لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۲

احمدی نژاد: پنج تا شش هزار سانتريفيوژ داريم


سخنان محمود احمدی نژاد در مشهد، اولين تاييد عملی شدن اين خواست ايران، از زمان اعلام آن است. (عکس از فارس)
سخنان محمود احمدی نژاد در مشهد، اولين تاييد عملی شدن اين خواست ايران، از زمان اعلام آن است. (عکس از فارس)
محمود احمدی نژاد، رييس جهوری ايران، روز شنبه در مشهد اعلام کرد که ايران هم اکنون پنج تا شش هزار سانتريفيوژ برای غنی سازی اورانيوم در اختیار دارد.

اين خبر را خبرگزاری فرانسه، به نقل از راديو دولتی ايران و خبرگزاری آسوشيتدپرس، به نقل از خبرگزاری فارس منتشر کردند.

به گزارش آسوشيتدپرس، آقای احمدی نژاد، صبح شنبه، پنجم مرداد ماه، در جمع استادان بسيجی دانشگاه های ايران در مشهد گفته است: «ايران اسلامی اکنون شش هزار سانتريفيوژ در اختيار دارد.» اين در حالی است که ايران پيشتر اعلام کرده بود که سه هزار سانتريفيوژ دارد.

پيش از اين رييس جمهوری ايران، ۲۰ فروردين ماه گذشته، که در ايران به عنوان روز انرژی هسته ای نام گذاری شده است، در تاسيسات نطنز واقع در استان اصفهان حضور يافت و اعلام کرد که ايران نه تنها قصد تعليق غنی سازی اورانيونم را ندارد بلکه در حال نصب شش هزار سانتريفيوژ مدرن تر برای تسريع روند غنی سازی اورانيوم است.

سخنان محمود احمدی نژاد در مشهد، اولين تاييد عملی شدن اين خواست ايران، از زمان اعلام آن است.

رييس جمهوری ايران، چهار ماه پيش، در حالی اين سخنان را مطرح کرد که يک ماه از تصويب سومين قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل عليه ايران می گذشت.

اين قطعنامه که براساس گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی که در آن از احتمال ارتباط برنامه هسته ای ايران با مطالعات نظامی اين کشور ابراز نگرانی شده بود تصويب شد و از ايران می خواست غنی سازی اورانيوم را متوقف و به مذاکره با غرب بازگردد.

«برنامه هسته ای را پی می گیریم»

محمود احمدی نژاد در سخنان خود همچنین تاکید کرده است که ايران برنامه هسته ای خود را پی می گيرد. این در حالی است که ایران حدود دو هفته برای پاسخ روشن به بسته پیشنهادی کشورهای ۵+۱به ایران که بر محور تعلیق غنی سازی اورانیوم استورا است فرصت دارد.

خبر دستيابی ايران به شش هزار سانتريفيوژ و «پیگیری برنامه هسته ای» در حالی مطرح می شود که شنبه ۲۹ تير ماه، سعيد جليلی در وين با نمايندگان کشورهای گروه ۵+۱ و خاوير سولانا، مسئول روابط خارجی اتحاديه اروپا ديدار کرد.

در اين ديدار، جامعه جهانی به ايران دو هفته فرصت داد که به بسته پيشنهادی کشورهای ۵+۱ به ايران پاسخ دهد.

اين کشورها بسته پيشنهادی مورد بحث را، پس از سرپيچی ايران از اجرای خواست قطعنامه سوم، و به منظور تلاش برای مجاب کردن ايران به تعليق غنی سازی ارائه کردند.

اما ايران بارها اعلام کرده است که حاضر به غنی سازی اورانيوم نيست و اين اقدام را حق قانونی خود می داند.

خاوير سولانا در پايان نشست روز ۲۹ تيرماه اعلام کرد که ايران پاسخ روشنی به بسته پيشنهادی نداده است. در اين جلسه همچنين کشور های ۵+۱ به ايران برای پاسخ روشن به بسته پيشنهادی دو هفته وقت دادند.

پس از اين ضرب العجل، غلامرضا آقازاده، رييس سازمان انرژی اتمی ايران و معاون رييس جمهوری اين کشور روز سه شنبه دو مرداد ماه با محمد البرادعی، رييس آژانس بين المللی انرژی اتمی ديدار کرد و گفت که رسيدگی به ادعاهای مطرح شده مبنی بر مطالعات ايران بر روی سلاح های اتمی «خارج از حيطه آژانس است».

مطالعات ادعايی، نامی است که مقامات ايران، برای نام بردن از «احتمال ارتباط پرونده هسته ای ايران و مطالعات نظامی اين کشور» که توسط آژانس مطرح شده است به کار می برند.
XS
SM
MD
LG