجود دارد، از جمله فرصتی برای حل مشکلات خود با آمريکا .»
ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد

ايران، تا پيش از روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، با کشورهای بريتانيا، فرانسه و آلمان، موسوم به تروئيکا، مذاکره می کرد ولی اکنون با پنج عضو دائمی شورای امنيت به همراه آلمان روبه رو است.


ويتالی چورکين گفت روسيه اکنون بخشی از اين روند است و ايران «همسايه و دوست خوب» مسکو است. وی همچنين تهران را به مطالعات بيانيه وزيران امورخارجه گروه ۱+۵ که روز دوشنبه در لندن منتشر شد دعوت کرد.


وزيران امور خارجه گروه ۱+۵ روز گذشته از ايران خواستند مذاکره برای حل مناقشه هسته ای اين کشور را با خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، ادامه دهد.


جان ساورز، سفير بريتانيا در سازمان ملل به نمايندگی از کشورهای آمريکا، چين، روسيه، آلمان فرانسه و بريتانيا گفته بود: «ما از خاوير سولانا خواسته ايم که با دکتر سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران ديدار کند.»


اعضای اين گروه همچنين تاييد کردند که در مذاکرات با تهران، تصمين کرده اند تا پيشنهاد کمک های اقتصادی و بازرگانی را که در سال ۲۰۰۶ ميلادی به ايران ارائه شده بود، گسترش دهند. اين کمک ها در ازای توقف برنامه غنی سازی اورانيوم در اختيار ايران قرار خواهند گرفت


ويتالی چورکين همچنين با اشاره به اين بيانيه و پیشنهاد برای همکاری هسته ای با ايران گفت:«همچنین واقعيت جدیدی از تضمين ها وجود دارد، نه تنها در حرف بلکه در عمل.»


سفير روسيه در سازمان ملل افزود:«حمايت آمريکا نشانه خوبی از تمايل جامعه جهانی است، اقدامی که اميدواريم زمينه بهتری برای ايران ايجاد کند تا (غنی سازی اورانيوم) را متوقف کند.»


يک ديپلمات روسی روز سه شنبه گفته است به رغم قطعنامه ۱۸۰۳ شورای امنيت سازمان ملل متحد اين کشور سوخت مورد نياز نيروگاه بوشهر را تامين خواهد کرد.


غنی سازی اورانيوم کاربردی دوگانه در تهيه سوخت هسته ای و توليد سلاح هسته ای دارد و کشورهای غربی نگران آن هستند که ايران اين برنامه را برای توليد جنگ افزار اتمی به کار گيرد. تهران چنین ادعایی را رد کرده و می گويد برنامه هسته ای این کشور صلح آميز است.


در همين زمينه، محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، در واکنش به قطعنامه جديد شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه جمهوری اسلامی گفته است که این قطعنامه تاثیری بر روند فعالیت های هسته ای ایران نخواهد داشت.


مخالفت با صدور قطعنامه تازه در شورای حکام


همزمان با اين تحولات، روسيه و چين با صدور قطعنامه در شورای حکام ، آژانس بين المللی انرژی اتمی، برای اعمال فشار بيشتر بر تهران برای توقف فعاليت های حساس هسته ای این کشورمخالفت کردند و اين طرح کنار گذاشته شد.


فرانسه و بريتانيا کوشيده اند تا با تصويب قطعنامه ای در شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی فشار تازه ای بر ایران وارد کنند.


به گزارش خبرگزاری رويترز، ديپلمات ها در وين گفته اند که مخالفان قطعنامه شورای حکام عليه ايران معتقد بودند تصويب قطعنامه تازه بر عليه تهران يک روز پس از تصويب قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل احتمالاً به تحريک ايران برای کاهش و يا قطع همکاری با آژانس منجر خواهد شود.


شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی متشکل از ۳۵ کشور عضو از جمله اعضای دائمی شورای امنيت است.


گرگوری شولتی ، نماينده آمريکا درآژانس گفت: ايران تصور می کرد می تواند آژانس بين المللی انرژی اتمی را «بازيچه دست» قرارداده و ازآن طريق، مانع صدور قطعنامه شورای امنيت شود، اما صدور اين قطعنامه نشان می دهد که پرونده جمهوری اسلامی در آژانس بين المللی انرژی اتمی همچنان گشوده خواهد ماند.


XS
SM
MD
LG