لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۵

مرز ایران با کردستان عراق بسته شد


گذرگاه مرزی ایران و کردستان عراق در منطقه «باشماخ»
گذرگاه مرزی ایران و کردستان عراق در منطقه «باشماخ»

ايران روز دوشنبه، ۲۴ سپتامبر، گذرگاه های مرزی خود با کردستان عراق را در « اعتراض به بازداشت يک ايرانی» توسط نيروهای نظامی آمريکا بست.


جمال عبدالله، رييس حکومت منطقه ای کردستان عراق در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه، گفت که « تمامی پنج گذرگاه های مرزی ميان ايران و کردستان عراق روز دوشنبه توسط مقامات ايران بسته شده است.»


استاندار کردستان ایران نیز به این خبرگزاری گفته است: « ما تمام مرزهای خود را بسته ایم و امیدواریم که مقامات عراقی با سرعت هرچه بیشتر نسبت به آزادی همکارمان اقدام کند.»


اسماعیل نجار افزود: «ما قبلا گفته ایم که اگر وی سریعا آزاد نشود در روابط تجاری خود تجدیدنظر خواهیم کرد.»


هفته گذشته نیروهای آمریکایی با حمله به هتل پالاس شهر سلیمانیه، یک ایرانی را به نام « محمودی فرهادی» بازداشت کردند.


آقای فرهادی که ارتش آمريکا می گوید از اعضای نیروی قدس است، متهم به قاچاق بمب های پرقدرت کنار جاده ای به عراق شده است.


وی همچنين متهم شده که در آموزش نظامی شورشيان خارجی و انتقال آن ها به عراق دست دارد.


این اتهامات در حالی ابراز می شود که مقامات محلی کردستان عراق و نيز وزارت امور خارجه ايران، فرد بازداشت شده را « مشاور بازرگانی استانداری کرمانشاه» معرفی کرده اند.



  • جلال طالبانی، رييس جمهوری عراق نیز روز شنبه خواستار آزادی فوری محمودی فرهادی شد و اعلام کرد که « ايران در مورد بستن مرزهای دو کشور در صورت ادامه بازداشت آقای فرهادی اخطار داده است.»

محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، با صدور بيانيه ای، اين بازداشت را «نقض صريح کنوانسيون های بين المللی» خواند و گفت که «چنين اقداماتی با هدف تخريب مناسبات ايران و عراق صورت می گيرد.


جلال طالبانی، رييس جمهوری عراق نیز روز شنبه خواستار آزادی فوری آقای محمودی شد و اعلام کرد که « ايران در مورد بستن مرزهای دو کشور در صورت ادامه بازداشت آقای فرهادی اخطار داده است.»


وی، محمود فرهادی را «بازرگان» خوانده و دستگيری اش توسط نيروهای آمريکايی و بدون هماهنگی با مقامات رسمی منطقه کردستان و دولت عراق را اقدامی «تحقير آميز» خواند.


رییس جمهوری عراق، خواهان آزادی این ایرانی برای آنچه که او «حفظ روابط سالم ميان ايران و کردستان و شکوفايی این منطقه کرد نشین» عنوان کرد، شد.


سحنگوی پنتاگون می گوید: فرد بازداشت شده هفتمين عضو نيروی قدس است که توسط نيروهای آمريکايی در عراق دستگير شده است.


واشينگتن بارها تهران را متهم کرده است که از طريق نيروی قدس در عراق مداخله می کند و باعث ايجاد بی ثباتی در آن کشور می شود.


مقامات ايرانی اين اتهامات را «بی پايه و اساس» خوانده و گفته اند: حضور نيروهای آمريکايی در عراق است که به بی ثباتی دامن می زند.


اواخر ماه گذشته ماه ميلادی نيز، نيروهای آمريکايی به مدت کوتاهی هشت عضو يک هيات ايرانی از جمله دو ديپلمات سفارت ايران را در هتلی در بغداد بازداشت کردند ولی ارتش ايالات متحده بعدا با آزاد کردن آنها از بروز اين حادثه اظهار «تاسف» کرد.


ژانویه گذشته نیز، سربازان آمريکايی پنج ايرانی دفتر نمايندگی جمهوری اسلامی را در شهر اربيل عراق دستگير و از آن زمان در بازداشت نگه داشته اند.


جمهوری اسلامی این افراد را «دیپلمات» معرفی کرده ولی ارتش آمریکا می گوید که ایرانی های دستگیر شده از افسران نیروی قدس وابسته به سپاه پاسداران هستند.


XS
SM
MD
LG