لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۸

متهمان حمله به سفارت عربستان؛ «پشیمانیم چون دل رهبر شکست»


تجمع بیرون از سفارت عربستان در تهران.
تجمع بیرون از سفارت عربستان در تهران.

تعدادی از متهمان حمله به سفارت عربستان سعودی در نخستین جلسه دادگاه، خود را نیروهای «حزب اللهی» و «مدافع حرم» معرفی کردند و ضمن پذیرش اتهام تجمع، اتهام ورود به این سفارت و آتش زدن آن را رد کردند.

اولین جلسه محاکمه ۲۱ متهم حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران، روز دوشنبه ۲۸ تیر، در شعبه ۱۰۶۰ مجتمع قضایی کارکنان دولت به ریاست قاضی فرشید دهقان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، یک متهم این پرونده خود را ۲۵ ساله و شاغل در زمینه «پوشاک» معرفی کرد و گفت که خبر این تجمع را در یکی از کانال‌های تلگرامی «منتسب» به سپاه پاسداران خوانده است.

او اتهام ورود به سفارت عربستان سعودی را رد کرد و گفت که از حضور در این تجمع به این دلیل که «دل آقا (رهبر جمهوری اسلامی) شکست»، پشیمان است.

یک متهم ۱۹ ساله این پرونده نیز اتهام شرکت در تجمع و سنگ زدن را قبول کرد اما اتهام آتش زدن سفارت را رد کرد. این متهم گفت که «حق بچه‌های حزب‌اللهی نیست اینقدر اذیت شوند» و «مقصر اصلی» نیروی انتظامی است.

دیگر متهم این پرونده خود را معلم «خصوصی» و ۳۶ ساله معرفی کرد، و مدعی شد که ورودش به سفارت برای نجات ایرانیانی بوده که در آتش‌سوزی سفارت در حال سوختن بودند. او نیز گفت که به دلیل «رنجاندن» رهبر جمهوری اسلامی از اقدام خود پشیمان است.

یک متهم ۲۱ ساله این پرونده نیز اتهام ورود به سفارت و پرتال کوکتل مولوتوف را رد کرد و گفت که اتهام سنگ زدن را در بازجویی «تحت تأثیر» بازجو پذیرفته است.

بر اساس گزارش ایسنا، وکیل متهم ششم این پرونده نیز گفت: «کسانی که امروز اینجا محاکمه می‌شوند، سربازان و مدافع حرم و حزب‌اللهی هستند. آن جمعیتی که امروز اینجا نیستند اخلال کرده‌اند».

او همچنین گفت که یکی دیگر از موکلینش و متهم این پرونده اکنون در سوریه در حال «دفاع از حرم» است.

«دفاع از حرم» اصطلاحی است که مقام‌ها و برخی رسانه‌های ایرانی برای مشارکت در جنگ داخلی سوریه در حمایت از حکومت بشار اسد استفاده می‌کنند.

بر اساس این گزارش، نماینده دادستان خطاب به وکیل متهم ششم این پرونده گفت که براساس بازبینی دوربین‌های سفارت موکل او «هدایت‌کننده اصلی تجمع» بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، متهم هشتم این پرونده نیز گفت: «ما در فتنه ۸۸ و کوی دانشگاه بودیم کتک هم خوردیم، ما هر روز برای دفاع از انقلاب هزینه می‌دهیم».

در جلسه دادگاه متهمان حمله به سفارت عربستان نماینده دادستان، اتهامات ۲۱ متهم این پرونده را «مشارکت در تخریب عمدی اموال سفارت عربستان» یا «اخلال در نظم عمومی از طریق جنجال و تجمع غیرقانونی» و یا هر دو اتهام ذکر کرد.

قاضی پرونده نیز در بخشی از اظهاراتش از «آتش زده شدن پنج خودرو و بسیاری از گاوصندوق‌های سفارت» خبر داد.

در قوانین ایران برای اتهام «اخلال در نظم عمومی»، مجازات از سه ماه تا یک سال زندان و تا ۷۴ ضربه شلاق پیش‌بینی شده است.

برای تخریب اموال عمومی و همچنین تخریب اموال افراد نیز در قوانین ایران مجازات‌های زندان و جریمه نقدی پیش‌بینی شده است.

به دنبال حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد در دی ماه سال گذشته که به قطع روابط دیپلماتیک این کشور با ایران منجر شد، تعدادی از افراد از جمله یک روحانی به نام حسن کرد میهن بازداشت شدند.

به گفته غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه،پرونده چهار نفر از متهمان در دادگاه ویژه روحانیت بررسی می‌شود.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پس از این حمله شدیداً از «متهم» کردن افراد «حزب‌اللهی» به تندروی انتقاد کرده و گفته بود که «به صرف اینکه قضیه‌ای مثل سفارت عربستان و سفارت انگلیس پیش بیاید که کاری بسیار بد و به ضرر کشور و اسلام است، این را بهانه نکنند که جوانان مؤمن را مورد تهاجم قرار دهند».

XS
SM
MD
LG