لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۷

روسيه از حضور ناو آمريکایی در بندر پوتی انتقاد کرد


تنش لفظی ميان مسکو واشنگتن با فرستادن يک ناو قدرتمند از سوی ايالات متحده به بندر پوتی گرجستان افزايش يافته است.
تنش لفظی ميان مسکو واشنگتن با فرستادن يک ناو قدرتمند از سوی ايالات متحده به بندر پوتی گرجستان افزايش يافته است.

ديميتری مدودوف، رييس جمهوری روسيه، روز شنبه ايالات متحده را متهم کرده که زير چتر کمک بشردوستانه، به گرجستان سلاح می دهد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، رييس جمهوری روسيه درديدار با مقام های بلندپايه روسیه در کاخ کرملين گفت: «مسلح کردن رژيم گرجستان همچنان ادامه دارد، از جمله زير چتر کمک بشردوستانه. آنها همه ناوگان خود را برای کمک بشردوستانه فرستاده اند.»


رييس جمهوری روسيه اين سخنان را در پی ورود يک ناو فرماندهی ايالات متحده به بندر پوتی گرجستان گفته است.


ديميتری مدودوف همچنين گفت: «می خواهم بدانم اگر ما با ناوگان جنگی خود به کشورهای کارائيب که در توفان های اخير آسيب ديده اند، کمک بشر دوستانه می فرستاديم، آنها چه احساسی داشتند.»


تنش لفظی ميان مسکو واشینگتن با فرستادن يک ناو قدرتمند از سوی ايالات متحده به بندر پوتی گرجستان افزايش يافته است. روسيه می گويد اگر هدف ايالات متحده، تنها فرستادن کمک های بشر دوستانه به گرجستان است چرا ناو «يو اس اس مونت ويتنی» را به بندر گرجستان گسيل کرده است.


  • «می خواهم بدانم اگر ما با ناوگان جنگی خود به کشورهای کارائيب که در توفان های اخير آسيب ديده اند، کمک بشر دوستانه می فرستاديم، آنها چه احساسی داشتند.»
دیمیتری مدودوف رییس جمهوری روسیه

پس از بمباران بندر استراتژيک پوتی از سوی روسيه در ماه گذشته، نيروهای روسیه در نزديکی اين شهر ايست- بازرسی های متعدد گذاشته اند و گشتی های روسی نيز تحرکات اين منطقه را زير نظر دارند.


ديميتری مدودوف گفت: «روسيه کشوری است که بايد از اين پس بايد به حساب آيد.»


ديميتری مدودوف با اشاره به ورود نيروهای اين کشور به اوستيای جنوبی يک روز پس از هجوم نيروهای گرجی گفت: «جهان پس از هشتم اوت دگرگون شده است.»


وزارت امورخارجه ايالات متحده، روز جمعه اتهام های مسکو درباره ارسال جنگ افزار به گرجستان زير چتر کمک بشردوستانه را رد کرد.


ديميتری مدودوف اين سخنان شديدالحن عليه واشينگتن را پس از ديدار ديک چينی، معاون رييس جمهوری ايالات متحده، از گرجستان گفته است.


ديک چنی در سفر به تفليس قول داد که واشينگتن کمک يک ميليارد دلاری در اختيار دولت ساکاشويلی قراردهد.


معاون رييس جمهوری ايالات متحده افزون بر اين، روسيه را متهم کرد که می خواهد نقشه گرجستان را تغيير دهد. ديک چينی در اين سفر از پيوستن گرجستان نيز به پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، حمايت کرد.


در همين حال خبرگزاری دولتی ريانووستی، به نقل از يک مقام اطلاعاتی روسيه آورده است که هم اکنون در دريای سياه هفت کشتی جنگی از کشورهای آلمان، لهستان، اسپانيا و ايالات متحده جضور دارند.


اين مقام اطلاعاتی که نامی از آن برده نشده می گويد: «ناوگان ناتو … در همه نقاط کليدی دريای سياه مستقر شده اند.»


ارتش روسيه ماه گذشته در پی يورش نيروهای دولتی گرجستان به منطقه جدايی طلب اوستيای جنوبی، وارد اين منطقه شدند و نيروهای گرجستان را عقب زدند.


روسيه پس از ان استقلال دو منطقه جدايی طلب اوستيای جنوبی و آبخازيا را به رسميت شناخت. در حال حاضر به غير از روسيه تنها نيکاراگوئه استقلال اين دو منطقه را به رسميت شناخته است.


XS
SM
MD
LG